כך ממנפים האחים יעקובי הנפקה - להגדלת שכרם כמעט פי 4

קבוצת אחים יעקובי (YSB) מתכננת לגייס 100 מיליון שקל בהנפקת מניות לפי שווי חברה של 400-450 מיליון שקל "לפני הכסף" ■ עלות שכרם המצרפית של האחים פיני ואמיר יעקובי, בעלי השליטה בחברה, עשויה להגיע עד ל-7.8 מיליון שקל בשנה

האחים אמיר (מימין) ופיני יעקובי. המשפחה קיבלה בספטמבר דיבידנד של 10 מיליון שקל  / צילום: אריק סולטן
האחים אמיר (מימין) ופיני יעקובי. המשפחה קיבלה בספטמבר דיבידנד של 10 מיליון שקל / צילום: אריק סולטן

קבוצת י.ש אחים יעקובי (YSB), חברת הבנייה והתשתיות המשפחתית, מתקדמת לקראת הנפקת מניות ראשונה בבורסה בתל אביב. לצורך כך פרסמה הקבוצה טיוטת תשקיף ראשונה. דבר ההנפקה נחשף ב"גלובס" לפני כמה חודשים.

ככל הידוע, יעקובי מתכננת לגייס הון בהיקף של כ-100 מיליון שקל בהנפקת האקוויטי, לפי שווי חברה של 400-450 מיליון שקל "לפני הכסף", ונוסף על כך לגייס עד 70 מיליון שקל נוספים באמצעות הנפקת אג"ח. מדובר בניסיון הנפקה שני של החברה, לאחר שניסיון קודם, בשלהי 2007, לא עלה יפה.

הנפקתה של קבוצת אחים יעקובי, אם תצא לפועל כמתוכנן, תמשיך את גל הנפקות האקוויטי הראשוניות המתגבר בחודשים האחרונים בבורסה המקומית - הנפקות שהגיעו כבר למספר דו-ספרתי מתחילת השנה. בכך הקבוצה גם תצטרף לחברות בנייה ותשתיות משפחתיות אחרות, שהצטרפו לבורסה בשנים האחרונות, ובהן קבוצת אשטרום, שפיר הנדסה, לסיכו ואורון. את כספי ההנפקה מייעדת אחים יעקובי להרחבת פעילותה.

תוצאות קבוצת אחים יעקובי בארבע השנים האחרונות (במיליוני שקלים)
 תוצאות קבוצת אחים יעקובי בארבע השנים האחרונות (במיליוני שקלים)

אחים יעקובי היא אחת החברות הבולטות בענף התשתיות בישראל, וכיום פועלת בשלושה מגזרים עיקריים: מגזר הקמת וביצוע פרויקטים, המהווה את פעילותה העיקרית, עם 60%-70% מההכנסות; מתן שירותי אחזקה ותפעול למבנים ומערכות; וכן ייזום והפעלת מתקני טיפול בפסולת (מגזר סביבה ירוקה).

תשעה בני משפחה באותה חברה

החברה התחילה לפעול ב-1974 כחברה לאספקת פתרונות תאורה ורשתות חשמל, "והחל בתחילת שנות ה-2000 הרחיבה את תחומי פעילותה בעיקר על ידי מיזוגים ורכישות והגדלת סל השירותים והמוצרים", וזאת לאחר שהאחים פיני ואמיר יעקובי, המנהלים אותה, רכשו את מלוא המניות בה.

כיום מחזיק פיני יעקובי, יו"ר החברה, 60% מההון, ואמיר יעקובי, המנכ"ל, ביתרה (40%).

בשנה שעברה רכשה קבוצת אחים יעקובי בשותפות (50%) את חברת הבנייה והייזום אורתם סהר, והקבוצה מעסיקה כיום בסך הכל יותר מ-800 עובדים.

טיוטת התשקיף של אחים יעקובי חושפת כי צמד בעלי השליטה בחברה מתכננים שדרוג משמעותי בתנאי העסקתם לאחר הפיכתה לציבורית. עלות העסקתו של פיני יעקובי אשתקד עמדה על 1.2 מיליון שקל, ועלות העסקת המנכ"ל, אמיר יעקובי, עמדה על כ-960 אלף שקל.

כעת, כחלק ממהלך ההנפקה, מעוניינים שני האחים לשפר באופן ניכר את תנאי העסקתם, שעלותם לחברה תוכל לגדול עד פי ארבעה, ולהגיע עד ל-4.4 מיליון שקל אצל פיני ועד ל-3.4 מיליון שקל אצל אמיר - סה"כ כ-7.8 מיליון שקל.

זאת על בסיס העלאת התגמול החודשי הקבוע שלהם פי שלושה, לסכומים של 168 אלף שקל בחודש (לפיני יעקובי) ו-152 אלף שקל בחודש (לאמיר יעקובי), לצד תגמול על בסיס תוצאות החברה של עד 2.4 מיליון שקל לפיני יעקובי ושל עד 1.6 מיליון שקל לאמיר יעקובי.

