עובדי טבע יפגינו מחר מול ביתה של גליה מאור

(עדכון) נתניהו, כחלון וכהן נפגשו עם מנכ"ל טבע; ניסו להפחית את מספר המפוטרים בקרב עובדי החברה ■ שולץ אמר: "הלכתי לקראתכם כשחזרתי בי מהתוכנית לסגור את המפעלים בקריית שמונה ונאות חובב" ■ מחר הפגנה מול ביתה של גליה מאור

20:50 |  מחר (ד') בשעה 07:00 בבוקר עובדי טבע יקיימו הפגנה מול ביתה של גליה מאור. מאור שהצטרפה לטבע בשנת 2012 נמנית כיום על ארבעת חברי הדירקטוריון הישראליים אשר שותפים לאישור תכנית הפיטורים ההמונית בישראל.

בהמשך, עובדי טבע צפויים לקיים הפגנות ומשמרות מחאה מול בתיהם של בכירים וחברי דירקטוריון נוספים בחברה.

במקביל לכך, הערב ההסתדרות הוציאה באמצעות עו"ד בעז בן צור, מכתב לחברי ההנהלה וחברי הדירקטוריון בטבע בנוגע להפרת חובותיהם של חברי הדירקטוריון כלפי עובדי החברה.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נפגש היום (ג') בצהריים בלשכתו עם מנכ"ל טבע, קאר שולץ, בניסיון למזער את כמות המפוטרים בחברה ולבחון אפשרויות למנוע את סגירתם של המפעלים בירושלים. בפגישה נכחו גם שר האוצר משה כחלון ושר הכלכלה אלי כהן. בזמן הפגישה, למעלה מ-2,000 מעובדי החברה ובני משפחותיהם הפגינו מחוץ ללשכת ראש הממשלה נגד פיטורי הענק בחברה הכוללים מעל ל-1,700 עובדים.

ההפגנה מול משרד רוה"מ / צילום: עובדי טבע
 ההפגנה מול משרד רוה"מ / צילום: עובדי טבע

נתניהו דרש ממנכ"ל טבע להשאיר כאמור את המפעלים - הטבליות והמשאפים - בירושלים. שולץ לא נענה לדרישה, אך הציע לעבוד יחד עם הממשלה כדי להכשיר עובדים ולחפש פתרונות תעסוקה חלופיים לרוב העובדים במפעלים שייסגרו. כמו כן, הוא חזר על התחייבותו לשמור על מטה החברה והמו"פ של טבע בישראל. בנוסף סוכם בפגישה על הקמת צוות משותף לטבע ולממשלה, במטרה למצוא פתרונות הכשרה לעובדים.

גורמים שהשתתפו בפגישה סיפרו כי התקיימה באווירה עניינית. בפגישה אמר שולץ "באתי לקראתם כשהחלטתי לא לסגור אתרי פעילות אחרים של החברה בארץ, כמו בנאות חובב ובקריית שמונה". שולץ סירב להיענות לבקשה להימנע מסגירת שני מפעלי החברה בירושלים ואמר כי ברצונו למנוע מצב שבו יווצר בעתיד הקרוב צורך להבראה נוספת בחברה.

"לצערנו, לא יכולנו להיענות לבקשת ראש הממשלה והשרים להימנע מסגירת המפעל בירושלים והחברה תמשיך בתהליך המדורג לסגירת האתר עד סוף 2019", הצהיר שולץ לאחר הפגישה והוסיף כי "טבע תשתף פעולה באופן מלא עם הצוות שהוקם מטעם ראש הממשלה בכדי לסייע לעובדים שיעזבו את החברה במציאת פתרונות תעסוקה חלופיים, ליווי והכשרה".

לדבריו, "הצעדים הכלולים בתוכנית מיועדים לממש את שאיפתנו המשותפת לשמר את טבע כחברה גלובלית חזקה, אשר בסיסה בישראל. אנחנו נעשה זאת לטובת כל בעלי העניין שלנו, בכל העולם. כמנכ"ל של חברה אשר נמצאת בבעלות משקיעים גלובליים, עלינו לוודא שכל ההחלטות שאנו מקבלים נשענות על בסיס פיננסי וכלכלי. צעדים אלה כואבים, אך הם חיוניים להבטחת עתידה של טבע. אנו מחויבים ליישם את התוכנית בכל פעילויותינו הגלובליות - בארה"ב, באירופה, בשווקים הצומחים, וגם בישראל - באופן הוגן ומכבד.

