בורחים מרגולציה: מנפיקי המטבעות הדיגיטליים מחפשים מקלט

יזמים רבים מעבירים את עסקי המטבעות שלהם למקומות ידידותיים יותר בעולם עשרות חברות עברו השנה לסינגפור, לשווייץ, למזרח אירופה ולאיים הקריביים

ביטקוין/ קרדיט: שאטרסטוק
ביטקוין/ קרדיט: שאטרסטוק

כשהיזם האמריקאי בהראט ראו חיפש אתר אופטימלי לגיוס הון לחברה שלו למסחר בנגזרי מטבעות דיגיטליים, ארה"ב אפילו לא הופיעה ברשימה. הוא בחר לבסוף באיי סיישל ממזרח לאפריקה כדי למכור בה את מטבעות פלטפורמת המסחר שלו.

ראו, עובד טכנולוגיה לשעבר מסאן דייגו שעבד עבור בנקים בוול סטריט, איננו לבד. מול מאמצי הפיקוח המוגברים של רשויות לאומיות על גיוסי הון במטבעות דיגיטליים, יזמים רבים מעבירים את עסקיהם לאתרים ידידותיים יותר למטבעות הדיגיטליים, שהם גם מקלטי מס.

עשרות חברות סטארט-אפ נהרו לסינגפור, לשווייץ, למזרח אירופה ולאיים הקריביים השנה.

נתונים שריכזה חברת מחקר המטבעות הדיגיטליים (מוצפנים) Smith Crown מראים איך המאמצים של רשויות פיקוח הלאומיות לרסן את הנפקות המטבעות הללו, גורמים כנראה רק להעברת עסקים למקומות אחרים.

ארה"ב מובילה עם 34 רישומי חברות סטארט-אפ למטבעות דיגיטליים עד כה השנה, אך ההובלה הזו משקפת את מעמדו של עמק הסיליקון כמוקד טכנולוגי ואת עומק שוקי ההון בארה"ב, ולא אקלים פיקוחי ידידותי למטבעות הללו.

סינגפור רשמה השנה 21 חברות, לעומת חברה אחת בלבד ב-2016. אחריה באה שווייץ, שרשמה 19 חברות מטבעות דיגיטליים, לעומת שלוש ב-2016. אירופה המרכזית רשמה השנה 14 חברות מול חברה אחת ב-2016, והאיים הקריביים רשמו 10 חברות מול שתיים בשנה שעברה.

לשווייץ אין חוקים ספציפיים למכירה של מטבעות דיגיטליים, אבל כמה חלקים של הנפקה יכולים להתאים לרגולציות קיימות, מסרה רשות הפיקוח השווייצרית על שוק ההון, FINMA, בספטמבר.

עד כה, ארבע מחמש מכירות המטבעות המוצפנים הגדולות ביותר, שגייסו יותר מ-600 מיליון דולר, בוצעו על ידי חברות שרשומות בצוג, קנטון של מסים נמוכים מדרום לציריך, שידוע כ"עמק המוצפנים" העולמי.

בניגוד לכך, סין ודרום קוריאה אסרו השנה מכירה של מטבעות דיגיטליים, ורגולטורים בארה"ב, מלזיה, דובאי, בריטניה וגרמניה הזהירו משקיעים שהרגולציה הקלה מאוד הנוכחית חושפת אותם לסיכוני הונאה, פריצת מחשב וגניבה.

העלייה ברישום בשטחי שיפוט "ידידותיים" מדגימה כמה קשה לרשויות לאומיות במדינות גדולות לפקח על הנפקות של מטבעות דיגיטליים. זהו אתגר שהרגולטורים מתחילים לזהות. "אנחנו בקשר עם רשויות אחרות, ואנחנו יודעים שמתקיימים הרבה דיונים דו-צדדיים", מסרה רשות השירותים הפיננסיים בדובאי.

רשות ניירות הערך בארה"ב, SEC, סירבה להגיב על ההגירה של מנפיקי המטבעות לאתרים רחוקים בעולם. הרשויות המקבילות בבריטניה ובמלזיה חזרו על עמדתן שלפיה מכירות מטבעות דיגיטליים הן פעילות מסוכנת וספקולטיבית, והמשקיעים הקטנים צריכים להיות מודעים לכך.

דובר של רשות הפקוח הפדרלי הפיננסי בגרמניה (BaFin) אמר לרויטרס ש"דילוגים" בין מדינות האיחוד האירופי יהיו חסרי תועלת לחברות המטבעות, מפני שרשות הפיקוח האירופית אימצה את עמדת BaFin בנושא זה.

המפקח בדובאי ציין שחיפוש שטחי שיפוט ידידותיים למטבעות המוצפנים אינו פעילות חריגה, אבל הרשויות צריכות עדיין להזהיר מן הסיכונים המובנים בהנפקת מטבע דיגיטלי.

בארה"ב, להחלטה מ-25 ביולי השנה של ה-SEC שמטבעות דיגיטליים צריכים להיות בפיקוח כמו ניירות ערך היה אפקט מצנן קצר על שוק המטבעות הללו. חברות הזנק רבות חשבו שהן יוכלו להימנע מפיקוח כזה על ידי הנפקת "אסימוני שימוש" שמעניקים לקונים גישה למוצרים או שירותים, ולא בעלות על חברה.

אבל החששות שעמדת רשויות הפיקוח עוד תשתנה גרמה למנפיקות המטבעות לשקול את העברת ההפקות לחו"ל.