פער של 17 מיליון: "פישמן מנסה למכור נכס באורח בלתי מיטבי"

הנאמנים הגישו הבוקר בקשה לאישור מכירת הקרקע ■ חברת מילוטל פיתוח שבשליטת אליעזר פישמן ביקשה למכור את הקרקע ב-38 מיליון שקל ■ ההצעה שהשיגו הנאמנים עומדת על 52.25 מיליון שקל

17 מיליון שקל - זהו הפער בין המחיר שבו ביקשה חברת מילוטל פיתוח, הנשלטת בשרשור על-ידי איש העסקים פושט הרגל אליעזר פישמן, למכירת קרקע שבבעלותה, לבין המחיר שמוצע כעת לנאמן לנכסי פישמן, לאחר שקיים הליך התמחרות למכירת הקרקע - כך עולה מבקשה לאישור מכירת הקרקע שהגישו הבוקר (א') הנאמנים שמונו למכירת הקרקע, ובמסגרתה מבוקש לאשר את מכירת הקרקע בסכום של 52.25 מיליון שקל, במקום כ-38 מיליון שקל בלבד.

ביולי השנה קבע בית המשפט המחוזי בתל-אביב כי חברת מילוטל פיתוח שבשליטת משפחת פישמן אינה רשאית למכור קרקע שבבעלותה באזור התעשייה מילואות במועצה האזורית מטה אשר; וכי יש לבצע הליך התמחרות פומבי על-מנת למקסם את התמורה שתתקבל בעבור המקרקעין.

בכך נעתר נשיא בית המשפט המחוזי, השופט איתן אורנשטיין, לבקשת הנאמן, עו"ד יוסי בנקל, לעצור את העסקה למכירת הקרקע בתמורה לכ-38 מיליון שקל. אורנשטיין מינה אז את עו"ד בנקל, לצד נציגי הבנקים והחברה, לפקח ולנהל את המכירה הפומבית של המקרקעין.

בבקשה הדחופה שהגיש לעצור את מכירת הנדל"ן שבבעלות פישמן, טען הנאמן כי לא נעשה כל ניסיון על-ידי החברה למקסם את התמורה. בין היתר טען עו"ד בנקל, כי "פישמן מנסה למכור את הנכס באורח בלתי מיטבי".

בבקשת הנאמן נטען כי בסוף מאי הגיש לו פישמן הודעה על מכירת הנכס השייך לחברת מילוטל פיתוח, לפיה החברה עתידה למכור את הקרקע באזור התעשייה מילואות שבבעלותה בשטח של כ-66 אלף מ"ר. זאת, מבלי להביא לידיעתו של הנאמן את זהות הרוכש, ואם יש לו יכולות כלכליות.

חלק מהתמורה - לבנקים

פישמן, שנחשב בעבר לאחד מעשירי ישראל, הוכרז כפושט רגל ביוני אשתקד, בגין חובות של 4 מיליארד שקל. מהדוחות שהוגשו בעניינו עולה כי פישמן גלגל את חובותיו שהלכו וצמחו למיליארדים במשך שנים רבות כמעט באין-מפריע. לפי הערכות, גם של של פישמן עצמו, לאחר מימוש הנכסים של איש העסקים, ייוותר עדיין חוב עצום המוערך בכ-1.5 מיליארד שקל.

לפי הבקשה שהגיש עו"ד בנקל, פישמן מחזיק בשרשור ב-50% מחברת מילוטל פיתוח, וכך גם רעייתו טובה. מנהלי החברה הם פישמן עצמו, אשתו ורונית אבן. הקרקע שנמכרה היא אחד מנכסי מילוטל פיתוח, והיא משועבדת לטובת בנק לאומי ובנק דיסקונט בגין חובות החברה-האם שלה, מילוטל ירקות מוקפאים. לפיכך, 28 מיליון שקל מתוך כספי התמורה ממכירת הקרקע צפויים לעבור לבנקים.

עו"ד בנקל אף צירף לבקשתו הצעה ראשונית מצד ג', שהתחייב ל"מחיר רצפה" של 650 אלף שקל לדונם, סך ההווה תמורה של כ-42.9 מיליון שקל - כ-5 מיליון שקל יותר מההצעה המקורית. אולם, נטען בבקשה, החברה, או למעשה פישמן ובני משפחתו השולטים בה, אינם מסכימים לניהול הליך מכר משותף יחד עם הנאמן.

3 הצעות במכרז המכירה

חברת מילוטל פיתוח התנגדה לבקשת הנאמן וטענה - באמצעות עו"ד שולי גולדבלט - כי הצעת הרוכשים עמם התקשרה עדיפה על-פני ההצעה שהעלה הנאמן. בנק לאומי השאיר את הבקשה לשיקול-דעת בית המשפט, אך בנק דיסקונט תמך באישור עסקת המכירה.

מהבקשה שהגישו הבוקר לבית המשפט הנאמן, באת-כוח מילוטל פיתוח (עו"ד גולדבלט) ונציגי הבנקים (עורכי הדין רונן מטרי ואהוד ארצי), עולה כי בעקבות החלטת בית המשפט לעצור את המכירה והליך המכרז שפורסם, הוגשו 3 הצעות לרכישת הקרקע: האחת - הצעתה של חברת אוריין, שעמדה על סך של 44 מיליון שקל; השנייה - הצעה של חברת תהילים (המציעה המקורית), שעמדה על סך של 43 מיליון שקל; והצעה שלישית של חברת מילואות, שעמדה על סך של 41.5 מיליון שקל.

במסגרת הליך התמחרות במשרדיו של עו"ד בנקל העלו המציעים את הצעותיהם לסך ה-50 מיליון, עד שההתמחרות הסתיימה בזכייתה של מילואות - שהציעה את ההצעה הגבוה ביותר, העומדת על 52.25 מיליון שקל, בתוספת הפרשי הצמדה למדד ובתוספת מע"מ.

המחיר שהושג גבוה בעשרות אחוזים מההצעות שהועלו בפני בית המשפט במסגרת הדיונים על מכירת הקרקע, ובית המשפט מתבקש כעת לאשר את המכירה במחיר זה.