"בכדי שטבע תישאר חברה ישראלית שתמשיך ותצמח בישראל ובכדי שתרומתנו המשמעותית לכלכלת ישראל תימשך, עלינו קודם כל להציל את החברה. אני מחויב לשמור את המטה העולמי של טבע בישראל, ובכלל זה את לשכתי. אני מחויב לשמר נוכחות חזקה של מחקר ופיתוח וכן לשמר את מרבית הייצור הקיים היום בישראל גם בעתיד", אמר שולץ והוסיף כי "אני מבקש להביע את הערכתי על התמיכה המשמעותית אשר קיבלה טבע מממשלת ישראל במשך השנים ותחת הנהגתו של ראש הממשלה נתניהו, ועל הכרתה בתרומתה המרכזית של טבע למדינת ישראל".

דובר ההסתדרות יניב לוי, מסר כי: "לממשלת ישראל אסור להיכנע לתכתיבים של מנכ"ל טבע ולהגיב בצורה רופסת. ההסתדרות תמשיך במאבק על צמצום מספר המפוטרים. על הממשלה להעביר בהקדם חקיקה שתשמור על מעמד האדם העובד ותקשר בין מערך המיסוי וההשקעות לבין התעסוקה בישראל. חברי דירקטוריון טבע צריכים לעשות לעצמם חשבון נפש".

עובדי טבע מוחים מול משרד ראש הממשלה / צילום: "באדיבות דוברות ההסתדרות"
 עובדי טבע מוחים מול משרד ראש הממשלה / צילום: "באדיבות דוברות ההסתדרות"

בשתי ועדות בכנסת נערכו היום דיונים הנוגעים למשבר בחברת התרופות טבע. בוועדה לביקורת המדינה, בראשות ח"כ שלי יחימוביץ', פתחה יחימוביץ' את הדיון ואמרה כי "הטבות המס שקיבלה טבע לאורך השנים היו גבוהות פי 2 מהוצאות השכר שלה על העובדים. בשום מקום בעולם ובשום חברה בישראל לא ניתנו הטבות מס כאלה. לא טבע, אלא המדינה שילמה את 100% שכר העובדים, ועוד 100% שהשתמשו בהם לדישון של חבורה של מנהלים וחברי דירקטוריון כושלים, וגם הוברחו מהארץ". יחימוביץ' אמרה עוד במהלך הדיון כי יום שביתה מלא בטבע עולה לחברה באובדן הכנסות של 60 מיליון דולר.

החישוב אותו ביצעה יחימוביץ' מתבסס על היקף הטבת המס שקיבלה טבע, חלקי 7,600 עובדים שהעסיקה אז החברה בישראל - כלומר לדבריה, "טבע קיבלה 378 אלף שקל בשנה פר-עובד, כשהשכר השנתי הממוצע בענף התרופות הוא 180 אלף שקל בשנה".

הדיון הוא דיון המשך לאחר שלפני כחודש כבר דנו בנושא הפיטורים בטבע על רקע הטבות המס הניכרות שקיבלה החברה. הוא נסב סביב דוח מבקר המדינה מאוקטובר 2013, שעסק בקשר בין החוק לעידוד השקעות הון לבין התנאים שהחברות נדרשות לעמוד בהן. הפעם הגיע לדיון גם מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, שאמר כי "הדוח שהוכן ב-2013 מדבר בעד עצמו. לא ניתן להישאר אדיש מול ההיקף ההמוני של הפיטורים שכתוצאה מהם יפגעו אלפי עובדים, בני משפחותיהם ומעגלי תעסוקה נוספים. זאת, במיוחד נוכח היקף ההטבות שלהן זכתה החברה מהמדינה במשך שנים. בדוח ב-2013 נאמר כי מתן הטבות בהיקף בלתי מוגבל ללא בחינת העלות אל מול התועלת וללא בחינת חלופות אחרות, הוא התנהלות לא כלכלית הפוגעת באינטרס הציבורי. התוצאה היא שאין ודאות שההטבות שניתנו אכן תרמו לקידום המשק בכללותו".

עוד ציין המבקר, כי "נדרשת ראייה מחודשת של מתן ההטבות לעידוד השקעות, כך שייעשה מאמץ להבטיח שההטבות תשגנה תועלת משקית כוללת ולא תיוותרנה בבחינת הטבות לרווחיות הפיננסיות של החברות בלבד".

