כריית הביטקוין דורשת יותר חשמל מהצריכה השנתית באירלנד

במקביל לעלייה במחיר המטבע הדיגיטלי, גם צריכת החשמל הדרושה ל"כרייתו" מטפסת ■ אילו היה מדינה, הביטקוין היה מדורג במקום ה-61 בצריכת החשמל בעולם, מעל 159 מדינות אחרות

כריית ביטקוין / צילום: רויטרס
כריית ביטקוין / צילום: רויטרס

הביטקוין, המטבע הדיגיטלי המפורסם ביותר, לא עוצר וכבר שבר את הרף ה-10,000 דולר. אבל, זה לא השיא היחיד שהוא שובר. מתברר כי צריכת החשמל הדרושה להפעלת המחשבים לצורך "כריית" המטבע עלתה בחודש שעבר כמעט ב-30%.

מחיר הביטקוין 28.11.17 / צילום מסך מתוך coinmarketcap.com
 מחיר הביטקוין 28.11.17 / צילום מסך מתוך coinmarketcap.com

במילים אחרות, דרושים לא פחות מ-29.05 טרה (אלף טריליון) ואט שעה בשנה כדי להפעיל את המחשבים זוללי החשמל והרשתות שמניעים את העסקאות של הביטקוין. זה שקול ל-0.13% מצריכת החשמל העולמית, לפי אתר המחקר Digiconomist. במונחים "לאומיים", אילו היה מדינה, ביטקוין היה מדורג במקום ה-61 בצריכת החשמל בעולם.

עליית המחיר המטאורית של הביטקוין, ביותר מ-900% השנה לבדה, מקבלת את מירב תשומת הלב של התקשורת העולמית, יחד עם הוויכוח על אם הביטקוין הוא בועה חסרת תקדים שעומדת לפקוע (כפי שטען ג'יימי דיימון, מנכ"ל הבנק מספר 1 בארה"ב, ג'יי.פי מורגן צ'ייס). לא הייתה כמעט התייחסות להשלכות הלא רצויות של עליית המחיר הזו - הגאות בצריכת החשמל שנדרש ל"כריית" עוד ביטקוינים, כלומר לביצוע החישובים המתמטיים הסבוכים ליצירת עוד "בלוק" דיגיטלי של מטבעות, שרשום רק ברשת ואינו כפוף למערכת שליטה מרכזית לאומית או בינלאומית רשמית כלשהי.

כדי לתמרץ אנשים לבצע את העבודה הזו, שכרוכה בפתרון בעיות הצפנה מסובכות על ידי המחשבים, האנשים שמאשרים את תקפות ה"בלוקים" מתוגמלים בביטקוינים שהם יצרו. לכן התהליך נקרא "כרייה" של ביטקוינים.

אבל מתכנני הביטקוין עיצבו את המערכת כך שיהיה תמיד רק היצע מוגבל של ביטקוינים לכרייה. כדי להבטיח את אריכות ימי המערכת, בעיות ההצפנה שקשורות לכרייה הולכות ונעשות קשות יותר, כלומר דרוש יותר זמן כדי להרוויח את הביטקוינים ש"נכרו".

ה"כורים" פונים למחשבים יותר ויותר חזקים כדי להשלים את המטלות הללו ולהרוויח ביטקוינים. התוצאה היא שהכרייה, ועסקאות ביטקוין שנעשות, זוללות יותר ויותר כמויות של חשמל. החשמל שנחוץ לביצוע עסקת ביטקוין אחת יכול להניע בית במשך כמעט חודש, לפי הבנק ההולנדי ING.

מרבית כריית הביטקוינים נעשית בסין, שבה עלויות החשמל זולות יחסית למקומות כמו ארה"ב ובריטניה.

כאמור, לפי "מדד צריכת האנרגיה של ביטקוין" של Digiconomist, נכון לשבוע שעבר, צריכת החשמל השוטפת השנתית של הביטקוין עמדה על 29.05 טרה וואט שעה, 0.13% מצריכת החשמל העולמית הכוללת. זה אולי לא נשמע הרבה, אבל זה אומר שהנפקת ביטקוינים חדשים זוללת יותר חשמל מ-159 מדינות בעולם, ביניהן ניגריה ואירלנד. במדינות כמו רוסיה, הודו, יפן, גרמניה, ברזיל וצרפת, צריכת החשמל של פעילות הביטקוין מהווה כ-3% עד 7% מצריכת החשמל הכוללת.

ומה בישראל? לא פחות מ-48.55% מצריכת החשמל השנתית שקולים לחשמל הנדרש להנפקות ביטקוין, כך לפי המדד של דיגיקונומיקס. מצבנו טוב לעומת שווייץ (50.08%), כוויית (53.80%), רומניה (60.52%) וסינגפור (61.57%). גם מצבן מעורר קנאה לעומת מדינות כמו מולדובה (675%) וקפריסין (745%).

כמה חשמל צורכות מדינות-ביטקוין-מפה
 כמה חשמל צורכות מדינות-ביטקוין-מפה