סטארט-אפ ישראלי יסייע להנגיש תוכן למבוגרים

חברת ListenUp תאפשר להאט את קצב הדיבור של שידורי רדיו וטלוויזיה בלי לפגוע בטון המקורי ■ המוצר של החברה יוטמע בקרוב בגלי צה"ל

ListenUp. “הפיתרון נבדק בשפות עברית, צרפתית, אנגלית וסינית” / צילום: אתר החברה
ListenUp. “הפיתרון נבדק בשפות עברית, צרפתית, אנגלית וסינית” / צילום: אתר החברה

אם נדמה לכם שהכול קורה הרבה יותר מהר - זה לא רק נדמה לכם. מחקרים שבחנו את מהירות הדיבור של דוברי אנגלית גילו כי הקצב הממוצע טיפס תוך פחות משני עשורים מ-145 מילים ל-180 מילים בדקה - זינוק של כ-25%. ההערכות הן שמדובר בתופעה כלל-עולמית שמקיפה את כל השפות.

הדיבור המהיר עלול להפריע לאוכלוסייה המבוגרת, אנשים שחצו את גיל 60 ומתקשים להבין את הקריינים בטלוויזיה וברדיו. הסטארט-אפ הישראלי ListenUp Technologies, שהוקם בשנת 2015, מנסה להתמודד עם הבעיה הזאת.

"נתקלתי בכך בפעם הראשונה אצל אבי", מספר רוני לוי, מנכ"ל החברה, "בסביבות גיל שבעים הוא החל להביע תרעומת על כך שהשדרנים באמצעי התקשורת מדברים מהר מדי, וככל שהגיל עלה - התלונות שלו התרבו. לא הייתה לו בעיה קוגניטיבית, הוא ישב מול המחשב וגלש באינטרנט. הקושי שלו התגלה רק כאשר הוא האזין לדיבור מואץ. בשלב מסוים, בגלל התסכול, הוא פשוט ניתק מגע".

לוי, קצין לשעבר ביחידה 8200 ואחד משלושת המייסדים (יחד עם רונן עפר ואיב סרה), ניסה לסייע לאביו. "יש לי חבר קרוב, אהוד לברן", אומר לוי בראיון ל"גלובס", "שהוא קלינאי תקשורת, אחד מהמובילים בתחום בישראל. סיפרתי לו על הנושא והוא אמר לי שיש מחקרים שמצביעים על כך שבמהלך העשור השביעי, בין גיל שישים לגיל שבעים, אנשים מתקשים להבין מילים ומשפטים שנאמרים בקצב גבוה. אמרתי לעצמי שגם אנחנו נגיע לגיל הזה וניסיתי לפתור את זה".

האלגוריתם של ListenUp מתמודד כיום עם עיבוד וידאו ואודיו והמוצר של החברה ייכנס בקרוב לפיילוט בתחנת הרדיו גלי צה"ל. ראוי לציין כי מי שמאזין לרדיו במישרין לא יוכל להאט את קצב השידור. עם זאת, מי שיאזין לרדיו דרך אתר האינטרנט של התחנה יוכל לקבוע את קצב הדיבור של השידור החי ושל התוכניות המוקלטות. יישום זה יהיה זמין גם עבור פודקאסטים וכן תכנים נוספים שאינם משודרים בשידור חי.

"הפתרון שלנו", מספר רונן עופר, "נבדק בשפות עברית, צרפתית, אנגלית וסינית ומציג תוצאות יפות. המוצר שלנו מאפשר להנגיש תכנים למבוגרים באינטרנט. הם יכולים לשלוט בקצב".

"אם תקשיב לאנשים שמדברים מהר", אומר לוי, "תוכל לשמוע שבהרבה מקרים יש להם פגמים בדיבור. לפעמים בגלל שצף הדיבור הם מדלגים על הברה. המוח השומע מסוגל להשלים את החסר הזה. האטת הדיבור יכולה לסייע למי שמתקשים להשלים הברות חסרות או כאלה שהיכולת הקוגנטיבית שלהם מוגבלת. חשוב לציין שניתן כבר היום להאט את הפסקול באופן שבו נוצר עיוות בקולו של הדובר. היתרון שלנו הוא שהאלגוריתם שפיתחנו לא פוגע בטון המקורי.כמו כן האלגוריתם יודע לא 'לגעת' בקטעים שמכילים מוזיקה".

עופר: "אתה יכול כבר היום להאט או להאיץ סרטונים בפלטפורמה של יוטיוב למשל אבל זה גורם לקול להישמע 'מתבכיין'. אצלנו זה לא קורה".

- מה בעצם המודל העסקי שלכם?

עופר: "אנחנו פונים לכמה שווקים, מעבר להנגשת תוכן לאוכלוסייה המבוגרת. אחד מהם הוא רשתות הטלוויזיה בארה"ב שמנסות לשדר סרט של שעה וחצי בפחות זמן, נניח שעה ו-25 דקות, על-מנת לשדר יותר פרסומות. היו כבר ניסיונות כאלה אבל הם נתקלו בביקורת על כך שזה נשמע גרוע ומעוות את הקול. שוק רלוונטי נוסף שמתפתח מאוד בשנים האחרונות הוא הוא ספרים קוליים (Audio Books). הגשנו בזמן האחרון בקשה לפטנט באיחוד האירופי ".

החברה מעסיקה כיום 8 עובדים, מתוכם שניים ברעננה והיתר בחו"ל. החברה מציינת כי המוצר שלה יכול להתאים גם לדוברי שפות זרות. לוי: "אנחנו סבורים כי כל אדם המאזין לשידור או הרצאה שלא בשפת האם יעדיף להאזין או לצפות בשידור בקצב מועט אם אדם מסוים מדבר עברית ומאזין לשידור באנגלית, יהיה לו קל יותר להבין את התוכן אם הטקסט ישודר בקצב איטי יחסית למקור".

החברה מומנה עד כה על-ידי הבעלים אך בעתיד הקרוב היא תחל לגייס הון על-מנת להשלים את פיתוח המוצר ולתמוך בפעילות שיווקית. נציין כי המערכת של ListenUp מאריכה את זמן צריכת התוכן בכ-20%.

ListenUp

שנת הקמה: 2015

תחום פעילות: הנגשת תוכן לאוכלוסייה המבוגרת

עובדים: 8, מתוכם 2 ברעננה

מייסדים: רוני לוי (המנכ"ל), רונן עפר ואיב סרה

גיוסי הון: מימון עצמי