קרן סטארבורד שהשקיעה במלאנוקס: "מארוול הביעה בעבר עניין"

הקרן האקטיביסטית רכשה כ-11% ממניות מלאנוקס ומבקשת ממנה לבחון חלופות אסטרטגיות ■ "ניתן לייצר ערך רב מאוד במלאנוקס באמצעות שיפורים תפעוליים או בחינת חלופות אסטרטגיות" ■ מלאנוקס: "שומרים על דיאלוג פתוח עם בעלי המניות ומקדמים בברכה את השקעתם בחברה"

מניית מלאנוקס  מוערכת בחסר, מייצגת הזדמנות השקעה אטרקטיבית, ויכול להיווצר בה ערך רב משיפור תפעולי בחברה או מבחינת חלופות אסטרטגיות - כך מעריכים בקרן ההשקעות האקטיביסטית Starboard, שהפכה לבעלת עניין במלאנוקס עם החזקה של כ-10.7% מהמניות.

מלאנוקס נסחרת בנאסד"ק בשווי של 2.6 מיליארד דולר אחרי עלייה של 19.4% במניה בשנה החולפת, ושווי ההחזקה של סטארבורד עומד כעת על כ-278 מיליון דולר. בעקבות הדיווח על כניסתה של סטארבורד למלאנוקס, זינקה אתמול מניית מלאנוקס במסחר המאוחר ב-6.8% למחיר של 54.5 דולר.

הקרן התחילה לרכוש את המניות בסוף אוקטובר, יום לפני פרסום דוחות הרבעון השלישי, והמשיכה לאסוף מניות לאורך התקופה שחלפה מאז. המניות נרכשו במחירים שנעו בין 44-51 דולר למניית מלאנוקס, לעומת כ-51 דולר כיום. כחלק מכך רכשה סטארבורד גם אופציות לרכישת 460 אלף מניות מלאנוקס (פחות מ-1% מהחברה) שמחיר המימוש שלהן הוא 25 דולר והן צפויות לפקוע בפברואר הקרוב.

מלאנוקס, שנוסדה ומנוהלת על-ידי איל וולדמן, מפתחת, מייצרת ומשווקת ציוד תקשורת, הכולל שבבים, כרטיסים, מתגי תקשורת וכבלים להעברת נתונים מהירה בתקשורת ארגונית, בטכנולוגיות InfiniBand ו-Ethernet.

"ההשקעה בוצעה מתוך אמונה שהמניות, כשנרכשו, היו מוערכות בחסר וייצגו הזדמנות השקעה אטרקטיבית", נכתב בדיווח של סטארבורד, כשהקרן מוסיפה שבהתאם לתנאי השוק היא תשקול להגדיל או להקטין את החזקתה במלאנוקס. "הקרן עוקבת אחרי החברה כחלק מהמעקב אחר תעשיית הסמיקונדקטור, ושמה לב לפער הגדל בין המרווחים, הצמיחה וביצועי המניה של מלאנוקס, לבין קבוצת ההשוואה שלה. העניין של הקרן בחברה מבוסס אך ורק על העמדה לפיה ניתן לייצר ערך רב מאוד באמצעות שיפורים תפעוליים או בחינת חלופות אסטרטגיות", נמסר שם.

ממלאנוקס נמסר בתגובה, כי "בתאריך 20 בנובמבר נעשינו מודעים להשקעה של קבוצת starboard במלאנוקס. במלאנוקס אנו שומרים על דיאלוג פתוח עם בעלי המניות ומקדמים בברכה את הצטרפותם והשקעתם בחברה. בהתאם למחויבותנו לקדם את שווי המניות, מועצת המנהלים וצוות הניהול של מלאנוקס בוחנים באופן תדיר את סדרי העדיפויות התפעוליים והאסטרטגיים של החברה, ומחויבים לפעול לטובת בעלי המניות שלנו".

מהלכים בולטים של סטארבורד
 מהלכים בולטים של סטארבורד

הצפת ערך אפשרית

כניסת הקרן מסמלת למשקיעים אפשרות להצפת ערך במניה, בין אם באפשרות שהקרן תדרוש ממלאנוקס לבצע שינויים בדירקטוריון ותוביל, למשל, למכירת החברה, ובין אם בעזרת צעדים פוטנציאליים שתנקוט מלאנוקס כחלק ממאבק נגד הקרן.

