דוראד תרכוש גז טבעי מאנרג'יאן במיליארדי דולרים

אנרג'יאן, שרכשה את מאגרי "כריש" ו"תנין" בעקבות אישור מתווה הגז, היא המתחרה של מאגרי "לוויתן" ו"תמר" של דלק ונובל אנרג'י ■ העסקה תכלול אספקת גז ל-14 שנה ■ המחיר הממוצע בעסקה הוא כ-4 דולר ליחידת חום - 20% פחות מהמחירים בהסכמי "לוויתן"

 ארז חלפון, יו"ר קצאא ודוראד, מתיוס ריגס, יו"ר ומנכ"ל אנרג'יאן  / צילום: דניאל בר און
ארז חלפון, יו"ר קצאא ודוראד, מתיוס ריגס, יו"ר ומנכ"ל אנרג'יאן / צילום: דניאל בר און

יצרנית החשמל הפרטית דוראד חתמה על הסכם לרכישת גז טבעי ממאגרי "כריש" ו"תנין" של חברת אנרג'יאן היוונית. ההיקף הכספי הכולל של העסקה מוערך במיליארדי דולרים, והעסקה תכלול אספקת גז ל-14 שנה בכמות של כ-6 BCM - כך הודיעה היום (ב') החברה.

המחיר הממוצע של העסקה הוא כ-4 דולר ליחידת חום, כ-20% פחות מהמחירים שסוכמו בהסכמי "לוויתן".

אנרג'יאן, שרכשה את המאגרים בעקבות אישור מתווה הגז, היא המתחרה של מאגרי "לוויתן" ו"תמר" הנשלטים על-ידי קבוצת דלק ונובל אנרג'י. חתימת ההסכם עם דוראד מקרבת את אנרג'יאן למסה קריטית של הסכמי גז, שיאפשרו לה להשיג סגירה פיננסית הנדרשת עד סוף השנה כדי להתחיל בפיתוח מאגרי "כריש" ו"תנין" עד 2020, בהתאם לתוכנית הפיתוח שאושרה על-ידי משרד האנרגיה באוגוסט.

יו"ר ומנכ"ל קבוצת אנרג'יאן, מתיוס ריגאס, הודיע בעבר כי התנאי לפיתוח המאגר הוא השגת חוזי מכירה בהיקף של 3 BCM לשנה לפחות. עד כה חתמה החברה על הסכמים ומכרזי הבנות (MOU) על מכירה של מעל היקף זה.

בידי החברה היוונית יש כיום הסכם חתום על יצרנית החשמל הפרטית דליה אנרגיות למכירת גז בהיקף שנתי של 0.6-0.7 BCM. ההסכם עם דוראד הוא למכירת גז בכמות שנתית של 0.5 BCM. קבוצת עידן עופר מנהלת עם אנרג'יאן משא-ומתן לרכישת כמות שנתית של 2.6 BCM עבור 3 חברות בקבוצה: בזן, כיל ויצרנית החשמל הפרטית OPC. 

שאול צמח, ישראל, ארז חלפון, מתיוס ריגס,  אלי אסולין  / צילום: דניאל בר און
 שאול צמח, ישראל, ארז חלפון, מתיוס ריגס, אלי אסולין / צילום: דניאל בר און

השלב הבא בתוכנית הפיתוח, לפיה הגז צפוי לזרום בסוף שנת 2020, הוא החלטת השקעה בפרויקט (FID), שצפויה להיות עד סוף 2017. החברה מינתה את בנק מורגן סטנלי כיועץ הפיננסי לפרויקט, שכולל השקעה בהיקף של 1.3-1.5 מיליארד דולר לפיתוח מאגר "כריש". פיתוח מאגר כריש יכלול הצבת צינור להובלת הגז מהמאגר באמצעות מערכת הולכת הגז הטבעי הלאומית של ישראל. פיתוח מאגר "תנין", שמתוכנן לביצוע לאחר מכן, יכלול קידוח של 6 בארות שיחוברו למתקן צף (FPSO).

הגז שתרכוש דוראד הוא כמחצית מכמות הגז הנדרשת להפעלת התחנה, כשאת יתרת הכמות ימשיך לספק מאגר "תמר". בעתיד מתעתדת דוראד להקים תחנת כוח נוספת - "דוראד ב'", הצפויה לקום בשטחה של התחנה הקיימת ולייצר חשמל בהיקף של 650 MW. עם הקמת דוראד ב', דוראד תספק למשק הישראלי למעלה מ-10% מהצריכה הכוללת.

דוראד, שהוקמה ב-2014, נמצאת בבעלות קצא"א (37.5%), זורלו אנרגיה (25%), דורי אנרגיה (18.75%) ואדלקום (18.75%). החברה פועלת על בסיס מחזור משולב (מחז"מ) ומוסקת בגז טבעי כדלק עיקרי וסולר (כגיבוי) ובעלת כושר ייצור של כ-860 MW. בין לקוחותיה של דוראד: אסם, שטראוס, בנק הפועלים, מקורות, משרד הביטחון ועוד. 

ארז חלפון, יו"ר קצא"א ודוראד, מסר: "ההסכם מאזן בין הצורך בוודאות ואמינות באספקה לצד מחיר נמוך ואטרקטיבי. ההסכם עם אנרג'יאן יאפשר לדוראד להיערך לקראת הרחבת כושר הייצור של התחנה (דוראד ב') וקידום פיילוט מכירת החשמל לצרכנים הפרטיים באזור אשקלון ועוטף עזה. ההסכם סולל את הדרך לפירוק המונופול ופתיחת התחרות במשק הגז ויצירת ביטחון אנרגטי לתושבי ישראל". 

מתיוס ריגס, יו"ר ומנכ"ל אנרג'יאן נפט וגז, אמר: "אנו שמחים על ההתקדמות המהירה של החברה בדרך לסגירת הסכמי אספקת גז נוספים בסקטור הפרטי בישראל, שנהנה מיתרון המחיר התחרותי שהחברה מציעה כיום. החברות שהסכימו לרכוש גז טבעי ממאגרי 'כריש' ו'תנין' ייהנו מחיזוק מעמדן בשוק המקומי ויבטיחו לעצמן אנרגיה בעלות מוזלת בעתיד".