ביקושים של 1.4 מיליארד ש' להנפקת חברת המימון פננטפארק

מנכ"ל לידר הנפקות: "הנפקת האג"ח שביצעה פננטפארק עשוי לשקף תחילת תהליך של הפיכת הבורסה המקומית לזירת מסחר רלוונטית נוספת"

אדם נוימן - מייסד WeWork / צילום: באדיבות WeWork
אדם נוימן - מייסד WeWork / צילום: באדיבות WeWork

גל הנפקות האג"ח של חברות אמריקאיות בתל אביב מתרחב. לכ-30 חברות זרות הפועלות בתחום הנדל"ן, שגייסו בתל-אביב אג"ח בהיקף של יותר מ-18 מיליארד שקל, מצטרפת כעת חברת המימון החוץ-בנקאי פננטפארק (PennantPark Floating Rate Capital). החברה, שבשליטת ארתור פן, ביצעה בשבוע שעבר הנפקת אג"ח מוצלחת, שבה נרשמו ביקושי יתר של 1.4 מיליארד שקל בשלב המוסדי.

בעקבות הביקושים הגבוהים הגדילה פננטפארק את סכום הגיוס בשלב זה (המוסדי) ל-490 מיליון שקל, במקום עד 400 מיליון שקל שתכננה לגייס תחילה. בהתאם, הרחיבה חברת S&P מעלות את הדירוג שהעניקה לה, ברמה של AA מינוס, בתחזית יציבה עד ל-580 מיליון שקל. בהזמנות שהוגשו בשלב המוסדי לקחו חלק, בין היתר, מיטב דש, אי.בי.אי, ילין לפידות, הלמן אלדובי, אינפיניטי, הכשרה חברה לביטוח ורוטשילד. הריבית שנקבעה בו עמדה על כ-3.8%, במקום ריבית מקסימום של כ-5% שהציעה החברה.

פננט-פארק
 פננט-פארק

במקביל לאג"ח, יחלו גם מניות פננטפארק להיסחר בימים הקרובים בבורסה המקומית, ברישום דואלי, נוסף על בורסת נאסד"ק שבה היא נסחרת היום בשווי של כ-460 מיליון דולר (כ-1.6 מיליארד שקל). האג"ח שגייסה פננטפארק ישמש אותה להחלפת חוב קיים. את ההנפקה הובילה לידר הנפקות, והיועצת המובילה להנפקת החוב ולרישום הדואלי היא חברת ההשקעות אפ.סי.סי של יעקב רייזמן, בעבר מבעלי חברת הטכנולוגיה אזימוט, ובת זוגו רבקה.

עיקר עיסוקה של פננטפארק, הנסחרת בבורסת נאסד"ק תחת הסימול PFLT, מתרכז במתן הלוואות לחברות המוגדרות בינוניות בארה"ב (Mid-Market).

פננטפארק, שהוקמה ב-2010 ופועלת תחת כללי רגולציה אמריקאיים ספציפיים לתחום פעילותה, מעניקה הלוואות במינוף נמוך, ומוגדרת כ"חברה לפיתוח עסקים" (BDC - Business Development Company) - הכפופה לחטיבת ניהול ההשקעות של רשות ני"ע האמריקאית (SEC). חברות מסוג זה מתמקדות בפעילות מול חברות מידל-מרקט, וכפופות למגבלת מינוף הלוואה ביחס של 1:1 - יחס חוב להון עצמי של המלווה.

מרבית העסקאות שבהן היא מעורבת מתרחשות לצד הליך רכישת שליטה, וכחלק מארגון מבנה ההון והחוב של החברה הנרכשת. ההלוואות שהיא מעניקה עומדות בטווח של כ-5-25 מיליון דולר, ובסוף חודש יוני עמד תיק ההלוואות שלה על כ-770 מיליון דולר. בעל השליטה בחברה הוא ארתור פן, השותף המייסד שלה.

רנן כהן-אורגד, מנכ"ל לידר הנפקות, אומר כי "בשונה מכל החברות האמריקאיות שהגיעו לכאן עד היום, ובאו לגייס חוב שהפך אותן לחברות ציבוריות ומדווחות, כאן מדובר בחברה שכבר נסחרת שנים לא מעטות בנאסד"ק. המהלך שביצעה פננטפארק עשוי לשקף תחילת תהליך של הפיכת הבורסה המקומית לזירת מסחר רלוונטית נוספת, גם לחוב וגם לאקוויטי, לחברות אמריקאיות טובות המדורגות גבוה".

לדברי כהן-אורגד, "בסופו של דבר ההקלות שיש לחברות דואליות צריכות לעזור גם לרישום של חברות אמריקאיות בישראל, לא רק לחברות ישראליות שנרשמות למסחר בארה"ב".

- למה היא החליטה להגיע?

"החברה הבינה שיש כאן שוק רלוונטי עם יכולות, המגלה עניין בחברות מהסוג הזה, גם לגיוסי חוב וגם לגיוסי אקוויטי. החשיפה לשוק הישראלי קשה פחות כשיש קשר יהודי, וגם במקרה הזה הבעלים הוא יהודי, אבל לא בגלל זה הם הגיעו לפה".

עוד הוא ציין, כי "ההנפקה של פננטפארק הייתה מוצלחת, עם השתתפות ערה מאוד מצד גופים מוסדיים, והיא תעזור להביא לכאן חברות נוספות בדרך דומה, ולהכיר בעובדה שיש כאן שוק הון מאוד נזיל. גיוס הון עתידי הוא בהחלט אפשרות, משום שכחברת BDC היא פועלת בדומה לחברות ריט, וחייבת לשמור על יחס הון לחוב, מה שאומר שיש קורלציה בין גיוסי חוב לאקוויטי שהיא מבצעת".

ראשי WeWork בודקים אפשרויות

מגייסת חוב פוטנציאלית נוספת בישראל, הפועלת בשוק הגלובלי, היא ענקית המשרדים WeWork, העוסקת בהקמה ובניהול של חללי עבודה משותפים ברחבי העולם. מייסדי החברה, בראשות הישראלי אדם נוימן ומיגל מקלוי, ביקרו באחרונה בישראל, וביצעו סבב פגישות עם גופים מוסדיים בולטים. ככל הידוע, בשלב זה לא התקבלה החלטה להנפיק אג"ח בבורסה המקומית, אולם לא מן הנמנע כי החברה תנקוט צעד כזה בהמשך.

לא מזמן גייסה WeWork כ-4 מיליארד דולר מסופטבנק, לפי שווי חברה של כ-20 מיליארד דולר, ואם יחליטו ראשיה להנפיק את מניותיה בהמשך בארה"ב, ישנה אפשרות שלאחר מכן תרשום החברה את מניותיה למסחר גם בתל אביב.