מנהל רמ"י: "זוכים של מחיר למשתכן רבים מי ייכנס להגרלה"

עדיאל שמרון בכנס ארגון קבלני ת"א-יפו-בת-ים: "הגדלת היצע יחידות הדיור זה הפתרון למשבר הדיור, וזו המטרה העיקרית שלנו, ואני חושב שאנחנו עומדים במשימה"

עדיאל שמרון / צילום: תמר מצפי
עדיאל שמרון / צילום: תמר מצפי

"הגדלת היצע יחידות הדיור זה הפתרון למשבר הדיור, וזו המטרה העיקרית שלנו, ואני חושב שאנחנו עומדים במשימה. תמיד אפשר להגיד שאפשר לעשות יותר, אבל יש התקדמות. ייתכן שבשנת 2018 נתחיל לראות ירידות מחירים, כי כל הצעדים של הממשלה מחלחלים. זו התחושה שלי, וגם באוצר ומשרד הבינוי והשיכון" - כך אמר היום (ה') עדיאל שמרון, מנהל רשות מקרקעי ישראל, בכנס ארגון קבלני תל-אביב-יפו-בת-ים.

לדבריו, "עד סוף השנה נעבור את 40 אלף יחידות הדיור בשיווקים שהסתיימו בהצלחה, מה שנקרא עסקאות מאושרות. אנחנו בקצב גבוה יותר מהשנים שעבר. היום אנחנו עומדים על כ-38.6 אלף יחידות דיור שכבר שווקו בהצלחה השנה".

שמרון התייחס בדבריו גם למשבר הנוכחי מול קק"ל והאיום שבקק"ל לא יסכימו לשתף פעולה עם המדינה ולאפשר לרמ"י לטפל בקרקע שבבעלותה. "היחסים בין קק"ל לרמ"י לא ישתנו בעשור הקרוב לפחות, ואנחנו נמשיך לשווק את הקרקע. אני מקווה שהסכסוך הזה ייפתר במהרה ואנשים יצטרכו לשבת ולדבר בניהם כדי שזה יקרה. צריך לחדד את הדברים ולהגיד שלמרות מה שנטען בקק"ל, באמנה נקבע שאם צד אחד ירצה לפרוש, המדינה תקדם את שינוי החוק. זה המצב".

בהמשך דבריו התייחס שמרון התייחס גם לתוכנית מחיר למשתכן ולטענות שעונות כנגד התוכנית ואמר: "טוענים שאין מספיק דירות למשפרי דיור, ולמכירה בשוק החופשי. אבל שינינו את זה. בקריית ביאליק יש כבר 50% דירות מחיר למשתכן לצד 50% דירות למכירה בשוק החופשי. גם במודיעין יש כבר 30% דירות למכירה בשוק החופשי. תוקפים את התוכנית על מועד האכלוס הרחוק. ומה עם פרויקטים בשוק החופשי? כמה זמן לוקח? עכשיו נרכשה הקרקע בפרויקט בשרונה של קבוצת הרכישה, 900 מיליון שקל נכנסו לקופת המדינה, מתי אנשים יקבלו שם דירות? בעוד 6 שנים אולי? אז מה ההבדל?"

עוד אמר שמרון כי "המצב היום הוא שזוכים של מחיר למשתכן רבים מי ייכנס להגרלה, כמו מה שקורה היום בשוהם. אז כנראה יש כאן משהו טוב. אני רואה שמתארגנים קבוצות תושבים נגד תוכניות רחבות היקף אז כנראה שאנחנו עושים משהו נכון. אני מודאג מאוד מהמגמה של הדרישות על הפסקת בנייה, כולם רוצים בנייה, אבל לא ליד הבית ולא בתוך העיר שלהם. אז איפה יבנו? יש גופים וארגונים שהטבע חשוב להם והחי והצומח וזה באמת חשוב ואנחנו לוקחים את זה בחשבון. אבל מרבית מההתנגדויות שאנחנו מקבלים נובעות מטענות לא הגיוניות. הגדלת היצע זו המשימה המרכזית שלנו ושם נמשיך לפעול".

עדיאל גם התייחס לתוכניות שיווק של רמ"י בשנה הקרובה ומנה מספר מיקומים בהם צפויה המדינה לשווק קרקע. בין היתר מדובר ברמת-השרון (1,000 יחידות דיור ברצועת הנופש), רמת-גן (כ-6,350 יחידות דיור בתל-השומר, שיכון הרופאים וגני אז"ר), אור-יהודה (2,450 יחידות דיור בפארק איילון), תל-אביב-יפו (350 יחידות דיור בתע"ש השלום) ובני-ברק (2100 יחידות דיור).