מימון ישיר: זינוק חד בהיקף ההלוואות לרכישת כלי רכב

כך עולה ממצגת שפרסמה חברה המימון החוץ-בנקאי לקראת גיוס של 200 מיליון שקל באמצעות אג"ח מגובות בתיק הלוואות לרכישת כלי רכב ■ אילו צעדים פיננסיים נוספים נוקטת החברה? • לנתוני הריבית המעודכנת על הלוואות

כלי רכב חדשים בנמל אשדוד. בינתיים המדינה נהנית מההכנסות ממסים / צילום: תמר מצפי
כלי רכב חדשים בנמל אשדוד. בינתיים המדינה נהנית מההכנסות ממסים / צילום: תמר מצפי

חברת המימון החוץ-בנקאי מימון ישיר, שבשליטת קבוצת ביטוח ישיר  של משפחת שניידמן, ממשיכה להרחיב את עסקי המימון שלה, באמצעות מכירת תיקי הלוואות לגופים פיננסיים מתחרים. החברה, המנוהלת על ידי ערן וולף, דיווחה היום כי תקים חברה ייעודית (SPV), שאליה תעביר כ-2,600 הלוואות בהיקף כולל של כ-200 מיליון שקל, "אשר תנפיק אג"ח המגובות בתזרים המזומנים הנובע מהתיק, בהנפקה פרטית למשקיעים מסווגים".

מדובר בתיק הלוואות לרכישת כלי רכב עם שיעור מימון ממוצע של 72%. האג"ח יונפקו עם שיעבוד של תזרים תיק ההלוואות וכלי הרכב. גובה ההלוואה הממוצעת היא 77 אלף שקל, לתקופה של 47 חודשים, וגיל הרכב הממוצע בעת העמדת ההלוואה הוא 3.1 שנים.

ממצגת שצירפה מימון ישיר, החולשת להערכתה על 20% משוק האשראי לרכב, ניתן ללמוד על זינוק ברכישת רכבים במימון החברה בשנה האחרונה. במחצית הראשונה של 2017 העמידה החברה הלוואות חדשות של כ-1.27 מיליארד שקל לרכישת רכבים - יותר מההלוואות שהעמידה לצורך זה בשנת 2015 כולה (ב-2016 הסתכם היקף ההלוואות שהעמידה לרכישת רכב ב-1.8 מיליארד שקל).

מימון ישיר היא חברה צומחת ורווחית מאוד. ממצגת שפרסמה היום החברה עולה, כי במחצית הראשונה של 2017 היא הרוויחה 30.5 מיליון שקל. מדובר בקצב שנתי גבוה במידה ניכרת מזה שרשמה בשנה שעברה, בהמשך לגידול עקבי שרשמה בהיבט זה בשנים עברו. בשנים 2016 ו-2015 הרוויחה כ-53.6 מיליון שקל ו-43 מיליון שקל בהתאמה. לחברה הון עצמי של 316 מיליון שקל.

מהמצגת עולה עוד, כי למימון ישיר יתרת הלוואות פעילות בהיקף של כ-1.4 מיליארד שקל, על כ-45.6 אלף הלוואות בבעלותה. החברה מנהלת בסך-הכול 162 אלף הלוואות בהיקף של כ-4.8 מיליארד שקל.

שורה של צעדים פיננסיים

בעבר ביצעה החברה שורה של צעדים פיננסיים מעניינים להגדלה ותמיכה בעסקיה: החל ממכירת תיקים לבנקים, עבור בגיוס אג"ח קונצרניות ועד להנפקת אג"ח סטרקצ'ר (מובנות) - תיקי הלוואות מאוגחים לגופים בשוק.

מימון ישיר נמצאת בבעלות ביטוח ישיר (61.5%), לאומי פרטנרס ואלטשולר שחם (כ-19.2% כל אחד). החברה, זרוע האשראי הצרכני של קבוצת ביטוח ישיר, פועלת בתחום האשראי הקמעוני מאז שנת 2007.

היא החלה לפעול במתן אשראי צרכני בתחום המימון לרכב, וב-2009 החלה לשווק הלוואות לכל מטרה.

ב-2013 החלה החברה לשווק הלוואות למטרות ייעודיות בבתי עסק.

מדובר באחד מסיפורי ההצלחה הגדולים ביותר בתחום האשראי החוץ-בנקאי, והיא נחשבת לשחקן בולט בתחום. בשנים האחרונות נכנסו עוד גופים מוסדיים לתחומי האשראי החוץ-בנקאי, ובכלל זה האשראי הצרכני, ובהם מנורה מבטחים, מיטב דש ואחרים.