מחיר למשתכן: זכאי סדרה ב' בשוהם מסרבים למחוק העתירה

לאחר שהמדינה ביקשה למחוק את העתירה בשל הקפאת ההגרלה בשוהם, שבים היום העותרים ומסרבים למחוק את עתירתם - ומעדיפים להמתין לדיון ואף להכרעה ■ אם הנושא יגיע לדיון והכרעה של בג"ץ, ייתכן כי תהיה לכך השפעה על תוכנית מחיר למשתכן כולה •  למדריך ומחשבון משכנתא

הדמיה. שוהם / צילום: דירה להשכיר ו polytown media
הדמיה. שוהם / צילום: דירה להשכיר ו polytown media

זכאי מחיר למשתכן בשוהם הגישו היום (ב') את תגובתם לבג"ץ, במסגרתה הם עומדים על התנגדותם למחוק את עתירתם. נזכיר כי המדינה, באמצעות הפרקליטות, הבהירה לאחרונה כי הגרלת מחיר למשתכן ביישוב הוקפאה ולא בוטלה, וכי נעשה ניסיון להגדלת זכויות בפרויקט ביישוב כדי לתת מענה גם לזכאי סדרה ב' בני המקום ביישוב. עם זאת, המדינה הבהירה בתגובתה כי אין ודאות שזכאי סדרה ב' יקבלו מענה. בתוך כך ביקשה המדינה מבית המשפט להורות לעותרים למחוק העתירה.

בתגובה שהעבירו היום העותרים לבית המשפט, באמצעות עו"ד אפי מיכאלי, הם מסרבים למחוק העתירה ומבקשים מבית המשפט להוציא צו על תנאי ולקבוע בהקדם מועד לדיון בעתירה. נזכיר כי דיון נקבע בתחילה לסוף החודש הנוכחי אך עם ההתפתחויות השונות קבע השופט יורם דנציגר כי מועד הדיון יידחה וטרם נקבע מועד חדש.

"בידיעה כי ההחלטה אשר נתקפה במסגרתה של עתירה זו לא בוטלה וכי קיימת אפשרות כי החלטה זו תיושם בסופו של עניין, ביקשה המדינה מבית המשפט הנכבד - בעזות מצח של ממש - כי בית המשפט הנכבד יורה על מחיקתה של העתירה שטרם התייתרה", כך כתבו העותרים בתגובתם לבית המשפט היום.

עוד נכתב כי "הנה כי כן, מצאה לה המדינה שיטה להימנע מהכרעה כנגדה תוך שהיא מצהירה בגלוי ובפומבי כי ההחלטה שנתקפה לא בוטלה, כך שמיד לאחר מחיקת העתירה לבקשתה, אפשר שהיא תשוב לסורה ותקדם את יישומה של ההחלטה. זאת, תוך אילוץ העותרים לעשות דרכם לבית המשפט הנכבד בשנית, על כל המשתמע מכך, ולאחר שהמדינה הודתה בפה מלא כי החלטת על השהיית ההחלטה נבעה לאחר "בחינת טענות העותרים". כך, בחוסר הוגנות שלטונית ותוך ניסיון ניצולו של ההליך המשפטי, מבקשת לקנות לעצמה המדינה את השהות לבחון את החלטתה מבלי להצהיר על פגמיה, תוך שהיא מבקשת מבית המשפט הנכבד שייתן יד לגרירת העותרים לאפשרות פתיחתו של הליך משפטי נוסף, בטרם ההחלטה הנדונה בעתירה הנוכחית התבטלה. בבקשתה, מבקשת המדינה מבית המשפט הנכבד כי ייתן יד להתעמרות בעותרים אשר עשו את דרכם לבית המשפט הנכבד, וזאת תוך שהיא מודעת לחשש כי אלה יותשו או ייכנעו לכובד ניהולו של הליך משפטי כנגד המדינה בשנית".

בשורה התחתונה, העותרים כותבים לבית המשפט כי דרישת המדינה למחוק העתירה אינה מקובלת עליהם עד שלא תבוטל ההגרלה כליל, וכי הם מבקשים להמתין לפסיקתו של בית המשפט בנשא: "לאור האמור, מתנגדים העותרים למחיקתה של העתירה עד שלא תבוטל החלטת המדינה לערוך את ההגרלות נשוא עתירה זו. לצד האמור, מבקשים העותרים מבית המשפט הנכבד כי זה יורה על קביעתו של הדיון בעתירה בהקדם וכי יורה על הוצאתו של צו על-תנאי שיאפשר את המשך ברורה של העתירה".

משמעות תגובתם של העותרים היום לבית המשפט היא שככל הנראה פתרון הבעיה בשוהם עוד רחוק. המדינה ניסתה להוביל למחיקת העתירה כדי שתוכנית מחיר למשתכן, כולל הנחות היסוד שלה והקריטריונים השונים לחלוקה לסדרות, לא יעמדו למבחן בג"ץ. כעת נראה שהתנגדות העותרים למחיקת העתירה ודרישתם להגיע לדיון עתידה להוביל את הצדדים לבירור העניין בבית המשפט.

נציין כי עד כה הובילה העתירה בשוהם לדחיית ההגרלה הגדולה במספר ימים, אולם, כאשר בית המשפט יידרש לסוגיה העקרונית של זכאי סדרה ב' בני המקום בשוהם עשוי הדבר להשפיע על ההגרלה הגדולה בצורה מורכבת יותר גם במקומות אחרים. עוד נציין כי אם הנושא יגיע בסופו של דבר לדיון והכרעה של בג"ץ, ייתכן ולדבר תהיה השפעה רחבה הרבה יותר על ההגרלה ותוכנית מחיר למשתכן כולה.