מניית חברת המכשור הרפואי אייסקיור עלתה ב-30%

העלייה נרשמת בעקבות הצעת רכש שהוגשה למניות החברה על ידי בעל השליטה בה, Epoch Partner Investments, חברה בבעלות לי היאסיאנג מהונג קונג ■ שוויה של אייסקיור לאחר העליות עומד על 28.3 מיליון שקל

חזי הימלפרב מנכ"ל אייסקיור / צלם: אבי כהן
חזי הימלפרב מנכ"ל אייסקיור / צלם: אבי כהן

מניית חברת המכשור הרפואי אייסקיור , עלתה אתמול (ד') 30% בעקבות הצעת רכש שהוגשה למניות החברה על ידי בעל השליטה בה, Epoch Partner Investments, חברה בבעלות לי היאסיאנג מהונג קונג, לשעבר בכיר בחברת תקשורת סלולרית. ההצעה היא במחיר של 0.72 שקל למניה, עדיין פרמיה של 10% על מחיר המניה היום, לאחר העליה. שוויה של אייסקיור לאחר העליות עומד על 28.3 מיליון שקל. מתחילת השנה עלתה מניית החברה 160%, בעיקר מאז יוני, אז הודיעה אפוק שהיא בוחנת אפשרות של הצעת רכש.

אייסקיור פיתחה מערכת להסרת גידולים סרטניים ללא ניתוח, על ידי החדרת מחט ללב הגידול והזרמת חנקן נוזלי המקפיא את הרקמה. האישור הראשון שלה היה לטיפול בגידולים שפירים בשד, אך ניתוחי הסרה של גידולים שפירים הם ניתוחים אלקטיביים, ולכן היה קשה להשיג ביטוח עבור הפרוצדורה. החברה פנתה בשנים האחרונות לטיפול גם בגידולים שאינם שפירים, אולם בשלב זה כבר הייתה חברה דלה באמצעים כספיים, רוב הנהלתה המקצועית עזבה אותה וכך גם המשקיעים המובילים.

בעלי המניות שהביאו את אייסקיור לבורסה ב-2011 היו קרנות הון הסיכון גיזה, דוקור, XT Investments של האחים עופר ו- Bridge investments. הקרנות הללו השקיעו בחברה כ-7 מיליון דולר לפני ההנפקה והשתתפו גם בהנפקה הראשונה של החברה, אך כיום אינן מחזיקות בה.

מאז ההנפקה ב-2011, איבדה מניית אייסקיור 98% מערכה. אפוק נכנסה להשקעה בה ב-2015, עת רכשה 57% מהחברה, בשער של 0.14 למניה. היום הוא מחזיק 60% מהחברה.

גל הצעות רכש לחברת ביומד

אחרי טרנד המחיקות מן המסחר בתל אביב של חברות דואליות, ניתן כבר לסמן גם את הצעות רכש כ"טרנד". אמניס, שניסתה להפוך פרטית ולבסוף הגיעה לכינוס נכסים; ביוקנסל, שהובטחה לה השקעה בתנאי שתהפוך פרטית; ביו-ויו, שקיבלה הצעת רכש ממשקיע סיני ועכשיו גם אייסקיור.

קשה לסמן מכנה משותף ברור לכל הצעות הרכש והמחיקות, מלבד חוסר האטרקטיביות של הבורסה בתל אביב לחברות (ושל החברות לבורסה בתל אביב). אמניס היא חברה קטנה עם מוצר שעשוי להיות מבטיח מתי שהוא בעתיד, אך המוצר המוביל שלה מדשדש והשווי נמוך מאוד, באופן שאינו מצדיק את המשך המסחר. ביוקנסל דווקא נסחרת יפה, אולם בעלת השליטה, כת"ב, לא יכולה להזרים לה עוד הון בקלות משום שהיא בסיכון לרדת מתחת לאחזקת הציבור המינימלית הדרושה. המשקיעים החדשים המעוניינים בחברה, רוצים מניות בכרוה שקשה יותר להעניק כשהחברה ציבורית. כמו כן, החברה מעריכה שיהיה לה קל יותר להנפיק בנאסד"ק דווקא אם לא תיסחר בתל אביב. ביו ויו, חברה קטנה אך יציבה למדי, שמנייתה עלתה 20% בשנה האחרונה, קיבלה הצעת רכש חלקית מבעל שליטה שרצה להגדיל את אחזקתו בחברה, אך תמשיך להיסחר. היא מתממנת מהכנסותיה וכבר מזמן לא ביצעה הנפקה בתל אביב, אך שומרת לעצמה את האופציה.