מש' טופז מתעניינת ברכישת מפעלי טבע בקריית שמונה ואשדוד

האחים דן ושמואל טופז, לשעבר מייסדי ובעלי השליטה המ-לט, מתעניינים ברכישת מפעלי "טבע מדיקל" בקריית שמונה ובאשדוד ■ האחים מגבשים קבוצת משקיעים, ולפי הערכות היקף העסקה יגיע למאות מיליוני שקלים

שביתה טבע כפר סבא: צילום: באדיבות דוברות ההסתדרות
שביתה טבע כפר סבא: צילום: באדיבות דוברות ההסתדרות

האחים דן ושמואל טופז, לשעבר מייסדי ובעלי השליטה בחברת התעשייה המ-לט, מתעניינים ברכישת מפעלי טבע בקריית שמונה ובאשדוד, העוסקים בתחום הציוד הרפואי ומעסיקים יחד כ-550 עובדים ("טבע מדיקל"). בשלב זה, טרם נוצר קשר עם טבע, אך האחים מגבשים קבוצת משקיעים הכוללת גם חברה בינלאומית העוסקת בתחום, ואנשי תעשייה ישראליים נוספים. לפי הערכות, היקף העסקה יגיע למאות מיליוני שקלים. כזכור, טבע הודיעה על כוונתה למכור את המפעלים הללו במסגרת תוכנית ההתייעלות הנרחבת עליה היא הודיעה בשבוע שעבר. המ-לט, שהאחים טופז מכרו לדסק"ש ונמכרה מאוחר יותר לקרן פימי, מייצרת מחברים ושסתומים לתעשייה.

"אנחנו באים מעולם התעשייה, גדלנו בתעשייה, ובנינו תעשייה לתפארת מדינת ישראל", אמר היום (ג') ל"גלובס" דן טופז. "מה שאנחנו רואים לנגד העיניים זה את הלקוחות, צוות העובדים והמוצרים. את כל השאר אפשר להתאים לגודל, לסביבה ולמקום. בנושא של טבע מדיקל, אני יכול לומר שההגעה למעמד שבו אתה ספק ויצרן של מוצרים כאלה לוקח שנים רבות של ביסוס המעמד והשם. אני חושב שחייבים לדאוג שתעשיינים אמיתיים ייקחו את המפעלים האלה - ובהחלט יעשו בהם התאמות, אבל מתוך ראייה של ציונות ותעשייה בישראל, בלי להתבייש. עם כל הכבוד לסטארט-אפים ולביטקוינים, תעשייה היא מנוע הצמיחה של המשק. אני רואה פה שליחות ורצון אמיתי להביא את ה-DNA של התעשיינים לשולחן. כבר התחלתי לשמוע שמועות על כך שהנדל"ן של טבע בקריית שמונה שווה יותר מהמפעל, ואני מתחלחל מזה".

- דיברת על חברה בינלאומית, היא תהיה בעלת השליטה?

"קיבלנו 'אור ירוק' מהחברה הבינלאומית. עוד לא תפרנו את החליפות, הדרך עוד ארוכה ולא נכון לצאת בהכרזות על שליטה ישראלית, הדבר צריך להיעשות נכון. צריכה להיות תעשייה ישראלית עם גורמים אסטרטגיים מחו"ל, על מנת לייצא. גם בהמ-לט הכנסנו בזמנו שותפים אסטרטגיים רציניים והם לא קיבלו שליטה בחברה. השליטה צריכה להיעשות על-ידי אנשים שנושמים וחיים במקום שמתרחשת התעשייה".

- אילו עוד תעשיינים נמצאים איתכם בקבוצת המשקיעים המתגבשת?

"כרגע, בהסכמה, רק השם שלנו נמצא בפרונט, אבל מדובר על אנשים מהתעשייה. אנחנו מוכנים לדבר על זה רק כי אנחנו רוצים להיות בטוחים שהעובדים, נציגי העובדים וחברי הממשלה יידעו שיש גופים שמתעניינים ושהסיפור הזה לא ייסגר באיזו קליקה. שיידעו שיש קבוצת תעשיינים רצינית שרוצה להמשיך את הפעילות האמיתית הזו". עוד לדברי טופז, מדובר כרגע בהצהרת כוונות "כדי להוריד את היד הקלה מההדק". הוא מעריך שאם וכאשר קבוצת המשקיעים תרכוש את המפעלים, היא תוכל להמשיך ולהעסיק את רוב העובדים.

- עוד לא דיברתם רשמית עם טבע, אבל נראה שטבע להוטה למכור את הנכסים, אתה מעריך שהמחיר יהיה נוח?

"המחיר צריך להיות מתאים ונכון. אבא שלי לימד אותי שרק Win-Win מנצח. אנחנו לא מחפשים סיבוב מהיר של לקנות בזול ולמכור ביוקר. זה נכס במדינת ישראל, מקום עבודה של עובדים ישראלים. אם הם רוצים למכור, אנחנו פה. לא סוגרים נכסים כאלה. נקודה".

- מה, אם בכלל, היתרון היחסי שלכם בתחום המכשור והציוד הרפואי?

"יש לנו יתרון מאוד גדול במכשור. מכשור רפואי היה סגמנט שמכרנו לו, היו לנו לקוחות מהתחום. אבל תעשייה היא תעשייה, קווי ייצור הם קווי ייצור, פיתוח הוא פיתוח ולקוחות הם לקוחות. הכל נלמד".