אדם אבנון, לשעבר מנכ"ל Y&R, תובע 2 מ' ש' מהחברה

לטענת אבנון, הוא שיקם את משרד הפרסום לאחר התרסקותו, אך החברה הציגה דוחות שגויים והכשילה כל ניסיון לצמיחה ■ תובע פיצויים על פיטורים, תשלום בונוסים ופגיעה במוניטין ■ טוען כי בגלל החברה עתידו כמנכ"ל חברת פרסום נגדע, והוא נאלץ לנטוש את התחום

אדם אבנון / צילום: איל יצהר
אדם אבנון / צילום: איל יצהר

ההתרסקות של משרד הפרסום שלמור-אבנון-עמיחי היא אחת הרועמות שנשמעו בשוק הפרסום הישראלי. אך לסאגה הסוערת הזאת, שספיחיה התגלגלו כבר בעבר לבית משפט סביב נושא המדיה, נוסף כעת פרק חדש. אדם אבנון, בנו של המייסד שלומי אבנון ומי שכיהן כמנכ"ל במשרד לאחר התרסקותו, תובע כעת את משרדו לשעבר.

אבנון תובע כ-2 מיליון שקל עבור פיצויי פיטורים, בונוסים ופגיעה במוניטין, באמצעות עו"ד חנה פורת. התביעה שהגיש חושפת משהו ממה שהתרחש בין כותלי המשרד בשנים שלאחר ההתרסקות, בזמן שלטענתו כתוצאה ממשבר שפקד את משרד הפרסום התבקש לשמש כמנכ"ל משותף ובהמשך כמנכ"ל יחיד.

לשיטתו של אבנון, במהלך כהונתו הצליח בעבודה קשה לשקם את המשרד לאחר נטישת המנהלים והמייסדים "והתוהו ובוהו ששרר בחברה". לפי התביעה, הוא "הצליח לבלום את נטישת הלקוחות שהחלה לפני מינויו, הביא לגיוס לקוחות חדשים וגרם לעלייה משמעותית של ערכה של החברה בעיני לקוחותיה בהשוואה לתקופת הביניים עת החל המשבר הגדול, ועשה זאת בהצלחה מרובה אשר הניבה לחברה לקוחות חדשים וכן שיקום שמה והמוניטין שצברה בשוק הפרסום המקומי שראה בחברה חברה שהגיעה למעשה לסוף דרכה".

לטענתו של אבנון, למרות הצלחותיו התנהלה מולו החברה בחוסר תום לב והציגה בחסר דוחות חשבונאיים באופן מגמתי במטרה לשלול ממנו בונוסים שלהם היה זכאי. התנהלות זו באה לידי ביטוי בהפניית עורף והכשלה מכוונת של כמה עסקאות מיזוג עם חברות פרסום פוטנציאליות שהיה בהן כדי לגרום לצמיחה של המשרד.

עוד נטען כי "חרף העובדה שהתובע הצליח לשקם את החברה הציגה הנתבעת דוחות שגויים אשר היה בהם כדי מצג שווא בכל הנוגע לרווחיות החברה ומצבה הכלכלי. דבר זה הביא לפגיעה בתפקוד התקין של התובע וכמו כן לפגיעה שלו כמנכ"ל חברת פרסום".

בנוסף נטעם בתביעה כי "עתידו של התובע כמנכ"ל חברת פרסום נגדע באיבו, הכול בשל התנהלות הנתבעת שהערימה קשיים בחוסר תום לב ומתוך כוונה להכשילו. כפועל יוצא מכך נאלץ התובע לנטוש לחלוטין את תפקידו מנכ"ל חברת פרסום ובלית ברירה החל לשלוח ידו בעיסוקים בתחומים שונים שפגעו ביכולתו להשתכר כפי שהורגל בעבר - והכול כתוצאה מפגיעה קשה במוניטין שצבר במהלך השנים בתחום הפרסום". מהתביעה עולה כי שכרו של אבנון בחודש עבודתו האחרון עמד על כ-60 אלף שקל.

אבנון טוען כי בעת כהונתו כמנכ"ל לא שולמו לו בונוסים המגיעים לו. בנוסף סירבה החברה להכיר בהכנסות חברת המדיה לצורך חישוב בונוסים וזאת אף שחברת המדיה הייתה בשליטה מלאה שלה והדוחות הכספיים היו מאוחדים.

