"לאורך זמן, הרפורמה במשק החשמל תייקר את התעריף ב-5%"

חן הרצוג, הכלכלן הראשי של פירמת הייעוץ BDO, שמייעץ לחברות במשק האנרגיה וליצרני חשמל פרטיים, טוען כי הציבור יפסיד מיליארד שקל בשנה ■ המדינה דורשת להפחית את הפנסיה לעובדי חברת החשמל

חן הרצוג / צילום: ולדימיר אסקין
חן הרצוג / צילום: ולדימיר אסקין

"לאורך זמן, הרפורמה תביא להתייקרות תעריף החשמל בכ-5%, כלומר להפסד של כמיליארד שקל לצרכנים", כך אמר היום בשיחה עם "גלובס" חן הרצוג, הכלכלן הראשי של פירמת הייעוץ BDO, שמייעץ לחברות במשק האנרגיה וליצרני חשמל פרטיים. היות שהרפורמה במשק החשמל מתוכננת ל-7 שנים, מדובר בעלות לא מבוטלת של כ-7 מיליארד שקל למשק. 

הרצוג מסביר: "הרפורמה שמציעה הממשלה במשק החשמל מנוגדת לעיקרון הכלכלי של מימוש היתרון היחסי ולכן תביא לעליית מחירי החשמל. רוצים שהיצרנים הפרטיים יקנו מחברת החשמל את התחנות הישנות שלה, ושחברת החשמל תשקיע בהקמת תחנות כח חדשות. זה בניגוד ליתרון היחסי של כל צד".

לדבריו, "לחברת החשמל יש יתרון יחסי בתפעול של תחנות הכוח שהיא הקימה. ליצרנים הפרטיים יש יתרון יחסי בלהקים תחנות כח חדשות. במקום שכל צד יעסוק במה שיש לו יתרון יחסי, עושים הצרחה".

על פי אומדני BDO, הרפורמה כפי שהיא מסתמנת היום תגרום לגידול בעלות היצור של כשליש מייצור החשמל בישראל - היקף התחנות שיופעלו בעקבות הרפורמה בניגוד ליתרון היחסי. "מדובר בחוסר יעילות של 10% עד 20% עבור תחנות אלו, שיוביל לעליית תעריפי החשמל בכ-5% לעומת האלטרנטיבה של השקעות יעילות על בסיס היתרון היחסי".

הרצוג מסכם: "תהליך מכירת תחנות מיושנות של חח"י צפוי להיכשל, מפני שפרמיית הסיכון של הסקטור הפרטי לתחזוקת תחנות ישנות, ללא אחריות יצרן, עשויה להיות גבוהה מדי. התוצאה של התהליך תהיה שמחיר הקנייה של התחנות יהיה נמוך ממחיר המינימום שהמדינה תדרוש, או שתעלה מצד יצרני החשמל הפרטיים דרישה לרשת ביטחון עבור התחנות המיושנות.

"לפיכך, הרפורמה מהווה למעשה 'דרך ללא מוצא'. חברת החשמל אכן תשחלף תחנות כוח, אך בבוא היום למכור את תחנות הכח של חח"י, עתיד להתברר כי תהליך המכירה אינו ישים, או אינו כדאי כלכלית, וסופו להיעצר".

בתוך כך, הצדדים נפגשו אמש כדי לדון שוב על נושא הרפורמה, פגישה מרתונית שלישית בתוך שבוע. בפגישה נכחו מנכ"לי משרד האוצר והאנרגיה, נציגי ההסתדרות הכללית, מזכירות הוועד הארצי של חח"י והנהלת החברה. הפגישה הבאה נקבעה למחר.

לדברי גורם המשתתף בדיונים, בנוסף לארבע תחנות כוח שהצדדים כבר הסכימו להפריט - אשכול, רמת חובב, רידינג ואלון תבור בעלות כושר הייצור קרוב ל-4,000 מגוואט, המדינה דורשת להפריט גם את שתי היחידות של חח"י בצפית. מפני שבוועד מתנגדים להפרטת צפית, המדינה מאיימת להקטין את גובה התוספת לפנסיה התקציבית מ-1,250 שקל ל-1,000 שקל.

בנושאים אחרים שעדיין נותרו במחלוקת חלה התקדמות מסוימת. כך, למשל, הושגה ההסכמה לגבי העברת סמכות ההכרעה על ניוד העובדים מהוועד לידי ההנהלה, אך לא הוסכם לגבי הפיטורים. כזכור, סמכות ההכרעה על הפיטורים מעניקה כוח עצום לוועד שלמעשה ללא אישורו, ההנהלה לא יכולה לפטר עובדים.

עוד סוכם אמש שהוועד לא יישב יותר במכרזים לתפקידים. בנוסף, הושגה הסכמה חלקית בנוגע לחוזים אישיים: העובדים החדשים שייקלטו במהלך הרפורמה יועסקו לפי חוזים אישיים ולא בהסכם קיבוצי, כלומר לא יהיו מיוצגים על ידי הוועד. כמו כן, סוכם להעביר את כל ההנהלה מדרג סגן מנהל אגף ומעלה לחוזים אישיים. עם זאת, ההנהלה מבקשת ש-5% מסך עובדי החברה יעבדו לפי חוזים אישיים, בעוד בוועד מסכימים ל-2% בלבד.

נוסף על כך, נושא של מיקור חוץ של מקטע האספקה עדיין לא נפתר. בוועד מתנגדים להוצאת עבודות שנעשו עד כה בחברה לגורמי חוץ, משמע פיטורי עובדים נוספים. מדובר בעבודות הקשורות למכירת החשמל ללקוחות הקצה, כגון קריאת מונים ועוד.

כך או אחרת, לא מעט ביקורות הושמעו באחרונה בנושא הרפורמה "המרוככת" והחיפזון של הצדדים לכאורה לסגור בכל מחיר, כנראה מתוך רצון להימנע מפסיקת בג"ץ בעתירה שהוגשה נגד זכות השביתה של עובדי חח"י. אם לא תושג הסכמה בנוגע לרפורמה עוד השבוע, הצדדים יצטרכו לחזור ביום ראשון הקרוב לשופטי בג"ץ, כדי לעדכן אותם בנוגע להתקדמות משא ומתן ביניהם.