פלאזה סנטרס: ייתכן שדירקטור לשעבר נהנה מעמלת תיווך סודית

הדיווח מתייחס למכירה של 47 קניונים בארה"ב תמורת 1.4 מיליארד דולר אתמול הושלמה מכירתו של קניון בפולין לפי 311 מיליון שקל

חברת הנדל"ן פלאזה סנטרס ממשיכה במימוש נכסיה, על רקע הדיאלוג המתקיים בין מחזיקי שתי סדרות האג"ח שלה בשאלת חלוקת כספי המימושים ביניהן. אמש דיווחה פלאזה סנטרס כי השלימה את מכירת קניון פלאזה טורון לקרן השקעות זרה, בעסקה ששיקפה לקניון שווי של 70.6 מיליון אירו (311 מיליון שקל).

מפלאזה סנטרס נמסר כי לאחר פירעון ההלוואה הבנקאית על הנכס, התקבל אצלה תשלום ראשון של 14.6 מיליון אירו, ותשלום שני בסך 13.7 מיליון אירו אמור להתקבל בתוך שבוע. תשלום שלישי של 1.1 מיליון אירו נוספים אמור להתקבל בעוד כחצי שנה, עם חתימתם של חוזי שכירות חדשים בקניון.

בתוך כך, דיווחה אתמול החברה כי התקבל אצלה באחרונה מידע חדש בנוגע לעסקה שביצעה ביוני 2012 למכירת 47 קניונים בארה"ב לידי קרנות ההשקעה האמריקאיות בלקסטון ו-DDR, תמורת 1.4 מיליארד דולר. לפי פלאזה סנטרס, נודע לה כעת לראשונה כי ייתכן שדירקטור בחברה באותה תקופה נהנה אז מעמלה ששולמה לסוכן שתיווך בעסקה. מדובר בתקופה שבה נשלטו עדיין פלאזה סנטרס והחברה האם אלביט הדמיה בידי בעל השליטה הקודם, מוטי זיסר.

בפלאזה סנטרס ציינו עוד כי בעקבות גילוי העמלה הסודית, נעשתה פנייה לרשויות בנוגע לדרך גילוי העסקה בדוחות הכספיים, מאחר שמדובר בגילוי שהופך לכאורה עסקה רגילה לעסקת בעלי עניין, שעליה היה צורך לדווח מראש.

הנכס המניב האחרון נמכר

קניון פלאזה טורון, הממוקם בעיר טורון שבפולין, כולל שטחי השכרה בהיקף של 40 אלף מ"ר. הקניון הוא הנכס המניב האחרון שהחזיקה פלאזה סנטרס, ולאחר מכירתו נותרו בידיה קרקעות במזרח אירופה ובהודו, וכן אפשרות לקבל מחברת ביג תשלומים נוספים עבור קניון בעיר בלגרד שמכרה לה.

פלאזה סנטרס, שמרכזת את פעילות הנדל"ן של החברה האם אלביט הדמיה, נכנסה לפני שנים אחדות להסדר חוב בשל מצוקה תזרימית. בהסדר עצמו נדחו חלק ממועדי פירעון החוב (שלא הופחת), אבל החברה התחייבה כי 75% מהתמורה שתתקבל בכל מכירת נכס, תשמש לפירעון החוב.

מאז השלמת ההסדר, פרעה החברה 383 מיליון שקל למחזיקי האג"ח. ואולם, לחברה נותר חוב של כ-570 מיליון שקל, ומקורות לא ודאיים לפירעונו המלא. בשל כך, התפתחה באחרונה מחלוקת בין מחזיקי אג"ח א' של החברה לבין המחזיקים מסדרה ב' שלה, באשר לאופן חלוקת התמורות המשולמות בעת הפדיון המוקדם. בעוד שבסדרה ב' ביקשו להמשיך ולפעול לפי תנאי הסדר החוב, טענו בסדרה א' כי יש לשנותו, מאחר שהחברה אינה בטוחה ביכולתה לפרוע את החוב במלואו.

בתגובה, פנתה פלאזה סנטרס לבית המשפט המחוזי בתל אביב בבקשה למצוא פתרון למצב, ובדיון שנערך מוקדם יותר החודש בפני השופט מגן אלטוביה, קיבלו נציגי שתי הסדרות זמן לפתור את הסכסוך בעצמם. השופט העדיף אז כי הצדדים יסיימו את הסכסוך בפשרה, אבל לפי שעה, לא נמצאה הנוסחה לכך, ואם זו לא תימצא בתוך ימים ספורים, יפרסם כנראה השופט את החלטתו כבר בקרוב.

להערכת גורמים משפטיים שהשתתפו בדיון, לא צפוי השופט להתערב בסכסוך זה. אם כך אכן יקרה, יידרשו מחזיקי אג"ח א' להכריע אם להותיר את המצב על כנו או לנסות לעמוד על זכויותיהם בפני בית המשפט בהולנד, כשהליך כזה עלול להוביל להחלטה על פירוק מהיר של החברה.

החוב הנוכחי של החברה למחזיקי האג"ח מסתכם בכ-564 מיליון שקל, כשהחוב לאג"ח א' עומד על כ-217 מיליון שקל, והחוב לאג"ח ב' על כ-318 מיליון שקל (היתרה בסך 29 מיליון שקל היא לאג"ח הפולניות).

עד לסוף 2017 אמור להצטבר בידי החברה סכום של כ-57 מיליון אירו (236 מיליון שקל), פרי המימושים האחרונים, שאת רובו היא מעוניינת לחלק למחזיקי האג"ח, ולשם כך היא ממתינה בינתיים להחלטת השופט.