מאחורי הקלעים: העתירה שגרמה לעו"ד יצחק מולכו לפרוש

בעקבות עתירתו של עו"ד שחר בן-מאיר, עו"ד יצחק מולכו היה אמור להופיע בפני בג"ץ ב-6 בנובמבר ולהסביר מדוע ימשיך לכהן כשליח המדיני של רה"מ, בעודו ממשיך לנהל את משרד עורכי הדין שלו

שחר בן מאיר / צילום: אורן פרסיקו, העין השביעית
שחר בן מאיר / צילום: אורן פרסיקו, העין השביעית

עתירה של עו"ד שחר בן-מאיר להפסקת העסקת עו"ד יצחק מולכו כיועץ מדיני - היא שהביאה לפרישה מתפקידו כשליח המיוחד של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

בחודש אוגוסט האחרון הגיש בן-מאיר עתירה לבג"ץ, בה טען כי עו"ד מולכו משמש מאז שנת 2010 "כשר החוץ של מדינת ישראל" - ובמקביל ממשיך לנהל את משרד עורכי הדין שלו. לדברי בן-מאיר, הפסיקה המינהלית בישראל ביססה את הכללים בעבר על-פי הם הפרטת הייעוץ הבכיר יכולה להיעשות רק לאירועים חד-פעמיים או תקופות מוגבלות.

מולכו, שממלא את תפקידו הציבורי רצוף מאז שנת 2009 מעולם לא הפסיק לנהל את משרד עורכי הדין שלו. וכל זה - עוד לפני ההסתבכות האחרונה של שותפו של מולכו, עו"ד דוד שמרון בפרשת הצוללות וכלי השיט.

עוד טוען בן-מאיר בעתירה, שעם פתיחת החקירה הפלילית בתיק 3000, ראוי היה שהיועץ המשפטי לממשלה ישרטט לצמד היועצים ומקורביו של נתניהו את הגבולות הברורים. הסיטואציה בה האחד מנהל משא ומתן מול ממשלת גרמניה בנוגע לרכש הצבאי היקר ביותר במדינת ישראל אי-פעם, בעוד השותף מייצג את את המתווך בעסקה- הוא מצב בלתי נסבל. וזאת אף מבלי לקבוע מסמרות בעניין החשדות ו/או המעשים של שמרון בפרשיה זו.

בן-מאיר פנה בכתב ליועץ המשפטי לממשלה, אך לא זכה לקבל תשובה. משהתמהמה מנדלבליט מלענות בנושא הזה, עתר בן-מאיר לבג"ץ בחודש אוגוסט האחרון. עוד באותו היום חתמה השופטת ברון על צו המורה למולכו להשיב עד לתאריך 26 באוקטובר. הדיון בתיק קבוע ליום 6 בנובמבר.

מכתב התשובה של נתניהו למולכו, כפי שנשלח לכלי התקשורת, נושא את התאריך 18 באוקטובר, אך המכתב אינו חתום. מכתבו של מולכו לנתניהו, אינו נושא תאריך כלשהו. לפי העולה מן התכתובת נדמה שמולכו ביקש לפרוש מתפקידו זה מכבר.

מחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה תצטרך בכל מקרה להשיב עד מחר לבג"ץ מה היא עמדתם בנושא. יצויין שלפני כעשרה חודשים עתרה ח"כ זהבה גלאון נגד ניגוד העניינים של נתניהו בשבתו כשר התקשורת. כמה ימים לפני המועד להגשת תשובת המדינה, התפטר נתניהו ומחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה השיבה לבג"ץ שהדיון מתייתר וזאת כדי לא לקיים שיח פומבי לגופו של עניין.