הוט: אם ניאלץ לפתוח הרשת למתחרים, תיווצר פרצת אבטחה

פרטנר וסלקום: הוכח כי טענות אלה אינן נכונות; הוט משתמשת בשירותי הביטחון בצורה מניפולטיבית

לוגו הוט פרטנר סלקום
לוגו הוט פרטנר סלקום

הוויכוח סביב יישום מדיניות השוק הסיטונאי (שמאפשרת לפרטנר וסלקום לחכור מקטעי תשתית מהוט ובזק) על גבי רשת הוט הגיע למחוזות בלתי צפויים לחלוטין. ל"גלובס" נודע שלאחרונה מתקוטטים הצדדים סביב נושאי אבטחה ברשת הוט, שמתנגדת בכל תוקף לאפשר לפרטנר ולסלקום לשלוט בציוד הקצה שמותקן בבית הלקוח. משרד התקשורת ושירות הביטחון הכללי מעורבים בוויכוח, וכרגע הסוגיה ממתינה להכרעתו של מנכ"ל משרד התקשורת בפועל מימון שמילה.

הפרוטוקול שבאמצעותו משתמשות פרטנר וסלקום כדי לשלוט בציוד הקצה (בנתב) שמותקן בבית הלקוח, נקרא בשפה המקצועית TR69. לטענתן השליטה בנתב, כפי שהדבר נעשה ברשת בזק, היא קריטית ליכולת שלהן לספק לו שירותים. הן דורשות שהוט תאפשר שימוש בפרוטוקול כדי שלא לאפשר לה למנוע מהן לספק שירותים מתקדמים ללקוחות, שמחייבים ומתבססים על ניטור ופיקוח של התעבורה המגיעה אליו. ואת זה ניתן לעשות רק דרך TR69 שהוא פרוטוקול נפוץ ומקובל בכל העולם, והכי חשוב גם מאובטח.

מנגד טוענת הוט שהיא לא תאפשר יישום של הפרוטוקול ויהי מה. מבחינתה יש פרוטוקולים ושיטות שבהן עובדות חברות כבלים שמאפשרות לספקים להתחבר לרשת שלה, אך פרוטוקול זה אינו ניתן ליישום על גבי הרשת שלה. הוט גם טוענת ששירותי הביטחון תומכים בעמדתה ואינם מאשרים את השימוש בפרוטוקול.

כאן הולך ומסתבך הסיפור כאשר הוט טוענת שערכה ניסוי שבו הצליחה להוכיח שניתן לפרוץ לרשת הביתית דרך TR69 והלאה לרשת של הוט ולהביא לפגיעה חמורה בה.

מנגד טוענות החברות המתחרות כי הוט עושה מניפולציה על דרישות שירותי הביטחון והיא משתמשת בטיעונים ביטחוניים לסיכול התחרות בדיוק כפי שנוהגת בזק לעשות. לטענתן הוט לא הצליחה לפרוץ את הפרוטוקול והוא מאובטח כנדרש ועומד בדרישות שירותי הביטחון. חלק מהחברות גם הוכיחו באמצעות מומחים שדרישות הוט נועדו למנוע תחרות יותר משהן באות להגן על הרשת שלה.

כאמור, הנושא מגיע לפתחו של משרד התקשורת שנדרש להכריע בסוגיה. מצד אחד המשרד היה מאד שמח אילו הסוגיה כלל לא הייתה מגיעה לפתחו ולא היה נדרש להכריע, ומצד שני היה שמח אם סלקום ופרטנר לא היו מתעקשות על הפרוטוקול ונכנסות לפעולה על רשת הוט במסגרת השוק הסיטונאי בתנאים שלה. אלא שהן כרגע עומדות על כך שהמשרד יכפה על הוט את השימוש בפרוטוקול, בדיוק כפי שהוא עובד על רשת בזק ומאפשר להם לשלוט בנתב המותקן בבית הלקוח וכך לספק לו שירות בצורה הטובה ביותר.