מנכ"ל רשת התיווך רי/מקס: "כסף ישראלי בורח לנדל"ן בחו"ל"

ברנרד רסקין במסיבת עיתונאים לסיכום שנת 2017: "אין קיפאון בענף הנדל"ן. יש האטה. קיפאון זה שאין תנועה בכלל, וזה לא המצב" ■ "מחיר למשתכן וגם מס דירה שלישית היו שני גורמים שהשפיעו מאוד על השוק ב-2017"

ברנרד רסקין מנכל רימקס ישראל / צלם: איל יצהר
ברנרד רסקין מנכל רימקס ישראל / צלם: איל יצהר

"אין קיפאון בענף הנדל"ן. יש האטה. קיפאון זה שאין תנועה בכלל, וזה לא המצב. יש אומנם ירידה, וירידה משמעותית, וזה משפיע על היזמים והקבלנים שבונים פחות וגם על העוסקים בענף, כולל אנחנו ברי/מקס. הנתונים מראים על עלייה בדמי השכירות, ולדעתי נמשיך לראות את זה, וזה לא מעט בגלל המלחמה במשקיעים. עוד תופעה שאפשר לראות היא בריחה של כסף ישראלי לחו"ל. אנחנו מספקים דירות להשכרה לפולנים, לגרמנים, לאמריקאים ועוד. אני לא מצליח להבין איך זה עושה טוב למדינת ישראל. והרבה מההון הזה שיוצא החוצה הוא גם של משקיעים קטנים. אנחנו בקשר עם רי/מקס ברומניה, ושם מספרים על 30% עלייה בעניין של ישראלים וכדי להבין עד כמה זה משמעותי לא מזמן אפילו פתחו שם זכיינות של ישראלי ברשת" - כך אמר היום (ג') ברנרד רסקין, מנכ"ל רשת התיווך רי/מקס ישראל במסיבת עיתונאים לסיכום שנת 2017.

נזכיר כי רסקין מתייחס לנתונים חלקיים, אלה של רשת התיווך רי/מקס בלבד, והוא בעל אינטרס מובהק בענף. אולם הנתונים מאפשרים הצצה לפעילות המתווכים ברחבי הארץ ולמגמות שעולות מפעילותם במהלך השנה.

"מחיר למשתכן וגם מס דירה שלישית היו שני גורמים שהשפיעו מאוד על שוק הדיור ב-2017. המטרה של שני הצעדים הללו היא לאפשר ליותר אנשים לרכוש דירה. אבל צריך לשאול האם זה הביא תועלת או נזק למדינת ישראל. מס דירה שלישית הוביל למעין כעס על המשקיעים אבל אנשים שוכחים שיש לא מעט אנשים שמתגוררים בשכירות, לא יכולים או לא רוצים לרכוש דירה, והדירות בהן הם גרים מוחזקות בעיקר על ידי אותם המשקיעים. מלחמה במשקיעים מובילה לפחות רכישות מצדם של דירות חדשות, וזה מוביל גם בסופו של דבר לירידה בהתחלות הבנייה, אותה אנחנו כבר רואים. יש ירידה במכירת דירות יד שנייה, אבל בדירות חדשות יש ירידה הרבה יותר משמעותיות. וצריך לחשוב האם מי שהייתה לו שנה מאוד מאוד קשה במכירת דירות בשנה האחרונה יצא לפרויקט חדש בקרוב ".

רסקין מודה כי הירידה בעסקאות לא פסחה על רשת התיווך במהלך 2017, וכי נרשמו פחות עסקאות. מאידך, הוא מציין כי למרות ההאטה שנרשמה בסניפים במהלך השנה, נובמבר היה החודש הכי טוב אי פעם של הרשת בישראל, ומגמה דומה מסתמנת בדצמבר.

"יש הרבה ביקושים שהשתחררו. בנובמבר היו הכי הרבה עסקאות שעשתה הרשת מאז שהחלה לפעול בישראל. מספר העסקאות עלה ב-13% לעומת החודש המקביל בשנה שעברה, וגם היקף העמלות עלה ב-16% בין נובמבר 2017 לחודש המקביל שנה שעברה. זה מעיד שלא רק שיש יותר עסקאות אלא גם שהמחירים עולים. אני חושב שזה קורה בגלל ביטול מס דירה שלישית וגם מהתייאשות חלקית מתוכנית מחיר למשתכן".

עוד ציין רסקין כי לפי פילוח משרדי התיווך ברחבי הארץ, במקומות בהם יש פרויקטים של מחיר למשתכן בשיעור לא מבוטל, כמו עפולה ובקריות למשל, היו הרבה עסקאות במהלך השנה גם בדירות יד שנייה. עוד על פי הנתונים שהציג רסקין במסיבת העיתונאים, על פי עסקות שבוצעו ברשת התיווך, בחלק מהאזורים נרשמו עליות מחירים ובחלק אחר ירידות מחירים, כאשר למרות מה שניתן היה לחשוב, דווקא ברוב יישובי הפריפריה נראה שהמחירים בעיקר עלו והירידות, גם אם מעטות, נרשמו דווקא באזור המרכז.

כך למשל, בהרצליה ירדו מחירי דירות 5 חדרים בכ-4%, אבל באותו הזמן טיפוסי הדירות האחרים רשמו עלייה לא מבוטלת. בהרצליה פיתוח למשל נראה שהמחירים נמצאים בירידה, בשיעור של בין 1% ל-2% בשנה. במודיעין למשל נראה שהמחירים ללא שינוי ובירושלים נראה שבעוד דירות 4 חדרים רשמו עלייה לא מבוטלת, דירות 5 חדרים ודירות מיוחדות כמו פנטהאוזים דווקא רשמו ירידה.

לגבי התחזית של רסקין לשנה הבאה, כאן אין הפתעות. להערכתו המחירים צפויים לעלות. "הממשלה מספקת היום דירות לקהל מאוד מסוים, למי שרוכש דירה ראשונה, באמצעות מחיר למשתכן. במקביל, הרעיון מאחורי מס דירה שלישית היה שדירות המשקיעים שרבות מהן דירות קטנות, יעברו לזוגות הצעירים. הבעיה היא שרוב השוק מורכב לא מזוגות צעירים אלא ממשפרי דיור. משפרי דיור רוצים לשפר דיור ויש להם הרבה פחות אפשרויות היום. רוב הענף עסוק במחיר למשתכן ומעט מאוד פרויקטים המיועדים לציבור הרחב יצאו לשיווק. זה גורם למחסור. יש גם את הציפיות של הקהל הישראלי. כל הזמן אומרים שהמחירים יירדו, ואנשים עוצרים וממתינים. אבל על פי הנתונים בנובמבר אני חושב שלא מעט אנשים חוזרים לשוק. כשעושים מניפולציות בשוק החופשי, אף פעם אי-אפשר לדעת איך זה ייגמר".

רסקין גם מזהיר כי חלק ניכר מרוכשי הדירות מחיר למשתכן מתכננים להשכיר הדירות, והם צריכים לחשוב טוב על המיקום והאם מדובר במהלך נכון והאם ההשקעה הזו תתברר כנכונה בהמשך הדרך. "הרבה מהפרויקטים של מחיר למשתכן הם לא במקומות שאנשים רוצים לגור בהם. בעפולה לדעתי 70% מהרוכשים אינם בני מקום וחלק ניכר מהם לא מתכנן לגור במקום. וזה לא המקום היחידי".