נסגר מכרז המערכות של הרכבת הקלה; נאמד ב-2 מיליארד ש'

מכרז המערכות כולל את הקמת מערכות החשמל, התקשורת והמסילות של הרכבת הקלה ■ מעריכים כי תוצאות המכרז יתפרסמו בתוך מספר שבועות ועלות הפרוייקט נאמדת ב-17 מיליארד שקל

הרכבת הקלה תחנת אלנבי / צילום: תמר מצפי
הרכבת הקלה תחנת אלנבי / צילום: תמר מצפי

ביום חמישי האחרון נסגר להגשת הצעות מכרז המערכות של הרכבת הקלה בגוש דן. למכרז ששוויו נאמד ביותר מ-2 מיליארד שקל ניגשו שתי קבוצות בינלאומיות בלבד.

הקבוצה הראשונה מורכבת מטקסמקו ההודית ושתי חברות ישראליות - רפאל ושפיר הנדסה. הקבוצה השנייה שמתמודדת במכרז היא קבוצה בהובלת CRTG הסינית, המורכבת גם מחברת רכבות גרמנית דויטשה באן וחברה סינית נוספת EEB.

מכרז המערכות כולל את הקמת מערכות החשמל, התקשורת והמסילות של הרכבת הקלה. בחברת נת"ע, המנהלת את פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן, מעריכים כי תוצאות המכרז יתפרסמו בתוך מספר שבועות. עלות הפרויקט נאמדת ב-17 מיליארד שקל ומועד הסיום המוערך הוא אוקטובר 2021.

נזכיר כי לפני כשנה בנת"ע החליטו לפצל את הפרויקט לשני מכרזים נפרדים - מכרז המערכות, החלק המרכזי של הפרוייקט ומרכז האיתות. פיצול המכרז בוצע לאחר שהתברר כי שתי ההצעות שהוגשו למכרז חורגות במיליארדי שקלים מהאומדנים המוקדמים.

נת"ע העריכה את עלות המכרז ב-2.4 מיליארד שקל, בהתבסס על הערכה של חברת PB המנהלת מטעמה את ההיבטים הטכניים של הפרויקט, ובאשרור של חברת אג'יס שמייעצת לאגף החשבת הכללית באוצר.

גורמים בתחום טענו לאורך כל הדרך כי השיערוך של נת"ע אינו משקף את היקף הפרויקט ומתעלם מסיכונים רבים שהוכנסו למכרז .  ביקורת חריפה השמיעו היום כמה גורמים מהקבוצות האירופאיות שלא ניגשו למכרז בגלל אילוץ המחיר. "בנת"ע החליטו ללכת על המחיר כפרמטר מכריע, זאת הסיבה שרק ההודים והסינים ניגשו. איפה אלסטום, סימנס וכל הקבוצות האחרות שניגשו למכרז של הרכבת הקלה בירושלים?".