מלבד צמד בעלי השליטה, אחים יעקובי מעסיקה שבעה בני משפחה נוספים בתפקידים שונים בחברה, שעלות העסקתם המצרפית עמדה אשתקד על כ-2 מיליון שקל. אחים יעקובי גם מקבלת שירותים בתחום המערך הארגוני, ניהול ענף הבטיחות ואספקת כוח אדם מחברת ידע מ.י טק של פיני יעקובי, וב-2016 שילמה לה על כך 1.9 מיליון שקל.

עוד עולה מטיוטת התשקיף כי בספטמבר האחרון חילקה יעקובי דיבידנד של 10 מיליון שקל למשפחה השולטת בה.

צמיחה של 25% בהכנסות במחצית

בשנים האחרונות מציגה אחים יעקובי צמיחה בהיקפי הפעילות, ובסיכום המחצית הראשונה של 2017 הציגה קפיצה של 25% בהכנסותיה ל-312 מיליון שקל, בעיקר בתמיכת איחוד תוצאות פעילות המגזר "הירוק", לאחר הגדלת חלקה בו. הכנסות המגזר במחצית השנה גדלו ב-15% ל-60 מיליון שקל.

לב הפעילות של מגזר זה הוא מתקן לקליטת ומיון פסולת באזור התעשייה עטרות, המטפל בפסולת מאזור ירושלים, ועיקר הכנסותיה של החברה שם מגיע מהסכם מול עיריית ירושלים, שתוקפו עד מארס 2020. את פעילות המתקן, שהתחילה במארס 2015, מחזיקה יעקובי באמצעות החברה הבת גרין נט (100%), לאחר שחלק השותף בה נרכש בשנה שעברה תמורת כ-12 מיליון שקל (כולל תשלום הלוואות בעלים של המוכר).

גם בפעילות העיקרית שלה בתחום הפרויקטים למבנים ותשתיות הציגה יעקובי שיפור בסיכום מחצית השנה, ולעומת זאת, הכנסותיה במגזר השירותים והאחזקה נשחקו.

בסיכום שנת 2016 הכנסות אחים יעקובי צמחו ב-27% ל-587 מיליון שקל, ולצד שיפור הרווח הגולמי והתפעולי, החברה נהנתה מהכנסה חד-פעמית של 15 מיליון שקל - עיקרה בגין שערוך החזקותיה בגרין נט לאחר הגדלת ההחזקות בה, שסייע לקפיצה של כ-375% ברווחיה השנתיים, לרמה של 32 מיליון שקל.

לקראת גיוס החוב המתוכנן, החברה קיבלה דירוג ראשוני של Baa1 באופק יציב ממידרוג, שם מציינים כי הדירוג "נתמך במעמד עסקי מבוסס בשוק המקומי, הנשען על ותק וניסיון רב בתחומי פעילותה, בדגש על תחום מערכות אלקטרו-מכאניקה למבנים ותשתיות ומערכות שו"ב, והיא נמנית עם הקבלנים המובילים בתחום". עוד מוסיפים במידרוג כי "לחברה גיוון ופיזור בסיס הלקוחות ופרויקטים על-פני ענפי המשק השונים".

במידרוג מגדירים את תחום הקבלנות "כבעל סיכון עסקי גבוה יחסית, בעיקר בשל אופיו הפרויקטאלי וחשיפתו למחזוריות הכלכלית, הפוגמים ביכולת השבת ההכנסות, ומאופיין בשיעורי רווחיות נמוכים, נוכח רמת תחרות גבוהה ומאפייני ההתקשרות".

סיכון זה, לפי מידרוג, "ממותן על ידי פעילות החברה במגזר השירות והאחזקה ובמגזר הסביבה הירוקה, שתורמות לפיזור ההכנסות, מאופיינות ברווחיות גבוהה יחסית וממתנות במידת מה את הסיכון העסקי הטמון בתחום ההקמה והביצוע".

עוד מוסיפים בחברת הדירוג כי רכישת אורתם סהר "היוותה נדבך באסטרטגיית החברה להשלמת יכולותיה בתחומי הקבלנות והרחבת אפיקי פעילויותיה", אבל מוסיפים כי "אסטרטגיית החברה להגדיל את החשיפה לתחום ייזום הנדל"ן למגורים מהווה משקולת לדירוג".

במידרוג צופים עלייה בצבר ההזמנות של אחים יעקובי בשנה הבאה (2018), ומוסיפים כי "דירוג החברה נתמך ברמת מינוף נמוכה ויחסי כיסוי מהירים יחסית לרמת הדירוג".

קבוצת אחים יעקובי

שנת הקמה: 1974

פעילות: הקמה, ביצוע, אחזקה ותפעול פרויקטים בתחומי הבנייה והתשתיות

יו"ר: פיני יעקובי

מנכ"ל: אמיר יעקובי

מספר עובדים: 810