רשות שוק ההון תגדיל משמעותית את ההפקדות לגמל להשקעה

הנחה את הרשות להגדיל את תקרת ההפקדה למוצר, כשהתכנון ברשות שוק ההון ובאוצר הוא להגיע עד כמיליון שקל לשנה ■ העלאת התקרה תהיה הישג לבתי ההשקעות • למדריך קופת גמל להשקעה

יצחק כהן / צלם: איל יצהר
יצחק כהן / צלם: איל יצהר

סגן שר האוצר, ח"כ יצחק כהן, חשף היום (ב') כי הנחה את רשות שוק ההון להגדיל את סכום תקרת ההפקדה השנתית בקופת גמל להשקעה מ-70 אלף שקל. במסגרת נאומו היום בוועידת "עדיף" ה-17 אמר סגן השר, שהוביל את יצירת קופת הגמל להשקעה, כי "הגידול יהיה משמעותי". על פי גורמים מעורים ששוחחו עם "גלובס", בסביבת רשות שוק ההון והאוצר מעוניינים בהגדלת התקרה המותרת להפקדה למוצר חיסכון זה עד לכמיליון שקל לשנה.

מאחר שמדובר בהליך של חקיקה ראשית בכנסת, השינוי עשוי להימשך זמן מה ותלוי בהשגת הסכמות עם הח"כים. אם וככל שהתקרה תועלה משמעותית, זה יהיה הישג לבתי ההשקעות, שרואים בגמל להשקעה מנוע צמיחה.

לדברי סגן השר, מדובר ב"מוצר עממי ונגיש יותר לציבור הרחב ביחס לשאר המוצרים הפיננסיים. הוא מיועד לציבור הרחב אשר איננו בקיא בהשקעות בבורסה ומעוניין שמישהו אחר ינהל את כספיו עבורו. כמו לדוגמה, הורים שרוצים לחסוך לילדיהם סכום צנוע בכל חודש, או כל אדם עם סכום כסף פנוי שמחפש אפיק חיסכון". עוד לדבריו, "לאור ההצלחה והביקוש למוצר זה, הנחיתי את רשות שוק ההון לפעול להגדלת סכום ההפקדה השנתי".

במה מדובר? במהלך 2016 אושר בכנסת מכשיר החיסכון הפרטי ההוני החדש - קופת הגמל להשקעה, עם תקרת השקעה של 70 אלף שקל לשנה לאדם, וזאת לעומת הכוונה המקורית של האוצר שהייתה ללא תקרת הפקדות. אגב, רשות ני"ע, שאחראית על שוקי קרנות הנאמנות והתיקים המנוהלים, דווקא מתנגדת בחריפות ובאופן גורף למוצר זה - וביקשה בעבר להפחית את התקרה לכ-50 אלף שקל לשנה. את יצירת המוצר הוביל מטעם האוצר סגן שר האוצר, ח"כ יצחק כהן.

מדובר במוצר חיסכון ללא הטבות מס על ההפקדות ועם הטבה של דחיית מס רווחי הון למועד פדיון החיסכון. נדגיש כי לא מדובר בחלק מהחיסכון הפנסיוני כי אם בחיסכון פרטי - מ"הנטו". כמו כן, חוסכים שישמרו את הכסף בקופת הגמל להשקעה עד גיל הזכאות לקצבת הזקנה, ויבחרו לקחת את כספי החיסכון הזה בדרך של קצבה חודשית (ולא בתשלום הוני חד-פעמי), ייהנו מפטור ממס רווחי הון על החיסכון.

נכסי הגמל להשקעה כיום - כ-2.3 מיליארד שקל

על פי נתוני הגמל נט, היקף הנכסים בקופות הגמל להשקעה עומד כיום כ-2.3 מיליארד שקל, עם קצב הפקדות של כ-180-200 מיליון שקל לחודש, נכון לכמה חודשים האחרונים. השחקן הגדול בתחום הוא בית ההשקעות אלטשולר שחם, כשאחריו ניצבות קופות של בתי ההשקעות פסגות וילין לפידות.

מדובר במוצר חליפי ומתחרה לפוליסות החיסכון לפרט של חברות הביטוח, שבהן מנוהלים כיום כ-30 מיליארד שקל. קופת הגמל להשקעה ופוליסות החיסכון לפרט עתידות להביא לשינוי שוק, ולהוות חלופה אטרקטיבית לקרנות הנאמנות, לתיקים המנוהלים ולפיקדונות בבנקים. את המוצר דחפו בתי ההשקעות שמחזיקים בפעילויות גמל לתגמולים, שביקשו לחזק את פעילות זו, שהפכה חלשה יחסית בשנים האחרונות. 

למדריך קופת גמל להשקעה