העצמאים ועוה"ד דורשים שחריגות בנייה לא ימנעו רישוי עסק

ארגונים רבים הגישו למשרד הפנים הערות לגבי הרפורמה של אריה דרעי ■ בין ההשגות: דרישה לא להחיל תקנות חדשות על עסקים שכבר פועלים ומתן רישיונות לצמיתות בענפים מסוימים

אריה דרעי / צילום: תמר מצפי
אריה דרעי / צילום: תמר מצפי

שורה של ארגונים יציגים במשק הגישו בימים האחרונים למשרד הפנים את עמדותיהם על הצעת הרפורמה שהוא מקדם בתחום רישוי העסקים: על פי טיוטת הצעת החוק שהמשרד הפיץ באחרונה, ההליכים למתן רישיונות עסק ייעשו באופן דיפרנציאלי, תוך הפרדה בין עסקים שמהווים בפעילותם סיכון נמוך, בינוני וגבוה, ומעבר לתצהירים החתומים בידי עורכי דין, שיחליפו ביקורות של נציגי הרישוי בשטח.

מעמדת הוועדה לרישוי עסקים שבלשכת עורכי הדין אשר הוגשה למשרד הפנים, עולה כי זו תומכת בהצעת הרפורמה, אך מבקשת להרחיב את ההקלות לעסקים שבפעילותם רמת סיכון נמוכה - כך שיקבלו רישיונות עסק לצמיתות. בעמדת הלשכה, שהוגשה על ידי יו"ר הוועדה לרישוי עסקים, עו"ד ניסן שריפי, נכתב כי "יש לפשט ככל שניתן את הדרישה לקיום דיני התכנון והבנייה שגורמת לדחייתן של כ-35% מהבקשות לרישיון עסק מדי שנה". לדבריו, על משרד הפנים לקבוע כי מבנה שחורג מן ההיתר הייעודי שלו וזה שנים ארוכות הרשויות לא פעלו נגד בעליו בנושא זה - לא יהווה עוד מכשול בדרך לקבלת רישיון עסק לעסק שמנוהל בו.

"מצב רישוי העסקים בישראל עגום", אמר היום (ד') ל"גלובס" עו"ד שריפי: "עסקים רבים נסגרים מדי שנה בשל אי עמידה בתנאי הרגולציה, תוך שבעליהם משלמים קנסות כבדים לקופת הרשויות המקומיות שנוגעות בדבר. חלק מעסקים אלה יעברו בעתיד לנכר, שם יזכו להקלות מפליגות במיסוי, בהסרת חסמים רגולטוריים ואף במענקים והטבות שונות, אך את האמון במדינה ובמוסדותיה יהיה קשה מאוד להשיב להם".

להב, לשכת ארגוני העצמאים שמייצגת גם עסקים קטנים ובינוניים, הגישה אף היא את עמדתה, ובדומה לעמדת ועדת הרישוי של לשכת עורכי הדין, גם שם מבקשים שחריגה מהיתר הבנייה לא תהווה עוד עילה לאי מתן רישיון עסק - אלא אם החריגה מהותית.

מעמדת להב עולה כי היא תומכת בחלוקת פריטי הרישוי בצו רישוי העסקים לשלוש רמות בהתאם למורכבות ואופי פעילותו של בית עסק. עם זאת, שם דורשים שבמסגרת הרפורמה ותיקוני החקיקה בנושא יקבע נוסח של תצהיר אחיד, שישמש את כל גורמי הרישוי במדינה וזאת כדי למנוע מצבים של חוסר ודאות, אי שוויון או סתירה בדרישות הרישוי שיופנו כלפי בעלי עסקים מצד משרדי הממשלה השונים.

לדברי נשיא להב, עו"ד רועי כהן, "הצעת הרפורמה לא מבטלת את הדרישה מבעל עסק לעמוד בדרישות רישוי חדשות שצצות לאחר מתן רישיון העסק. כך, אם תוקנו תקנות חדשות לאחר קבלת רישיון העסק, הבעלים עלול למצוא את עצמו כמי שאינו עומד עוד בדרישות. יש לקבוע שתקנות חדשות לא יחולו על מי שכבר הוציא רישיון עסק".

