הלובי נגד רפורמת התמרוקים נבלם? האיחוד האירופי הפך המלצתו

הרפורמה להקלת הרגולציה בתמרוקים נעצרה עקב מכתב שהוציא האיחוד האירופי מטעם ארגון יצרניות הקוסמטיקה, אך נציגי משרדי הבריאות והכלכלה נפגשו עם הארגון וקיבלו את תמיכתו

חברות הקוסמטיקה באיחוד האירופי הביעו תמיכה ברפורמת התמרוקים והודיעו כי יוציאו תיקון למכתב שבו התנגדו לה - כך נודע ל"גלובס". נציגי משרד הבריאות ומשרד הכלכלה ששבו בימים האחרונים מבריסל נפגשו עם הארגון המאגד את יצרניות הקוסמטיקה באירופה והצליחו לשכנע את נציגיו כי המהלך שישראל מתכוונת לבצע תואם את תקנות האיחוד. גורם במשרד הבריאות אמר כי התקנות לא יוגשו מחר למשרד המשפטים כפי שטען משרד הכלכלה, אלא בתוך כמה שבועות.

הגורם אמר היום ל"גלובס": "מאוד התפלאנו שקיבלנו התקפות לגבי דברים שידענו שמתבצעים באירופה מלשכת המסחר. בנסיעה נפגשנו עם כל הגורמים שכתבו את המכתבים, וכשהבהרנו שהמידע יימסר לגורם אחראי מקצועי ולא ליבואן הופגו החששות שלהם".

מדובר בצעד לטובת המהלך שמנסה לקדם משרד הבריאות, שכן התנגדות הארגון היא זו שהייתה להגדרתם הקש ששבר את גב הגמל, והביאה את המשרד למשוך את תקנות הרפורמה.

בליבת המחלוקת עדיין יש כמה סוגיות, בהן היבוא המקביל. באירופה, לפי משרד הבריאות, לא קיים יבוא מקביל, וכל יבואן נדרש לבצע את אישור המוצרים בארצו. במשרד הבריאות ובמשרד הכלכלה עדיין מנסים להגיע לפתרון בנושא.

בנוסף כיום הרגולציה האירופית מחייבת עמידה בתנאי ייצור נאותים באמצעות תעודה הניתנת מהרשויות או על ידי הצהרה מהיצרן. כיום קיים מצב של חוסר אחידות באירופה, ולא כל המדינות מנפיקות תעודה כזו ועל כן מפעלים מסוימים לא יוכלו להגיש אותה. כעת נבחנת חלופה של הגשת מסמכים הזמינים עבור כלל המפעלים הקיימים באירופה.

סוגיה נוספת שעמדה במחלוקת היא תיק המידע על התמרוק. בדיונים בכנסת עלו כמה שאלות על הרכב תיק התמרוק. בעניין זה נאמר במסקנות "הובהר לנו על ידי הגורמים שעמם נפגשנו כי התמרוק חייב להכיל מידע בנושא בטיחות, וכי קיימת חשיבות לשמור את התיק כמפורט ברגולציה האירופאית".

אחד הגורמים המרכזיים לבלימתה של הרפורמה הוא מכתב שהעבירה למשרד הבריאות וליו"ר ועדת הבריאות חטיבת התמרוקים של לשכת המסחר, שאליו צורפו פניות ארגון COSMETICS EUROPE, המאחד 4,000 יצרניות של קוסמטיקה באירופה, לצד ארגון בארה"ב המאגד 600 חברות בתחום הקוסמטיקה. בשני המכתבים צוין כי דרישת משרד הבריאות מהיבואנים הרשמיים להצגת הסודות המסחריים של היצרנים היא דבר שאינו מתקבל על הדעת.

בחודש שעבר יצאה משלחת משותפת של משרד הכלכלה שמטרתה לבחון את הרגולציה הקיימת בתחום התמרוקים באיחוד האירופי, ומשתתפיה היו צפויים להיות מי שינסו להביא להסכמות סביב הרפורמה.

"הנסיעה מאוד קידמה את ההבנות והמצב", אמר הגורם. "משרד הכלכלה הבין שתיק מוצר זה משהו שצריך להישאר, ושהגורם האחראי בחברה לא צריך לשבת אצל היבואן".

מטרת הרפורמה הייתה להקל את הרגולציה על יבוא מקביל של תמרוקים, כלומר מוצרי טואלטיקה וקוסמטיקה, ולפתוח את השוק כך שיעבוד לפי הרגולציה באירופה.

רפורמה
 רפורמה