שוק של 125 מיליארד דולר: הרחפנים שישנו את עולם התעופה

ענקיות הקמעונאות אמזון ועליבאבא כבר עושות ברחפנים שימוש יומיומי ■ רחפנים עומדים לשאת גם בני אדם ממקום למקום ■ ביאט"א, ארגון התעופה העולמי, הזמינו עיתונאים מכל העולם כדי להסביר איך צריך לסדר את השמיים מחדש

רחפן צליפה / צילום והדמיה : מפאת
רחפן צליפה / צילום והדמיה : מפאת

רחפנים, כלומר מערכות טיסה ללא טייס, הם העתיד של ענף התעופה. ענקיות הקמעונאות אמזון ועליבאבא כבר עושות שימוש ברחפנים כפתרון יעיל ל"לאסט מייל" של עולם האי קומרס כשהן משלחות במטוסים ללא טייס חבילות ליעדן.

בכנס המדיה השנתי של יאט"א, ארגון התעופה העולמי, הוצג עולם התעופה של מחר בכל הנוגע להטסת מטענים וגם נוסעים באמצעות רחפנים. יש שמעריכים כי תחום הרחפנים יעמוד על היקף של 125 מיליארד דולר עד לשנת 2020.

באוסטרליה, שוויץ, ספרד, גרמניה וסינגפור שירותי הדואר כבר נעזרים ברחפנים כששחקנים חדשים נכנסים לענף בהם גוגל עם ווינג פרוג'קט, Matternet  Zipline ועוד. ארגוני סיוע דוגמת UNICEF עושים שימוש ברחפנים לטובת העברת ציוד רפואי וסיוע הומניטרי לישובים מרוחקים או מוכי אסון במדינות שונות באפריקה בהן רואנדה או מלוואי.

זאת ועוד בתחום של קרגו (מטען) רחפנים, כך סבורים מומחי יאטא, יכולים להחליף מטוסי קרגו "רגילים" כשהם יכולים להגיע לאזורים מיושבים שבקרבתם אין נמלי תעופה ולטוס למרחקים גדולים. רחפנים שנמצאים בפיתוח כעת יוכלו לשאת משקל של 1,000 טון מטען במטוס ללא אדם כך שאין פלא שגם חברות השילוח דוגמת ups ו-DHL נכנסות לתחום. ולא רק ציוד, אלא גם אנשים. רחפנים שנמצאים בפיתוח כיום מיועדים יהיו להטיס אנשים במטוס ללא טייס והם ישנו את מפת התעופה העולמית.

ומה עוד? בשטחי נמל התעופה רחפנים יכולים לשמש ככלי יעיל לבדיקות בטחוניות שנעשות בשטח המטוס בעודו על הקרקע. כיום בדיקות אלה נעשות על ידי צוות אנושי באמצעות ציוד מסורבל כשבדיקה כזו עשויה להימשך מספר שעות והיא עולה אלפי דולרים. רחפנים יכולים לבצע את הבדיקה פי 20 מהר יותר ולחסוך עלויות כשהם יכולים גם לנטר סכנה של ציפורים בשטח האווירי.

וגם אובר בתמונה. הצצה אל המחר לוקחת את עולם הרחפנים אל ענף התחבורה הציבורית, כשרחפנים יוכלו לשמש כמוניות ואפילו כאוטובוסים מעופפים. השאלה איפוא, היא לא האם זה יכול לקרות אלא מתי.

ומעל כל השימושים היעילים הללו מרחפת העננה הביטחונית לאור סכנה אפשרית לתאונה בין רחפן ובין מטוס, כפי שהתרחשה ממש לאחרונה בקוויבק שבקנדה. סכנה אחרת היא לשימוש ברחפן על ידי גורמי טרור ועם זה מדינות רבות מתמודדות כבר היום. תעופה במטוסים ללא טייס היא ענף חדש שמצריך פיתוח של ס טנדרט בטיחות ורגולציה עולמית ומדינית הכוללת התאמת נהלים ביטחוניים ונהלי תנועת המטוסים לרבות התמודדות הפקטור האנושי עם המעופפים החדשים בשטח האווירי. בין היתר מסבירים ביאטא שהרחפנים יותאמו לגובה טיסה נמוך או גבוה מאלו של מטוסי הנוסעים לצד פיתוח של קו תקשורת בין המטוסים המאוישים והאוטומטיים.

אז לפני שניפרד לשלום מהטייס ומהצוות במטוס, נזכיר כי עדיין מדובר בתרחיש עתידי, אולם בהחלט לא דמיוני. עד שנדלג מעל הפקקים עם אוטובוס מעופף או שנצליח לטוס לאזור נידח ביבשת כזו או אחרת באמצעות רחפן נסתפק בינתיים בפתרון יעיל לקניות שלנו באתרי האינטרנט.