צפו: כחלון, פלוג ובר הכריזו על רפורמה במעבר בין הבנקים

שר האוצר: "אנשים לא אוהבים לעבור חשבון בנק כי מתחיל להסתבך להם הויזה והחשבונות; יחד עם בנק ישראל אנחנו מטפלים בניידות בבנקים" ■ פלוג: "הצעדים הרבים שאנחנו עושים יביאו לשינוי מהותי בתחרות במערכת הפיננסית"

משה כחלון וקרנית פלוג / צילום: תמר מצפי ואיל יצהר
משה כחלון וקרנית פלוג / צילום: תמר מצפי ואיל יצהר

שר האוצר משה כחלון ערך היום (ד') מסיבת עיתונאים משותפת עם נגידת בנק ישראל ד"ר קרנית פלוג והמפקחת על הבנקים חדווה בר, בנושא רפורמה למעבר לקוחות בין הבנקים.

"אנחנו עוסקים בחסם גדול מאד בבנקים. אנשים לא אוהבים לעבור חשבון בנק כי מתחיל להסתבך להם הויזה והחשבונות. הבשורה של היום זה יחד עם בנק ישראל אנחנו מטפלים בניידות בבנקים. לקוח הודיע שהוא עובר בנק במשך שבוע הבנק מחוייב לבצע עבורו את כל הפעולות.

"בסלולר ברגע שחוקקנו שהחברות מחוייבות להעביר את המספר הקיים ראינו זרימה אדירה ואנשים עברו מחברה לחברה. הדבר השני שאנחנו יכולים לבשר עליו היום זה שכל הנושא הזה של השוואת מחירים והדבר השלישי זה מחשוב.

"אנחנו נמצאים באמצע של תהליכים לכן אנחנו שומעים כל הזמן למה זה לא נגמר. התהליכים האלה חיכו להם 40 שנה אז חכו עוד כמה חודשים הדבר הזה יקרה. אני שמח על שיתוף הפעולה עם המפקחת על הבנקים והנגידה אנחנו הולכים יד ביד לקידום התחרות".

נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג: 

"הקמה של מערכת לניוד חשבונות תאפשר ללקוחות של הבנקים לעבור בצורה חלקה מבנק לבנק ובכך תרום באופן ישיר לתחרות בין הבנקים בתחרות על האיכות ועל המחיר של השירותים שהם מספקים. מדובר בצעדים תשתיתיים שלאחר היישום שלהם יביאו לשינוי מהותי במערכת הפיננסית. ישנם עוד צעדים שנועדו להגביר את התחברות במערכת הפיננסית. אנחנו פועלים להסדיר את התרות בשוק האשראי וחברות כרטיסי האשראי.

"בנוסף אנחנו בשלבים אחרונים של נושאים כמו עמלה צולבת הסדרת פעולות מאגדים פרסום כללים לסולק מתארח. נעשו צעדים רבים בנושא מערכות תשלומים, סליקה אלקטרונית של שיקים בנוסף הפיקוח על הבנקים פרסם הוראה שתאפשר פתיחת חשבונות אונליין. בכלל הפיקוח על הבנקים תומך בפיקוח על צעדים רבים. כל הצעדים שתיארתי לא היו אפשריים לולא הפיקוח על הבנקים לקח על עצמו את קידום התחרות במערכת הבנקאית. הפיקוח הבנקאי פועל ללא ליאות לקידום תחרות לצד תפקידו המסורתי בקידום היציבות".

פלוג הזכירה גם את הקמת מאגר נתוני האשראי שאמור להתחיל לפעול בתחילת 2019. בסיום דבריה אמרה פלוג "הצעדים הרבים שאנחנו עושים יביאו לשינוי מהותי בתחרות במערכת הפיננסית, מדובר בשינויים תשתיתיים גדולים שאורכים זמן ועלינו לאפשר מערכת להסתגל עליהם ולהגיע לשיווי משקל חדש".

התכנית כוללת שלושה מהלכים:

ניידות בין בנקים "בלחיצת כפתור"

הקמת מערכת מעבר בין בנק לבנק שתאפשר ללקוח מעבר פשוט וקל בין בנקים. המהלך צפוי לפשט עוד יותר את ההליך הבירוקרטי הנדרש בהעברת חשבון בנק ולהגדיל משמעותית את התחרות בין הבנקים השונים.

כיום לקוח המעוניין לעבור מבנק לבנק נדרש לבצע פעולות רבות מול הבנק החדש, הבנק הישן וגורמים שונים המחייבים ומזכים את חשבונו בהוראות קבע. למשל חברת החשמל, ספק הסלולר, ביטוח לאומי המעסיק ועוד. מיום יישום הרפורמה יועברו אוטומטית כלל פעולות החשבון הישן לחדש.

השוואת מחירים למוצרים פיננסים האישיים

הלקוח יוכל להשוות מחירים באמצעות גורם אובייקטיבי בהתאם לאופי הפעילות הבנקאית האישית שלו. הבנקים יחויבו בשיתוף המידע של הלקוח, בהסכמתו ובאופן מאובטח עם גורמים מפוקחים שיציגו לו את ההצעה המשתלמת ביותר עבורו.

הקלות לבנקים חדשים באמצעות סיוע להקמת לשכה לשירותי מחשוב בנקאיים

לטובת הגדלת התחרות בשוק הבנקאי יסייע משרד האוצר בהקמת לשכת מחשוב מרכזית חדשה ויקל על בנקים חדשים בהתמודדות עם חסמי הכניסה הקיימים כיום. עבור המהלך יקצה משרד האוצר 200 מיליון ש"ח.