מיזוג בתחום המיקרוביום בישראל: ביומיקס רוכשת את רונדינקס

לצורך הרכישה וכחלק מתהליך המיזוג, יושקע בביומיקס סכום נוסף ע"י קרן הון הסיכון האמריקאית 8VC שהשקיעה ברונדינקס ■ סכום העסקה לא פורסם

תאי גזע / צילום: shutterstock
תאי גזע / צילום: shutterstock

חברת הסטארט-אפ ביומיקס, שגייסה 24 מיליון דולר עוד בטרם בגרה מחממת FutuRX של אורבימד, טקדה וג'ונסון אנד גו'נסון, הודיעה השבוע על מהלך לא שגרתי לחברה בגילה - רכישה של סטארט-אפ ישראלי אחר, בשם RondinX, אשר עד כה עבדה מולו בשיתוף-פעולה. לצורך הרכישה וכחלק מתהליך המיזוג, יושקע בביומיקס סכום נוסף על ידי קרן הון הסיכון האמריקאית 8VC, שהשקיעה ברונדינקס. סכום העסקה לא פורסם.

השקיעים הקיימים בביומיקס הם זכייני החממה ובנוסף קרן Seventure שמתמחה בהשקעות בתחום המיקרוביום, קרן mirae. והקרן היפנית SBI לשיתוף-פעולה ישראלי-יפני.

ביומיקס שילבה בין מספר טכנולוגיות לשם פיתוח תרופות חדשות על בסיס פאג'ים - וירוסים האוכלים חיידקים - לשם טיפול במחלות זיהומיות ודלקתיות. הרעיון הוא שהפאג'ים יכולים להוות אנטיביוטיקה סלקטיבית לחיידקים מסוימים, וכך לא לפגוע בהרכב החיידקים ה"טובים" בגוף. התוצאה היא טיפול מדויק יותר, עם פחות תופעות לוואי, אשר יוצר פחות עמידות לאנטיביוטיקה בקרב חיידקים מזיקים.

החברה הוקמה בשנת 2015 על בסיס פיתוחיהם של שני מדענים "כוכבים" ממכון ויצמן: ד"ר ערן אלינב, מומחה לתחום המיקרוביום - תמהיל החיידקים על גוף האדם וד"ר רותם שורק, מומחה להנדסה גנטית ולגנטיקה של חיידקים. המייסד השלישי הוא פרופ' טימות'י ק. לו מ-MIT המתמחה בהנדסה גנטית של וירוסים נגד חיידקים.

פיתוח התרופות של החברה כולל: א. זיהוי מחלות שיש בהן קשר ברור בין תמהיל חיידקי לבין התחלואה; ב. הפקת 'מרק חיידקים' מן החולים, ריצוף גנטי של החיידקים וזיהוי מספר חיידקים שאחראים במיוחד על ייצור המחלה ו-ג. תכנון מיקרופאג' שיתקוף את אותו חיידק. הרכיב של רונדינקס בפעילות של ביומיקס הוא בתהליך של הפענוח איזה מן החיידקים הוא האחראי של המחלה, והוא החיידק שיש לפתח נגדו פאג'. זאת, מתוך כ-100 טריליון בקטריות במעי הממוצע.

רונדינקס היא חברה שהקימו חלוצי תחום המיקרוביום בישראל, פרופ' ערן סגל ערן אלינב שהוא, כאמור, שותף גם בביומיקס. מחקר של השניים, שהראה כיצד ניתן לזהות אילו חיידקים בתוך תמהיל משפיעים על התפתחות של מחלות, פורסם בכתב העת Science ב-2015.

תמהיל החיידקים נחשב היום למשפיע על התפתחותן של מחלות רבות, בעיקר מחלות מעי אך גם השמנה וסוכרת, מחלות עור, מחלות נוירולוגיות ואפילו סרטן. כאשר משתמשים באנטיביוטיקה, הורגים חיידקים רבים ומתערבים באופן בוטה - אך מבלי שנבין לעומק את ההשפעות - באוכלוסיית החיידקים שלנו.

המוצרים הראשונים של ביומיקס מיועדים לאקנה ולטיפול בחיידק ה. פילורי. בעתיד מתכננת החברה לפתח מוצרים לטיפול במחלות דלקתיות של המעי (קוליטיס וקרוהן) ולמניעה וטיפול בסרטן.

BioMx

שנת הקמה: 2015

תחום פעילות:תחליף אנטיביוטיקה

גיוסי הון: 24 מיליון דולר

משקיעים: אורבימד, ג'ונסון אנד ג'ונסון, טקדה Sventures וכעת גם 8vc.