דירוג היעדים החמים של 2017: לאן טסנו וכמה שילמנו?

2017 תסתיים כשנת השיא במספר היוצאים לחו"ל עם תנועת נוסעים של כ-20 מיליון איש בטיסות בינלאומיות ומספר שיא של 140 חברות תעופה הפועלות מנתב"ג ■ אז מהם היעדים המועדפים ביותר על הישראלים היום, וכמה תשלמו כדי להזמין בהם חופשה?

שנת 2017 תסתיים כשנת השיא במספר היוצאים לחו"ל עם תנועת נוסעים של כ-20 מיליון איש בטיסות בינלאומיות מנתב"ג. 15% מתוכם טסו בטיסות לואו קוסט, כשרבים זכו לעבור בטרמינל החדש שנפתח השנה, טרמינל 1, המיועד לחברות לואו קוסט. גם מספר חברות התעופה הפועלות מנתב"ג הגיע לשיא עם 140 חברות מכל העולם, והיד עוד נטויה.

אז לאן טסנו? כמה שילמנו? והאם הפכנו לצרכנים נבונים יותר שמקדימים להזמין את החופשה? ביקשנו מענקיות טכנולוגיות התיירות, החברות אמדאוס וסייבר החולשות על כ-90% משוק הזמנות הטיסות בישראל, למפות עבור "צ'ק-אין", תוכנית התיירות של גלובס TV, את השנה החולפת. יחד עם מסקנות של סוכני נסיעות בהם איסתא ואשת טורס ומנוע השוואת המחירים טרווליסט, ננסה להציג תמונה מקיפה.

ואלה הממצאים: יוון היא המדינה שכיכבה על מפת הנופשונים, כלומר דיל של מלון וטיסה, בדגש על האיים כרתים, קוס ורודוס. עבור חופשה ביוון שילמנו כ-570 דולר לנוסע.

היעד הבא הוא קפריסין, בדגש על קפריסין הצפונית, שבה חוו חלק מהנוסעים סאגה לא נעימה, כאשר הרשויות סירבו לתת להם להיכנס לשטחה מאזור קפריסין היוונית.

אחריה ברשימה, מפתיעה למדי - עיר הנופש אנטליה שבטורקיה, שחוזרת למפת התיירות, בעיקר לצרכני החברה הערבית - אלה יעדי הקיץ.

משם עוברים למזרח אירופה, והיעדים שכיכבו הם בוקרשט - אחד היעדים הבולטים השנה; בורגס; בלגרד - יעד שהישראלים בהחלט כבשו; ורשה - שהפכה ליעד קניות מבוקש; ורנה ופראג. מחיר לנופשון ביעדים הללו עמד על כ-500 דולר.

היעדים הבולטים במערב אירופה השנה היו ברלין, ברצלונה ומדריד, שהתחזקה משמעותית. מבין הערים שאליהן טסנו בטיסות סדירות בלטו ניו-יורק, לונדון, פריז ורומא.

ומה שיחק לטובתנו במהלך שנת 2017? שער הדולר והאירו הנמוכים, צניחה בשער הלירה הבריטית אחרי הברקזיט, מחירי הדלק הנמוכים שאפשרו לחברות התעופה להציע מחירים תחרותיים וכמובן התחרות ושפע החברות שנכנסו לישראל בעוצמה, בהן בין היתר כוכבות הלואו קוסט ריאנאייר ו-וויז אייר.

עוד נחשפו השנה הישראלים ליעדים מעניינים במזרח הרחוק, כך למשל סין והונג-קונג עם כניסת קתאי פסיפיק והתחזקות החברה הסינית היינאן, כשרבים גם טסו ליפן בחסות טיסות הקונקשן. תאילנד - אחד היעדים שהיה ועודנו חביב על ישראלים - ממשיכה לככב ברשימות היעדים, כשגם טיסות לזנזיבר ראינו לא מעט, בעיקר בחודשי החורף ובפסח.

ומה עוד? ככל שמדובר בטיסות בלבד, רבים הנוסעים שמעדיפים להזמין מאתרי האינטרנט, בשעה שככל שמדובר בהזמנת חבילה הכוללות בית מלון וטיסה - עדיין הרוב יעדיפו להיעזר בסוכן נסיעות. עוד ראינו גידול בהזמנה של טיולים מאורגנים, ויותר ויותר בחרו להזמין טיסות דרך המובייל.

ומה עם צרכנות נבונה בדמות הזמנה מוקדמת של טיסה? מצד אחד, חברות הלואו קוסט הובילו לחינוך שוק במובן הזה; ומצד שני, מסתבר כי רבים עדיין מעדיפים להזמין את חופשתם קרוב למועד היציאה, בעיקר כמדובר בנופשונים או בטיסות צ'ארטר. לדוגמה, בחודשי השיא של יולי ואוגוסט רבים מאיתנו הזמינו את חופשתם בטווח של 7 ימים ופחות לפני המועד - ייתכן כי מדובר בחופשה ספונטנית נוספת לזו שתכננו מראש.

אז זו הייתה השנה שהייתה, שנה מוצלחת בהיבט הענף עבור התייר הישראלי. ומה טומנת לנו שנת 2018? יש להניח כי עוד יעדים חדשים ומחודשים והעמקת התחרות וההיצע. ומה בשורת המחיר? סוגיה מסקרנת בהחלט לאור מחירי הדלק המאמירים לאיטם ולאור העובדה שהתחרות בענף גם הובילה להוצאה של כמה שחקנים ממגרש התעופה כך נזכיר את מונארך הבריטית ואייר ברלין.

אז שתהיה לנו שנת תיירות פורייה ומהנה.