הקו המהיר לי-ם ייפתח בפסח - אבל הוא יושלם בעוד כשנתיים

בדיקת המבקר מאשרת ממצאים שנחשפו ב"גלובס" וקובעת כי התנהלות הרכבת גרמה לעיכובים של שנים בלוחות הזמנים ■ בנוסף, הרכבת העסיקה יועצים זרים מיותרים בעלות של מיליוני שקלים לשנה

עיכובים קשים בהסבת הרכבות לחשמל תמנע הפעלת קו הרכבת המהיר לירושלים בזמן - כך עולה מדוח מבקר המדינה המתפרסם היום (ד'). למרות שפרויקט החשמול מתנהל מזה קרוב ל-20 שנה, התנהלות הרכבת גרמה לעיכובים של שנים רבות בלוחות הזמנים שיביאו לכך שלפי תחזית גורמי מקצוע חיצוניים הפרויקט יושלם רק בעוד שנה עד שנתיים. זאת למרות שהרכבת כבר הכריזה רשמית על תחילת הפעלתו בפסח הקרוב.

המבקר מגלה כי גורמים במשרדי התחבורה והאוצר ובחברת הבקרה מעריכים שעבודות החשמול בקו המהיר תל-אביב-ירושלים לא יסתיימו לפני סוף 2018. נוסף על כך, בדוח הביקורת הפנימית של חברת הרכבת מדצמבר 2015 צוין כי יועץ הלו"ז של החברה קובע כי הפעלת הקו לירושלים תתאפשר רק ב-31.12.19. "גלובס" חשף בעבר כי דוח בקרה שהוכן בהזמנת האוצר קבע כי מועד ההפעלה האמיתי של הקו המהיר יהיה ב-2019 ולא ב-2017 כפי שהכריז פעמים רבות שר התחבורה, ישראל כ"ץ.

המבקר מזהיר מפני הסכנות שגורם הלחץ של הרכבת למהר ולסיים את הפרויקט בזמן, וקובע כי הוא "עלול להביא לידי קיצורי דרך שיפגעו באיכות הפרויקט ובבטיחות הנוסעים, ויגדילו בעתיד את העלות הכוללת של הפרויקט עקב הצורך לתקן ליקויים".

בנוסף קובעת בדיקת המבקר כי הפעלת קו עכו-כרמיאל החשמלי החדש שהייתה מתוכננת למארס 2016, תידחה בחמש שנים תמימות לדצמבר 2021. בינתיים, הקו שנחנך בחודש שעבר, מופעל בדיזל. בנוסף, השלמת הסבת 420 ק"מ של מסילות אחרות ברחבי הארץ לחשמל שהייתה אמורה להסתיים ב-2019, תסתיים אף היא רק ב-2021.

בדיקת המבקר מאשרת ממצאים נוספים שנחשפו בכתבה ב"גלובס", לפיהם הרכבת העסיקה יועצים זרים מיותרים בפרויקט החשמול בעלות של מיליוני שקלים לשנה. להערכת המבקר, כ-81 מיליון שקלים ששולמו ליועצים בין השנים 2003 עד 2010 - ירדו לטמיון. מעבר לכך, סבל הפרויקט, שהיקפו הכספי עולה על 11 מיליארד שקל, מגרירת רגליים של הרכבת, מעיכובים בלתי פוסקים, ומהיעדר תכנון כולל או אפילו בדיקת כדאיות כלכלית.

במכרז רכישת הקרונות החשמליים נפלו פגמים רבים, ובמשך 11 שנה הרכבת מנהלת מו"מ עקר עם חברות ממשלתיות אחרות בנושא מיגון צנרת הולכת הדלק מפני השפעות החשמול - היעדר פתרון בסוגיה עלול למנוע את הפעלת הרכבות החשמליות.

