בלבול בקרב הזכאים בין הגרלות ההמשך להגרלה הגדולה

בחלק מהיישובים ההגרלה התייחסה לדירות בודדות בלבד, למשל במודיעין-מכבים-רעות מדובר על 7,426 נרשמים שמתחרים על 7 דירות מוזלות - מה שהופך את סיכויי הזכייה לנמוכים מאוד ■ nars vahfui: אכן הייתה בעיה נקודתית במערכת ההרשמה, שתוקנה

הדמיה שכונה מגדל העמק / קרדיט: ענת פיק אדריכלות ובינוי ערים
הדמיה שכונה מגדל העמק / קרדיט: ענת פיק אדריכלות ובינוי ערים

זכאי מחיר למשתכן שנרשמו להגרלה לכ-2,400 דירות, הגרלה שנסגרה להרשמה בשבוע שעבר, התלוננו אתמול (א') שאינם יכולים לבטל הרשמה או להירשם להגרלה הגדולה השלישית שנפתחה להרשמה בלילה שבין שבת לראשון.

"מי שנרשם להגרלה הקודמת של מחיר למשתכן, זאת שנסגרה ב-26 לחודש, לא יכול להירשם להגרלה החדשה מכיוון שלא פירסמו את תוצאות ההגרלה הקודמת. לא ניתן לבטל את הרישום בכדי להירשם להגרלה החדשה שנפתחה היום", כך בפנייה שהגיעה ל"גלובס". במקביל, זכאים נוספים לא הצליחו להבין האם הם יכולים להירשם להגרלה החדשה או לא ומה יעלה בגורל ההרשמה במידה ויזכו בהגרלה הקודמת אך אינם מעוניינים במיקום בו זכו.

בירור במשרד הבינוי והשיכון העלה כי אתמול אכן הייתה בעיה נקודתית במערכת ההרשמה, שתוקנה. כך למשל, חלק מהזכאים קיבלו אפשרות להירשם לכל היישובים במסגרת ההגרלה הגדולה ולא רק לשלושה יישובים כפי שקובע התקנון. אותם אנשים אף קיבלו ציסרונים על ההרשמה שנקלטה אך היום בבוקר גילו שהם אינם רשומים לאף הגרלה.

בכל הנוגע לטענות על אי האפשרות להירשם להגרלה הגדולה, מדובר ככל הנראה באותה תקלה ובמשרד הבינוי והשיכון מסבירים כי הזכאים יוכלו להירשם להגרלה הגדולה אך במקרה ויזכו בהגרלה הקודמת יהיה עליהם לבטל את הזכייה על מנת להמשיך ולהיות רשומים להגרלה הגדולה. "התשובות להגרלות המשך יגיעו במהלך השבוע כשההרשמה להגרלה הגדולה עדיין פתוחה, ואז הזכאים יוכלו לבטל זכhיה או להירשם במידה ולא זכו". ההגרלה הגדולה השלישית תיסגר להרשמה ב-12 לדצמבר.

נזכיר כי ההגרלה שהתייחסה ל-2,468 דירות מוזלות, שנסגרה להרשמה ביום רביעי האחרון, כללה הגרלה חוזרת ב-14 יישובים במקומות בהם ההגרלה הראשונה לא הניבה זוכים לכל הדירות המוזלות שנכללו בה. להגרלה האמורה נרשמו 14,195 משקי בית זכאים ביישובים: אור יהודה, באר שבע, בית שאן, דימונה, חריש, טירת הכרמל, כרמיאל, מגדל העמק, מודיעין-מכבים-רעות, עכו, קרית ביאליק, קריית מוצקין, קרית טבעון ושדרות.

עוד נציין כי בחלק מהיישובים ההגרלה התייחסה לדירות בודדות בלבד, מה שהופך את סיכויי הזכייה לנמוכים מאוד. כך למשל במגדל העמק מדובר ב-3 דירות בלבד עליהן מתחרים 72 זכאים, בקריית טבעון שש דירות בלבד עם 1,337 נרשמים, בבית שאן 4 דירות מוזלות עם 1,037 נרשמים ובמודיעין-מכבים-רעות מדובר על 7,426 נרשמים שמתחרים על 7 דירות מוזלות סך הכל.

הביקוש הקשיח להגרלות החוזרות נרשם בין היתר בשל העובדה שגם זכאי סדרה ב' קיבלו אפשרות להירשם. אולם, הסיכויים הנמוכים לזכייה, והעובדה שההגרלה הגדולה השלישית מאפשרת גם היא הרשמה של זכאי סדרה ב' גרמה לחלק מהזכאים להעדיף אותה על פני ההגרלה הקודמת.

פורסם מחדש מכרז מחיר למשתכן בתל אביב-יפו

במקביל, מכרז מחיר למשתכן שבוטל לפני מספר חודשים בעיר תל אביב פורסם מחדש באתר רשות מקרקעי ישראל. מדובר במכרז לבניית 74 יחידות דיור בשכונת קריית שלום. חוברת המכרז צפויה להתפרסם ב-25 לדצמבר והמכרז צפי לכלול 10% דירות למכירה בשוק החופשי לצד דירות למשתכן. בהמשך צפוי להתפרסם מכרז נוסף באותו המקום לכ-40 יחידות דיור נוספות. ההחלטה לשלב דירות למכירה בשוק החופשי גם במכרזים באזורי הביקוש כמו תל אביב-יפו היא פרי החלטה גורפת שהתקבלה לאחרונה לשלב דירות למכירה בשוק החופשי בכלל מכרזי מחיר למשתכן, עם שיעור משתנה של דירות למכירה בשוק החופשי ממקום למקום.

הרעיון שעומד בבסיס ההחלטה הזו הוא שאת הדירות המיוחדות (דירות גן או פנטהאוזים) יהיה נכון יותר לשווק בשוק החושי ולא כדירות מוזלות. במקביל, שיעור דירות למכירה בשוק החופשי בפרויקט מאפשרות גם סבסוד גדול יותר מצד היזם או הקבלן של הדירות המוזלות ועשוי להעמיק את ההנחה לזכאים. נזכיר כי לעומת 10% דירות למכירה בשוק החופשי במכרז בתל אביב-יפו, בפריפריה כבר מדובר במכרזים הכוללים 50% דירות למכירה בשוק החופשי לצד 50% דירות מוזלות.