חוק ההמלצות ממשיך מחר לדיון; לא יחול על נתניהו וביטן

ועדת הפנים תתכנס מחר להמשך הדיון בהצעת חוק ההמלצות ותכין את החוק לקריאה שנייה ושלישית ■ כדי להתאים את הצעת החוק להודעת נתניהו, הוסף סעיף לפיו "הוראות חוק זה לא יחולו על חקירה שהחלה לפני תחילתו"

דוד אמסלם / צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת
דוד אמסלם / צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת

ועדת הפנים של הכנסת בראשות ח"כ דוד אמסלם (הליכוד) תתכנס מחר (ג') להמשך הדיון בהצעת חוק סדר הדין הפלילי - איסור המלצות, ותכין את החוק לקריאה שנייה ושלישית. להצעת החוק שולבו תיקונים בהתאם להודעת ראש הממשלה בנימין נתניהו אתמול (א'), לפיה הוא מבקש שהחוק לא יחול עליו.

כדי להתאים את הצעת החוק, הוסף סעיף האומר "הוראות חוק זה לא יחולו על חקירה שהחלה לפני תחילתו של חוק זה", כלומר במקומות בהן יש חקירות משטרה פתוחות, תיק 1000 ותיק 2000, החוק לא יחול. גם על ח"כ דוד ביטן החוק בניסוחו החדש לא יחול, כיוון שמדובר בחקירה פלילית שכבר נפתחה. 

בניסוח כפי שהוגש לקראת ישיבת הוועדה, ההתייחסות היא ל"חקירה" ולא לנחקרים גופו. כלומר, באופן תיאורטי, לפי ניסוח זה כל החקירות הפתוחות, כולל החקירות בנושא הצוללות וכלי השיט והחקירה בנושא בזק, הן חקירות שהחלו לפני תחילתו של החוק, וכך למשל אם יתווספו נחקרים לתיקים הפתוחים הללו, החוק הזה לא יחול עליהם, והמשטרה תוכל להמשיך ולנהוג בנוגע אליהם כפי המצב החוקי לפני חוק ההמלצות.

מנגד, אם ייפתחו חקירות עתידיות נגד נבחרי ציבור או בנושאים שעדיין לא נודעו, החוק החדש  יאסור על גופי החקירה להגיש סיכום האומר האם מומלץ להגיש כתב אישום. השורה התחתונה הזו, שהמשטרה המליצה עליה פעמים רבות בעבר, תהיה מחוץ לחוק.

בנוסף, באשר לחקירות עתידיות, החוק מבחין בין חקירות בהן יש פרקליט מלווה לבין חקירות אחרות. בחקירות פרקליט מלווה - המכסות כ-200 מקרים בשנה של חקירות נבחרי ציבור וחקירות משפחות פשע - המשטרה תעביר את את חומר החקירה "ללא עמדתה בכתב לעניין מכלול התשתית הראייתית לביסוס האשמה נגד החשודים בחקירה". הסעיף הזה מסויג, כך שהיועץ המשפטי לממשלה או פרקליט המדינה יהיו רשאים לבקש את העברת העמדה המשטרתית "אם ראו כי הדבר דרוש לשם קבלת החלטה בתיק".

באשר לחקירות שאין בהן פרקליט מלווה, דהינו רוב החקירות הפליליות במדינה, משטרת ישראל תעביר את המידע לפרקליט המחוז - "ללא עמדתה בכתב לעניין הגשת כתב אישום. המשטרה תצרף לחומר שהעבירה לפרקליטות את עמדתה בכתב לעניין מכלול התשתית הראייתית לביסוס האשמה נגד חשודים בחקירה".

בסעיף נוסף בחוק מצוין כי אם המשטרה החליטה שיש לסגור את תיק החקירה נגד חשוד, ראשית יהיה עליה להעביר עמדה כתובה.