סטארבורד ידועה כקרן אקטיביסטית, שלא פעם הובילה למהלכי שינוי משמעותיים בחברות בהן השקיעה. כך למשל היא הובילה לשינוי הרכב הדירקטוריון של ענקית האינטרנט Yahoo, ובשנה האחרונה היא פועלת בחברת התרופות פריגו, והביאה להדחת דירקטורים בה ולמינוי דירקטורים מטעמה. בקרב המשקיעים בחברות הטכנולוגיה הישראליות שנסחרות בוול סטריט סטארבורד זכורה מהמאבקים המתוקשרים בהנהלות של צורן ו-DSPG, כאשר בשתי החברות הובילה הקרן להדחת יו"ר הדירקטוריון.

מקרה אחר נוגע כמעט ישירות למלאנוקס. בשנה שעברה הפכה סטארבורד לבעלת עניין בחברת השבבים מארוול. גם במארוול טענה הקרן שהחברה מוערכת בחסר והעלתה דרישות לקצץ בעלויות ולמכור חלקים מפעילות החברה. זמן קצר לאחר מכן, בחברה הראו למייסדי מארוול את הדרך החוצה, ומנכ"ל חדש מונה לחברה.

בדיוק אתמול הודיעה מארוול על רכישה גדולה - החברה תשלם 6 מיליארד דולר תמורת Cavium - שהיא אחת מהמתחרות המרכזיות של מלאנוקס - בעסקה משולבת של מזומן ומניות, במטרה לגוון את השווקים אליהם פונה מארוול ולהרחיב את פעילותה. עסקה זו, אגב, מגיעה על רקע עסקת ענק אחרת בתעשייה שנמצאת על הפרק, ובה מנסה ברודקום להשתלט השתלטות עוינת על קוואלקום, תמורת למעלה מ-100 מיליארד דולר. במקרה של מארוול-Cavium, מדובר על עסקה בהסכמה בין הצדדים.

על רקע זה מעניין לציין פרט נוסף שמגלה סטארבורד בדיווח שלה מאתמול על ההחזקה במלאנוקס, והוא שמארוול הביעה בעבר כוונה לרכוש את מלאנוקס. הקרן ציינה כי פיטר פלד (Feld), אחד ממנהליה, מכהן כדירקטור במארוול, שמתחרה במלאנוקס בחלק מקווי המוצר שלה. "בעבר, מארוול הביעה עניין לדון עם מלאנוקס בנוגע לעסקה אסטרטגית פוטנציאלית", נכתב בדיווח. "מלאנוקס סירבה להיכנס לדיונים מסוג זה. למיטב ידיעתה של סטארבורד, אין כיום דיונים בנוגע לעסקה בין מארוול למלאנוקס". מכל מקום, בקרן מציינים שפלד לא יעסוק בדיונים מסוג זה בין מארוול למלאנוקס, אם יהיו כאלה.

לאחרונה התראיין וולדמן ל"גלובס" ולשאלה האם במסגרת גל הקונסולידציה בתעשייה, היו גם ניסיונות לרכוש את מלאנוקס, השיב וולדמן כי "בתעשייה שלנו כולם מדברים עם כולם". מלאנוקס עצמה, נזכיר, רכשה לפני קרוב לשנתיים את איזיצ'יפ הישראלית בעסקה של מעל 800 מיליון דולר. לאחרונה הושק מוצר ראשון המבוסס על הטכנולוגיות של שתי החברות יחד.

בתוך כך, דיווח נוסף על החזקה במניות מלאנוקס, שפורסם אתמול, מצביע על כך שחבר הדירקטוריון דב בהרב (לשעבר מנכ"ל אמדוקס, וכיום יו"ר גילת) מכר בימים האחרונים 20 אלף מניות במחיר של 49.5 דולר למניה, כלומר בהיקף כולל של 990 אלף דולר. לאחר המכירה נותרו בידי בהרב כ-65 אלף מניות מלאנוקס (כולל מניות חסומות), ששווין הנוכחי הוא כ-3.4 מיליון דולר.

מניית מלאנוקס
 מניית מלאנוקס