עלייה של 67% במספר התקריות האנטישמיות בארה"ב השנה

עפ"י נתונים של הליגה נגד השמצה, בניו-יורק לבדה נרשמה עליה 92% בתשעת החודשים הראשונים של השנה, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד

דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)

עליה בשיעור 67% נרשמה במספר התקריות האנטישמיות בארה"ב בתשעת החודשים הראשונים של 2017 - כך מסרה הליגה נגד השמצה, ארגון יהודי ממובילי המאבק באנטישמיות הגלובלית.

בדו"ח של הארגון נמסר, כי מתחילת ינואר עד סוף ספטמבר השנה, נרשמו 1299 תקריות אנטישמיות. בכל 2016, היו 1266 תקריות.

על פי נתוני הליגה, אם התקריות האנטישמיות יימשכו בקצב הנוכחי, מספר התקריות בכל 2017 יהיה גדול כפליים ממספרן ב-2015.

בניו-יורק לבדה עלה מספר התקריות האנטישמיות מ-89 מתחילת ינואר עד סוף ספטמבר 2016 ל-171 בתקופה המקבילה השנה - עליה בשיעור 92%.

מכל מקום, במניין התקריות הארצי כלול גל 162 איומי פצצות - כלומר אזהרות שווא שפצצות הוטמנו במוסדות יהודיים - שרובן נבעו ממקור אחד: יהודי ישראלי-אמריקאי שחי באשדוד. אך גם אם מוציאים את האיומים האלה ממניין התקריות, עדיין יש עליה של 46% בסך כל התקריות השנה.

נקודות אור יחידה בדו"ח הליגה היא העובדה שנרשמה ירידה בשיעור 60% במספר ההתקפות הפיזיות על יהודים בתשעת החודשים הראשונים של השנה - 12 התקפות בהשוואה ל-29 בתקופה המקבילה בשנה הקודמת.

על פי ניתוח של הליגה, המנוע העיקרי של התקריות (לבד מגל איומי הפצצות) הייתה העצרת הניאו-נאצית בשארלוטסוויל, בווירג'יניה, באוגוסט. בשבעת השבועות שחלפו מאז העצרת, נרשמו 221 תקריות אנטישמיות.

בעקבות אותה עצרת, כזכור, הכריז נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, שיש "אנשים טובים מאוד בשני הצדדים". בכך נתן טראמפ בסיס להאשמות שהוא מוצא הקבלה בין ניאו-נאצים וגזענים אחרים שחוללו את המהומות לבין אלה שמחו על בואם לשארלוטסוויל. במהלך ההתפרעויות במהלך העצרת ואחריה נשאו הניאו-נאצים לפידים, וקראו: "יהודים לא יחליפו אותנו", ו"הייל טראמפ". בפיגוע דריסה במהומות נרצחה מפגינה נגד הארגונים הגזעניים. החשוד הוא צעיר ניאו-נאצי.

מנכ"ל הליגה נגד השמצה, ג'ונתן גרינבלאט, פרסם אמש את ההודעה הבאה: "אנו נדהמים ונחרדים מהעליה במספר ההטרדות, ההתקפות והאלימות שמכוונות נגד יהודים וקהילות יהודיות. בעוד שהטרגדיה בשארלוטסוויל הדגישה את המגמה, האירועים שם לא היו חריגים. מדי יום ביומו, גזענים לבנים מסמנים כמטרות בני קהילות יהודיות - הם עורכים עצרות פומביות, מגייסים סטודנטים בקמפוסים של אוניברסיטאות, תוקפים עיתונאים במדיה החברתית ואפילו מתנכלים לילדים קטנים".

את רוב התקריות, לרבות איומי הפצצות, ניתן לסווג כהטרדות. אך נרשמו כ-500 מקרים של ונדליזם אנטישמי. בבתי-ספר יסודיים, חטיבת הביניים ובתי-ספר תיכוניים היו 269 תקריות. במספר התקריות האנטישמיות בקמפוסים נרשמה עליה של 60%.

יותר מ-200 ראשי ערים בארה"ב הצטרפו לקמפיין נגד האנטישמיות שיזמה הליגה בעקבות ההשתוללויות של ניאו-נאצים וחברי קו-קלאקס-קלן בשארלוטסוויל. בין הערים שהצטרפו למסע: ניו-יורק, לוס אנג'לס, שיקאגו, יוסטון (טקסאס), פילדלפיה, ניו-אורלינס, וושינגטון הבירה ופיניקס (אריזונה).

בעקבות התהודה שקיבלו אירועי שארלוטסוויל, ניסו - ומנסים - ארגוני משטמה לחקות את נוסחת ההצלחה ולערוך הפגנות בערים נוספות בתקווה להצית מהומות והתנגשויות עם כוחות משטרה, וכך להגדיל את החשיפה התקשורתית שלהם.

"במשך עשרות שנים נקטו ראשי ערים בארה"ב עמדות בלתי מתפשרות בתמיכה בזכויות האדם ובהתנגדות לגזענות ואפליה מסוג כלשהו", נכתב באמנה של הליגה, שעליה חתמו ראשי הערים. "עתה אנו עדים למאמצים במדינות שלנו ובדרגים הגבוהים ביותר של הממשל לפגוע בזכויות האדם ולהחליש את אכיפתן. אנו עדים לעליה בפשעי משטמה, ברטוריקה כסנופובית ובפעולות מפלות נגד מוסלמים, יהודים ומיעוטים אחרים".