המסעדנים: תנו רישיון לתמיד

גם איגוד המסעדות מסר את עמדתו למשרד הפנים, והיא שהצעת הרפורמה בלתי מספקת ולא פותרת את קשיי הענף בנושא זה. "רישיון עסק במסעדות צריך להיות צמיתות, כמקובל בכל מדינות העולם המערבי", אומר מנכ"ל האיגוד, שי ברמן. "ה'פקק' שקיים כיום באגפי רישוי העסקים ברחבי הארץ נובע בעיקר מחידושי רישיונות העסק".

לדעת איגוד המסעדות, מתוקף הרפורמה בתחום יש להקים ברשויות המקומיות מרכזים שיאפשרו טיפול סדור בהליכי רישוי העסקים מצד כל הגורמים הנוגעים לנושא.

התאחדות המלונות העירה מצדה כי הרפורמה המוצעת מבקשת להרחיב את תוקף רישיונות העסק של העסקים הרלוונטיים לענף המלונאות לתקופה של 5 שנים בלבד.

בהתאחדות טוענים כי הרפורמה לא משנה מהותית את המצב הקיים, שכן "כל בעל עסק יידרש להישאר במרוץ הבלתי אפשרי של שיפורים ושדרוגים של העסק תוך התאמתו לדרישות המשתנות והמתעדכנות של נותני האישורים בדרך לקבלת רישיונות עסק וזאת מדי 5 שנים".

לפיכך מציעה ההתאחדות להעניק לענף המלונאות רישיונות עסק לצמיתות, ולהחיל עליהם דרישות רישוי חדשות רק במקרים קיצוניים, שהשפעתם על המשק תיבחן היטב בידי הגורמים הרגולטוריים.

פורום 15 הערים הגדולות בישראל ומרכז השלטון המקומי, שמקדמים רפורמת רישוי משלהם, הגישו למשרד הפנים מסמך מפורט בהתייחס להצעת הרפורמה. בפורום ביקרו רכיבים רבים הקשורים לרפורמה המוצעת, לרבות התבססות על תצהירים שעליהם יחתמו בעלי עסקים ולפיהם הם עומדים בדרישות החוק, וזאת באופן שיקצר את הליכי קבלת רישיון העסק. לדעת הפורום, "מניסיון, אישור על יסוד תצהיר בתחום של כיבוי האש עלה כי בעלי עסקים רבים העדיפו שלא לחתום על תצהיר, ודרשו שתיערך ביקורת בבתי העסק שלהם וזאת בשל החשש וחוסר הוודאות לגבי התנאים שבהם עליהם לעמוד".

השלטון המקומי והערים הגדולות מסתייגים גם מסעיף אחר שמופיע בהצעת הרפורמה, ולפיו רשות מקומית תגיב לבקשת בעל עסק המבקש רישיון עסק בתוך 21-28 יום, ולא, תיחשב בקשתו כאילו אושרה: "אנו מתנגדים לקביעת סד זמנים זה, כי לרשויות המקומיות אין את היכולת לבחון בקשה ולענות עליה בלוחות זמנים אלה. המשאבים שעומדים לרשות הרשויות המקומיות לא תואמים את מספר הבקשות החודשיות לרישיונות עסק".

בשונה מהרפורמה שמציע משרד הפנים, המבוססת על מתן רישיונות עסק באופן דיפרנציאלי ומעבר לתצהירים, מרכז השלטון המקומי, פורום ה-15 והאיגוד הארצי לרישוי עסקים מקדמים הצעה לרפורמה אחרת, ובמרכזה רישיונות עסק לכל תקופת חייו של עסק לצד פתיחת מרכזים ייעודיים ברשויות המקומיות, שבהם כל גורמי הרישוי יטפלו בנושאים אלה תחת קורת גג אחת.