נציין, כי זהו דוח ביקורת שני שהמבקר מפרסם על פרויקט החשמול, לאחר שדוח קודם שפורסם ב-2014 הצביע על שורת ליקויים בתפקוד חברת הרכבת בביצוע הפרויקט. בין היתר: ביטול מכרז תשתיות החשמול בשנת 2008 בגין עיכובים בקו המהיר לירושלים, תחלופה גבוהה של בעלי תפקידים, אי-הכנת תוכנית כוללת, היעדר עבודת מטה, עיכובים באישור התוכנית על ידי הוות"ל, אי-התקנת תקנות קרינה, פיגור בלוחות הזמנים, היעדר מיפוי תשתיות ואי-עדכונו של אומדן הפרויקט. המבקר מציין כי מאז הדוח הקודם המדינה פעלה רבות לקידום הפרויקט.

מעבר לעידן חדש

החלפת רכבות מונעות בדיזל ברכבות חשמליות היא הפרויקט החשוב ביותר של רכבת ישראל בשנים הקרובות (לצד הנחת המסילה הרביעית בתוואי נחל איילון). ללא רכבות חשמליות לא ניתן להפעיל את קו הדגל החדש של הרכבת לירושלים, שבבנייתו הושקעו כ-8 מיליארד שקלים. זאת משום שהוא אינו יכולים להיות מופעל על-ידי קטרי דיזל הפולטים חלקיקים מסוכנים לנשימה בגלל המנהרות הארוכות שלאורך הקו שאינן מאפשרות אוורור מתאים.

מעבר לשני קווים אלה אמורה ההסבה לחשמל להעביר את הרכבת לעידן חדש, שהרכבות באירופה ובמקומות אחרים הגיעו אליו כבר במאה הקודמת. ההסבה לחשמל תאפשר לרכבת לנוע במהירות ממוצעת של קרוב ל-50 קמ"ש, זאת לעומת 33.6 קמ"ש כיום. חשמול המסילות שלאורך נתיבי איילון יאפשר לרכבת להוסיף 3 מיליון נוסעים בשנה, לצמצם ב-30% את מספר התקלות, להפחית את הרעש בתחנות ב-6 דציבלים, לחסוך כ-60 מיליון ליטר של דלק יקר בשנה, להוריד מהכביש אלפי מכליות המספקות דלק לרכבת ולהפחית ב-95% ומעלה את פליטת החלקיקים המזהמים והמסוכנים לבריאות שנפלטים בעת שריפת הדיזל מהקטר.

הניסיון הראשון של הרכבת לעשות הסבה לחשמל החל בשנת 2000, וב-2004 הוכרז כפרויקט תשתית לאומי על-ידי ראש הממשלה דאז, אריאל שרון. בשנת 2008 הוחלט לעצור את הפרויקט בגלל עיכובים באישור תוכנית המתאר הארצית לחשמול, והוא חודש רק ב-2010 כחלק מתוכנית נתיבי ישראל של שר התחבורה, ישראל כ"ץ.

בינואר 2016 אישרו משרדי התחבורה והאוצר את תוכנית הפיתוח של חברת הרכבת במסגרתה הוקצבו 11.85 מיליארד שקל לביצוע פרויקט החשמול, זאת לאחר שמשנת 2003 עד סוף שנת 2016 הוציאה חברת הרכבת כ-1.1 מיליארד שקל לקידום הפרויקט.

מחדל החשמול
 מחדל החשמול

גורמים בחברה אמרו כי "מאז דוח הביקורת שפורסם ב-2013, הרכבת יישמה את רוב המלצות מבקר המדינה והדבר לידי ביטוי גם בגוף הדוח הנוכחי. פרויקט החשמול מתקדם הלכה למעשה, ובקצב מואץ בשנתיים האחרונות: רכש קטרים חשמליים, שהראשון שבהם כבר בארץ; הקמת תשתית חשמל שניתן כבר לראותה בדרך לירושלים; בחירת ספק לקרונועים החשמליים emu; השלמת הקמת המוסך החשמלי בלוד בו כבר מתבצעות בדיקות והרצות לקטר החשמלי; הצבת שנאים ניידים וקידום תחנות ההשנאה הקבועות; הסבת קרונות קומותיים להנעה חשמלית. רכבת ישראל תמשיך לעשות את כל מה שניתן על מנת לפתוח את הקו בין תל-אביב לירושלים לפי התכנון".

מהרכבת נמסר בתגובה כי "רכבת ישראל קיבלה את דוח המבקר, תלמד אותו ביסודיות ותפעל בהתאם".