הפגנת עובדי טבע מול משרד רוה"מ / צילום: באדיבות דוברות ההסתדרות
 הפגנת עובדי טבע מול משרד רוה"מ / צילום: באדיבות דוברות ההסתדרות

"גזירה שאי-אפשר לעמוד בה"

נציג טבע בדיון היה דוד לוסטיג, סמנכ"ל בכיר לתפעול בישראל. לדבריו, "אני עובד בטבע 24 שנים. זאת חברה שחשובה לי, העובדים כמובן חשובים לי, אנחנו נמצאים בפרק קשה ועצוב ומה שעומד על כף המאזניים זה להציל את החברה". לוסטיג ציין כי "רובץ לפתחנו חוב כבד מאוד של 35 מיליארד דולר, 5 מיליארד דולר בשנתיים הקרובות, כל שנה. טבע היא חברה גלובלית, 90% מבעלי המניות שלה לא ישראלים. המחויבות שלנו היא להציל את החברה ולהציל את החברה בישראל. זה תהליך רה-ארגון, אנחנו הולכים להיפרד מ-14 אלף עובדים בעולם, ומ-1,200 עובדים ב-2018 בישראל; עוד 500 יפוטרו כשנסיים את סגירת המפעל בירושלים בסוף 2019.

"התמונה הריאלית שלנו שאת המפעל בירושלים נצטרך לסגור. אולי זה נשמע כרגע קשה, ולעובדים זה פי אלף יותר קשה - אבל אנו רואים שהמפעל בירושלים בסוף 2019 יצטרך להיסגר. המפעל לא רווחי ולא יהיה רווחי". לוסטיג הדגיש שטבע תחפש רוכש למפעל בקרית שמונה ולפעילות חברת ההפצה ס.ל.א, כשלדבריו, "יש פה מחויבות מלאה להפעיל את המפעל בקרית שמונה". בנוסף הוא הצהיר ש"טבע בראש ובראשונה מקצצת בהוצאות הנהלה וכלליות, וזה לא דומה למה שקורה ברצפת הייצור", כולל פיטורי 500 עובדים במטה.

בדיון השתתף גם סגן ראש עיריית קריית שמונה, יגאל בוזגלו. טבע מתכננת למכור את המפעל בקרית שמונה, והדבר מעורר חששות בעיר הצפונית. לדברי בוזגלו, "התחושות קשות מאוד. יש משפחות שלמות שהחרב הייתה על צווארן והן במצב קשה. 300 משפחות בקרית שמונה זה פשוט גזירה ממש קשה שאי-אפשר לעמוד בה. זה לכבות את האור וללכת משם".

לשאלה כמה עובדי קבלן יפוטרו (לדברי יחימוביץ' במטה מועסקים כ-1,000 עובדי קבלן - ש.ח.ו), השיב לוסטיג כי "אנחנו מעסיקים 6,700 עובדים בישראל ו-24 אלף משרות במעגלים המשניים. סביר להניח שזה יהיה באותו היקף במעגלים המשניים. זה תלוי איפה. במשרדים, היחס הוא כמעט 1 ל-1. במפעלים יש ספקים, וכן הלאה".

עוד אמר לוסטיג, כי בעשור האחרון טבע השקיעה 1.65 שקלים על כל שקל שקיבלה כהטבת מס, כלומר כ-30 מיליארד שקל שהושקעו בישראל במו"פ, בציוד ובמבנים. לדבריו, ב-2016 טבע אמורה לקבל הטבת מס של 841 מיליון שקל, ובאותה שנה השקיעה 3.2 מיליארד שקל והמדינה נהנתה מ-4.3 מיליארד שקל (כולל מסים ששילמה החברה).

ראש ועד עובדי טבע ברמת חובב, כמאל אלדנפירי, העריך שטבע תשאיר בסופו של דבר בישראל רק את אתריה ברמת חובב ובכפר סבא. לדבריו, "כולנו מרגישים שהולכים לאבד את הבית. בינתיים אנחנו לא במשחק (אין פיטורים ברמת חובב כרגע, ש.ח.ו), אבל זה עניין של זמן, שנה-שנתיים. טבע כנראה בעוד שנתיים נעלמת מהארץ. יהיה המטה והמנהלים הבכירים וזהו".

דיון נוסף בנושא נערך בוועדת הכספים, בראשות ח"כ משה גפני. בסיום הדיון נמסר כי ועדת הכספים קוראת להנהלת חברת טבע לשתף פעולה עם הוועדה למציאת פתרון ודרך ליציאה מהמשבר החריף אליו נקלעה, בין השאר תוך צמצום היקפי הפיטורים של העובדים בישראל. ח"כ גפני מסר כי "ככל שהנהלת החברה תשתף פעולה, תצמצם את מספרי המפוטרים ותחזק את פעילות החברה בישראל - ועדת הכספים תפעל להגדיל את ההטבות שיינתנו לחברה".