ביה"ד הורה לעצור את שביתת עובדי התפעול בנמל אשדוד

הרקע לסכסוך ככל הנראה קשור לקליטת עובדים חדשים - מהלך שיפגע בשכרם של העובדים הקיימים ■ השופט קבע כי השביתה בה פתחו העובדים אתמול היא "דרך פעולה כוחנית ולא מידתית" ואינה כדין

גוררת ואוניית מטען בנמל אשדוד / צילום: איל יצהר
גוררת ואוניית מטען בנמל אשדוד / צילום: איל יצהר

בדיון שנערך הבוקר (ה') בבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע, קבע נשיא בית הדין השופט יוחנן כהן, כי על מנהלי העבודה ועובדי התפעול לשוב באופן מיידי לעבודה ולהופיע להדרכות מקצועיות במסגרת עבודתם. אמש פנתה הנהלת החברה לבית הדין האזורי לעבודה בבקשת להוציא סעדים זמניים כנגד השביתה בה פתחו אתמול אחר הצהריים 750 עובדי החברה וגרמו להשבתת הנמל למשך יותר משבע שעות. 

בהחלטתו כתב השופט כהן כי השביתה בה פתחו העובדים אתמול היא ״דרך פעולה כוחנית ולא מידתית" וכי ״הצעדים הארגוניים נעשו שלא כדין״. לעומת זאת, העובדים טענו כי ההנהלה היא זו שהשביתה את הנמל.

הרקע לסכסוך שהתגלע לאחרונה, על פי יו"ר ארגון עובדי התחבורה, אבי אדרי, הוא "סירוב ההנהלה לשבץ את מנהלי העבודה למשמרות, כצעד ענישתי שלא התייצבו להדרכות הבוקר". המנהלים לא הופיעו להדרכת בוקר בטענה כי היא מהווה "פגיעה בשכרם", זאת מושם שבזמן ההדרכה העובדים שנמצאים בכיתות לימוד לא זכאים לקבלת בונוסים כמו בזמן עבודת הרגילה ברציף.

יצוין כי מדובר בהדרכה מקצועית הנמשכת כמה שעות שמעוגנת בהסכמים קיבוציים עליהם חתומים העובדים. להדרכה התייצבו עובדי סקטורים אחרים, לרבות סקטור המנהל.

ועד מנהלי עבודה הוא ועד קטן יחסית הכולל כ-50 עובדים, אך בעל השפעה רבה בקרב עובדי הנמל. 12 מנהלי העבודה שלא שובצו למשמרת ערב בשל היעדרותם מהדרכת בוקר ונתנו הוראה ל-700 עובדי התפעול להפסיק את עבודתם, גרמו למעשה להשבתת כל פעילות הנמל. כך, האוניות בנמל לא נטענו ולא נפרקו עד להגעתם של עובדי משמרת בוקר.

הסיבה הלא רשמית לסכסוך ככל הנראה קשורה לחשש עובדי מחלקת התפעול מקליטת עובדים חדשים. לדברי אדרי, בכוונת ההנהלה לקלוט כ-60 חדשים, מהלך "שיפגע בשכרם של העובדים הקיימים ויגרום להתייתרות העובדים כשיפתח הנמל החדש". לאחרונה אף פנו עובדי מחלקת התפעול לבכירי ההסתדרות הכללית בבקשה לעכב קליטת עובדים חדשים בחברה.

בית הדין אף קיבל את עמדת הנהלת הנמל, שיוצג על ידי עו״ד יעקב מלישקביץ, שותף בנ. פינברג ושות׳, וכתב בהחלטתו כי ״הנמל הדגיש כי העיצומים אינם נוגעים רק לנושא ההדרכות ובכך הוא צודק, ולכן במסגרת הסעד הזמני, מעבר לכך שעל העובדים להתייצב לכל פעילות ההדרכה וההכשרה בהתאם להוראות ההנהלה, עליהם לבצע את עבודתם ברציפים״.

מהנהלת הנמל נמסר בתגובה: ״לאור ההחלטה החד-משמעית של בית הדין על העובדים לשוב באופן מיידי לעבודתם על מנת שהנמל יחזור לתפקוד מלא ויוכל לגשר על הפערים והפיגור בעבודה שהתרחש מאז שעות אחה״צ אתמול״.