בכיר באוצר מזהיר מהשפעות פוליטיות על הדרג המקצועי באוצר

הכלכלן הראשי במשרד האוצר, יואל נוה: "רק דרג מקצועי ממונה שאינו תלוי במחזור החיים הפוליטי יוכל לממש צעדי מדיניות נדרשים להשגת יעדים לטווח הארוך"

יואל נוה / צילום: איל יצהר
יואל נוה / צילום: איל יצהר

בכיר באוצר מזהיר מפני פגיעה בעצמאותו של הדרג המקצועי במשרד ואגף התקציבים בפרט. יואל נוה, הכלכלן הראשי באוצר וממלא מקום הממונה על התקציבים באוצר אמר היום (ב') כי "בימים אלה עולות שאלות לגבי מעמדם של אגפי האוצר המקצועיים ואגף התקציבים בפרט... ההפרדה הברורה בין הדרג המקצועי ובין הדרג הפוליטי - ותהליך קבלת ההחלטות שהוא בהגדרה פוליטי בסופו אבל נסמך על עבודת מטה סדורה - הכרחיים להשגת יעדי המדיניות ולשמירה על אמינותו של המשרד ואמינותה של המדיניות הפיסקאלית. רק דרג מקצועי ממונה שאינו תלוי במחזור החיים הפוליטי יוכל לממש צעדי מדיניות נדרשים להשגת יעדים לטווח הארוך".

נוה דיבר ביום לזכר חללי אגף התקציבים, על רקע מהלך לשינוי מבני במשרד שאותו מוביל שר האוצר משה כחלון, שמינה ועדה בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר יוסי קוצ'יק להמליץ על מבנה סמכויות המנכ"ל וראשי האגפים באוצר. הוועדה אמורה להגיש את המלצותיה לכחלון בימים הקרובים, אך ככל הנראה המלצותיה לא יפגעו בעצמאותו של אגף התקציבים.

נוה, בעצמו יוצא האגף, אמר כי "מיום הקמתו לאגף התקציבים תפקיד ייחודי במערכת השלטונית הישראלית. האגף הוא הבלם המרכזי במערכת שבאופן טבעי הכוחות הפועלים בה מעדיפים לעתים את הטווח המידי על הטווח הבינוני והארוך, את הסקטוריאלי על הכללי ואת המבנה הקיים על השינוי".