הערכות: היקף המשכנתאות באוקטובר - עד 4 מיליארד ש' בלבד

היקף המשכנתאות שנלקחו החודש מהווה ירידה של כ-10% לעומת הממוצע החודשי בשנה האחרונה ■ במערכת הבנקאית מציינים כי הירידה במספר עסקאות הנדל"ן מורגשת היטב • למדריך משכנתא

משכנתא / צילום: שאטרסטוק
משכנתא / צילום: שאטרסטוק

תקופת חגי תשרי והנמנום המאפיין ממילא את שוק המשכנתאות בתקופה האחרונה, הביאו לכך שגם חודש אוקטובר היה חלש יחסית. במערכת הבנקאית מעריכים כי במהלך חודש אוקטובר נלקחו משכנתאות בהיקף של 3.8-4 מיליארד שקל, ירידה של 10% לעומת הממוצע החודשי בשנה האחרונה העומד על כ-4.4 מיליארד שקל. עם זאת, מדובר בנתון גבוה לעומת חודש אוקטובר המקביל, אז עמד היקף המשכנתאות על 2.8 מיליארד שקל בלבד.

אלא שראוי לציין כי אוקטובר אשתקד התאפיין בפחות ימי עבודה מאוקטובר הנוכחי. נתון זה מצטרף לנתון החלש של חודש ספטמבר שפרסם לאחרונה בנק ישראל. מנתוני בנק ישראל עולה כי היקף המשכנתאות החדשות בספטמבר עמד על 3.9 מיליארד שקל. אמנם חלו אז חלק מחגי תשרי, אך גם אם מנטרלים את ימי החופשה מדובר בנתונים חלשים יחסית לעומת קצב המשכנתאות שהתרגלנו לראות ב-3 השנים האחרונות.

במערכת הבנקאית מציינים כי הירידה במספר עסקאות הנדל"ן מורגשת היטב, בעיקר מצד המשקיעים ומשפרי הדיור, וכי הפעילות המרכזית היום בשוק היא בפרויקטים של מחיר למשתכן.