מדובר בחברת המדיה יוניון, שהמנכ"ל והשותף בה אורן יוניוב היה באותם שנים בקרב משפטי מול קבוצת WPP על שאלת הבעלות בחברת המדיה. השותפות של WPP בחברת המדיה התחילה באמצעות בעלי שלמור-אבנון-עמיחי, וכשהמשרד התרסק נכנס יוניוב להליך משפטי ארוך מול הקבוצה לאחר שטען בין היתר כי כניסתם לשותפות נעשתה לאחר שהבינו שהמשרד צפוי להתרסק.

כמו כן התשלום ששולם לאבנון עם עזיבתו התייחס רק לשנים שבהן כיהן כמנכ"ל, ואילו אבנון טוען שיש לחשב גם את השנים שבהן כיהן בתפקידים אחרים בקבוצה, לרבות שנת חל"ת בחו"ל.

מסלול התרסקות

משרד הפרסום שלמור-אבנון-עמיחי נחשב לאחד המשרדים המצליחים שפעלו בישראל. הוא נוסד על-ידי שלומי אבנון ורמי שלמור, ואליהם הצטרף בהמשך הפרסומאי גדעון עמיחי. עוד לפני הגיעו לשיא הוא נקנה בשלבים בידי סוכנות הפרסום הבינלאומית Y&R, שבבעלות קבוצת הפרסום הבינלאומית WPP. עם מימוש השלב האחרון של העסקה פרש עמיחי, שנחשב לרוח המקצועית, וניהול המשרד הופקד בידי 3 מנהלים צעירים - אחד מהם היה אדם אבנון.

פרישתו של עמיחי, שנעשתה ללא הכנה מתאימה של הלקוחות, הביאה לעזיבתם החפוזה של לקוחות עוגן ולהתרסקות חסרת תקדים. תוך תקופה קצרה עזב גם שלמור והמנהלים האחרים (אדם פולצ'ק וגיא גלברד). אבנון נשאר בתפקידו, ולצדו התחלפו במשך תקופה כמה מנהלים במינויים שלא ממש צלחו. רק לאחר תקופה ארוכה הצטרף איש הקריאייטיב גיא בר, ובהמשך גם הפרסומאי יובל וינגסט.

לפחות ברמה התקשורתית היה נראה למשך זמן מסוים כי הספינה מתייצבת. בריחת הלקוחות נעצרה ופה ושם נרשמה הצלחה בגיוס לקוחות חדשים. המשרד אמנם היה רחוק מלחזור למקום שהיה לו בימי הזוהר אך הצלילה למטה נבלמה.

במשרד קיוו לגדול גם באופן של מיזוגים ורכישות וניהלו שיחות עם משרדים אחרים כדי לבחון אופציות כאלה, ודווקא אז הודיע אבנון על פרישה והותיר את המשרד בידיהם של בר ווינגסט. השניים הבינו שכדי לשרוד ולשפר את יכולותיו של המשרד נדרשים חיבורים עם גורמים בתעשייה המחוברים לדיגיטל וניהלו משא-ומתן עם כמה חברות, בהן חברת הפרסום החוליגנס המזוהה עם קריאייטיב דיגיטלי מהוקצע. ואולם, כשהתברר כי הסוכנות הבינלאומית לא תתמוך במהלך שיקפיץ את המשרד מקצועית הודיעו השניים על פרישה ובכך למעשה סתמו את הגולל על המשרד כעצמאי. כיום Y&R נמצאת בניהולו של יורם דמבינסקי, מנכ"ל ושותף ב-JWT, גם הוא בבעלות WPP.

מי שמכיר את ההיסטוריה של משפחת אבנון וסוכנות Y&R מבין עד כמה תביעה כזאת היא כמעט בלתי נתפשת. כמנכ"ל Y&R העולמית שימש במשך שנים דיוויד סייבל, שגם היום מחזיק בה בתפקיד מפתח. סייבל ואבנון נחשבו במשך שנים חברים בלב ובנפש, והבן אדם אבנון היה בן בית אצלו בשנים שלמד וחי בארה"ב. הקרבה הייתה כה גדולה עד שאבנון נהג לכנות את סייבל "דוד דיוויד". יש הטוענים שהסוכנות המשיכה לקבל גב מסייבל גם לאחר התרסקותה בין היתר בשל הקשר הזה.

שלומי אבנון, אביו של אדם, היה היחיד שנשאר פעיל בקבוצת הפרסום לאחר עסקת המכירה. הוא גם היחיד מהשותפים שהעיד לטובתה במשפט שניהלה במאבק על השליטה בחברת המדיה יוניון. מקורבים מספרים שעם אבנון הבן הסתיים הקשר בטונים צורמים, וכיום לאב ולבן אין קשר כלשהו עם סייבל או עם הקבוצה.

מ-Y&R לא נמסרה תגובה.