חוק דייר סרבן: ועדת הרפורמות מקדמת הקלות לקשישים

ועדת הרפורמות דנה היום בהצעת החוק לתיקון חוק פינוי-בינוי (פיצויים) העוסק בדייר סרבן בפרויקט ■ 

ח"כ רחל עזריה. רגולציה לחברות ההלוואות הישירות / צילום: שלומי יוסף
ח"כ רחל עזריה. רגולציה לחברות ההלוואות הישירות / צילום: שלומי יוסף

"ביטול מס שבח בקרב אזרחים קשישים הוא הישג גדול, וחלק מהרבה צעדים שאנו הולכים לנקוט בדרך לזירוז תהליכי התחדשות עירונית והקלה על אוכלוסיית האזרחים הוותיקים" - כך אמרה היום (ד') חברת הכנסת רחל עזריה (כולנו) ויו"ר ועדת הרפורמות בכנסת, בתום דיון בהצעת החוק לתיקון חוק פינוי-בינוי (פיצויים) העוסק בדייר סרבן בפרויקט. נזכיר כי הצעת החוק עוסקת באפשרות להקשיח את ההתייחסות לדיירים סרבנים בפרויקטי פינוי-בינוי כדי לנסות ולקדם מימוש של פרויקטים בתחום זה.

במהלך הדיון שהתקיים היום בוועדה דנו חברי הוועדה בסוגיית אוכלוסיית הקשישים בפרויקטים המיועדים לפינוי-בינוי. נציין כי לא פעם, בשל העובדה שהפרויקטים אורכים שנים ארוכות, בעלי הדירות הקשישים אינם מוכנים לחתום על ההסכמים המאפשרים פינוי-בינוי, הן מסיבות רגשיות והן מעצם החשש המוצדק שהם לא יאריכו חיים עד למועד קבלת הדירה החדשה. מסיבה זו, מדובר אכן בדיירים סרבנים אולם כאלו שהטיפול בהם צריך להיות שונה.

אחד הפתרונות הקיימים בחוק נכון להיום הוא פטור ממס שבח במקרה ובעל הדירה הקשיש יעבור לדיור מוגן. עם זאת, אם אותו הדייר רוצה למכור את הדירה הנוכחית ולעבור לדירה אחרת, הוא חייב במס שבח לצד מסים אחרים שעשויים להיכלל ברכישת דירה אחרת (מס רכישה למשל או מע"מ אם מדובר בדירה חדשה). במסגרת הדיון היום הוצע לאפשר הקלה נוספת לאוכלוסיית הקשישים (מעל גיל 65) וזאת באמצעות תיקון לחוק שיקבע כי בעת מכירת הדירה יחול פטור מס שבח, גם אם הקשיש אינו עובר לדיור מוגן.

במהלך הדיון, מנהלת קשרי קהילה בחברת "מוריה", נועה אפיק, התייחסה לנושא זה ואמרה: "היה לנו השבוע דיון עם מספר יזמים, שאמרו לנו כי רוב הקשישים מעדיפים שיקנו מהם את דירתם וירכשו להם דירה במקום אחר, עצמאית משלהם, ולא יצטרכו להתמודד עם כל פרויקט. היזמים אמרו שמכירת הדירה דורשת מס שבח וקניית הדירה נדרש תשלום מע"מ, וללא העלויות האלה הם היו שמחים לפתרון כזה. עוד אמרו לנו היזמים כי הם מעדיפים לשלם לקשיש בתשלומים, ולא בבת אחת, אך הקשישים חוששים כי תשלום חודשי פוגע בקצבת הבטחת ההכנסה שלהם".

יו"ר הוועדה ביקשה את התייחסות רשות המסים, ונציגת הרשות בדיון, מיכל סופר, השיבה: "החוק כיום מאפשר פטור ממס שבח רק במעבר לדיור מוגן, ואילו קבלת תשלום מזומן על כל שווי הדירה הוא מימוש זכויות שחייב במס, וזו גם עמדתנו לעתיד. החלפת דירה בדירה, באותו פרויקט, איננה פטור, כי אם דחיית מס, שכן בעתיד נממש את המס על הדירה החדשה המתקבלת בפרויקט. בנושא של רכישת דירה במקום אחר, לדעתי אנחנו נכונים לתת החלטת מיסוי, שפוטרת ממס השבח, אבל לא ממס הרכישה של הדירה החדשה".

בדיון נכחו גם מספר אזרחים ותיקים שהגיעו כדי להשמיע את עמדתם בנושא. אחת מהם הייתה כנרת טל, משכונת נווה שרת בתל-אביב, שאמרה: " מאיפה יש לאנשים מבוגרים כסף לשלם את התחזוקה של המגדלים האלה? התנגדתי לפרויקט אבל בגלל שאני דיירת עמידר לא התחשבו בי. גרתי קודם בקומה שניה, והיום אני בקומה חמישית. אני שומרת שבת, ואפילו עוד לא יודעים להגיד לי מתי תהייה מעלית שבת בבניין". עמי סופר, מנהל פרויקטים ב"עזרה וביצרון", ביקש להעיר: "בכובעי השני אני בוועד שכונת נווה שרת וקיבלתי לאחרונה את דירתי החדשה באותו פרויקט. פונו אצלנו 120 משפחות וייבנו 350 יחידות דיור. ערב היציאה לשכירות, לפני כארבע שנים, היו בערך 31 מבוגרים, ולצערי 14 מהם נפטרו בתקופה זו".

עו"ד ישי איצקוביץ, שותף, מנהל מחלקת עסקאות והתחדשות עירונית ממשרד אגמון ושות' ורוזנברג הכהן ושות', שנכח בדיון, אמר היום לאחר שהדיון הסתיים כי "כיום הפטורים ממס באשר לאוכלוסייה המבוגרת מוגבלים לנסיבות בהן הדייר המבוגר מבקש לעבור לדיור מוגן. בכל הקשור למתן תמורה כספית לדייר המבוגר לצורך רכישת דירה באזור אחר מהמתחם המיועד לפינוי-בינוי, על פי הדין, יחול הן מס שבח בגין מכירת הדירה הנוכחית והן מס רכישה על מחיר הדירה החדשה (כולל המע"מ). במסגרת הדיון שנערך היום הביע נציגת רשות המסים, מיכל סופר, הסכמה עקרונית למתן פטור ממס שבח בנסיבות כאמור לאור בקשה שהופנתה אליה על ידי יו"ר הוועדה. בין אם הדייר יישא במס, ובין אם היזם, הרי שמדובר במהלך מבורך המהווה צעד נוסף במסגרת הפתרונות המוצעים לאוכלוסייה המבוגרת במתחמי פינוי-בינוי. יש להניח כי לפטור זה כאשר ידון לפרטים וינוסח, יהיו סייגים ותנאים, ובכלל זאת הגבלה בלוחות זמנים".

יו"ר הוועדה, ח"כ עזריה, אמרה בתום הדיון כי "המשך הפתרונות לכלל האוכלוסיות הנזקקות, אשר להן החששות הכבדים ביותר מההתחדשות העירונית, יאפשרו לנו למנוע מצבים של סירוב, להוסיף מאות אלפי יחידות דיור ולעבות את מרכזי הערים הגדולות לטובת כלל תושבי ישראל".