עובדי אתר גוקר לשעבר מנסים להקימו מחדש דרך מימון המונים

האתר נסגר לאחר שאולץ לשלם 140 מיליון דולר למתאבק האלק הוגאן בתביעה שמימן פיטר ת'יל, מייסד פייפאל ■ קמפיין הקיקסטרטר הושק כמה שבועות לאחר שנודע כי תיל רוצה לקנות את האתר וכנראה להעלים אותו ■ הרקע לאיבת המיליארדר הוא כתבה בגוקר מ-2007 שחשפה שהוא הומו

פיטר תיל  / צילום: רויטרס
פיטר תיל / צילום: רויטרס

עובדים לשעבר באתר גוקר ז"ל מגייסים הון באמצעות קמפיין מימון המונים במטרה לרכוש את הבלוג פושט הרגל ולהשיק אותו מחדש. גוקר חדלה להפעיל את האתר באוגוסט 2016, לאחר שהפסידה בתביעה משפטית שהגיש נגדה האלק הוגאן ונדרשה לשלם לו 140 מיליון דולר. יעד הגיוס של הקמפיין באתר קיקסטרטר נקבע על 500 אלף דולר. שבועיים לאחר עלייתו לאוויר גויסו 83 אלף דולר.

"זה בלון ניסוי", אמר ג'יימס דל, בן ה-30, לשעבר סגן נשיא לענייני פיתוח בגוקר, האחראי לקמפיין. גם אליזבת ספירס, העורכת המייסדת של הבלוג, מייעצת, ועובדים לשעבר עוזרים בפיתוח הפרויקט.

דל אמר כי אם יצליחו לרכוש את גוקר, יופעל הבלוג על-ידי קרן שלא למטרת רווח. הוא הוסיף כי אם יגויס הסכום שנקבע כיעד, אך מישהו אחר ירכוש את הבלוג פושט הרגל, הוא ושותפיו ישיקו בלוג שישכפל את "האתוס של גוקר", שאותו הוא מתאר כפרסום של רכילות, חדשות, מאמרים ובלוגים ללא הטיה וללא סינון.

קמפיין מימון ההמונים הושק במקביל למיזמי עיתונות אחרים המשתמשים במימון המונים כדי להתניע את פעילותם, לדברי מכון המחקר פיו. אף שסך הכספים שגויסו בקיקסטרטר עבור מיזמים כאלה עדיין נמוך, הוא תפח מ-49,256 דולר ליותר מ-1.7 מיליון דולר בתשעת החודשים הראשונים של 2015, על-פי דוח של פיו מ-2016.

"יש אנשים שחשים שגוקר אייש מרחב מסוים מהבחינה העיתונאית, יש אנשים אחרים שאהבו אותו, ויש אנשים מסוימים שלא אוהבים שמיליארדר מאלץ אותם לחדול מפעילותם", אמרה ספירס בתשובה לשאלה מי יתרום לפרויקט. "לדעתי יש מגוון של מניעים".

השאיפה ארוכת הטווח של דל ואנשיו היא להשיק מחדש את גוקר באמצעות מתכונת חברות חדשה שתממן את פעילות האתר. הכסף מהקוראים ישמש לתשלום לעורכים ולכותבים ולמימון עלויות אדמיניסטרטיביות, לדברי דל. כמו כן לא יהיו פרסומות או חומות תשלום.

"אין בעלי מניות. זה באמת שייך לאנשים שלהם זה צריך להיות שייך: לקוראים ולעורכים", אמר דל. דל עזב את גוקר ב-2015 לאחר 7 שנים בחברה. כעת הוא משמש סמנכ"ל סחר ב-Futurism, אתר חדשות טכנולוגיה ומדע.

מייסד גוקר, ניק דנטון, כתב ביום שלישי באימייל שהוא עובד על פרויקט חדש באירופה, ואינו עוקב אחר הצעות לגוקר. תנאי ההסדר עם הוגאן אוסרים על המנהלים למכור את גוקר לדנטון ללא הסכמתו של הוגאן. בפוסט האחרון בגוקר כתב דנטון כי הבלוג "ממשיך לשייט ברשת כמו ספינת רפאים שממנה פונו אנשי הצוות".

טרי בולאה - שמו האמיתי של האלק הוגאן - זכאי לקבל 45% מתקבולי מכירת גוקר במסגרת הסדרת תביעתו המשפטית. תקבולים אחרים יוענקו לבעלי המניות המועדפות בגוקר מדיה גרופ. דל אמר שהוא מחזיק בכמות קטנה של מניות בחברה שאותן קיבל במסגרת תוכנית אופציות לעובדים. ספירס אמרה כי אינה מחזיקה במניות בגוקר מדיה גרופ.

התוכנית לרכוש את אתר האינטרנט גובשה חודשים לפני שדבר קיומה נחשף בפומבי, לדברי דל. אחת ממטרות קרן גוקר - בנוסף להחייאת האתר - היא ליצור עותק מהארכיון הדיגיטלי של גוקר, כדי שניתן יהיה לשמרו ברשת או מחוץ לרשת למקרה שבעלים חדשים כלשהם יחליטו להסירו.

הארכיון מכיל אוסף מאמרים, גרפיקה וסרטונים שהופקו כשהבלוג עדיין פעל. אשתקד עתרה גוקר מדיה לבית המשפט להעניק לה מעמד של פושטת רגל. הבלוגים האחרים של החברה - בהם קוטאקו, ג'זבל, גיזמודו ודדספין - נרכשו על-ידי חברת המדיה יוניוויז'ן תמורת 135 מיליון דולר.

פיטר ת'יל ומאבקו בהפרת פרטיותו

קמפיין המימון הושק כמה שבועות לאחר שפיטר ת'יל, ממייסדי פייפאל, אמר שהוא מעוניין לצאת בהצעת רכש לגוקר. ת'יל מימן בסתר את תביעתו של הוגאן נגד גוקר, שהפסיקה בה היא שהובילה לפשיטת הרגל של גוקר. תביעתו המשפטית של הוגאן נגד גוקר והמייסד ניק דנטון, שהניבה להוגאן 140 מיליון דולר, התייחסה לפרסום קטעים מקלטת הסקס של המתאבק. ת'יל תיאר פרסום קטעים אלה כ"הפרה מחרידה של הפרטיות". 

ב-2007 פרסם גוקר ידיעה שחשפה את ת'יל כהומוסקסואל, ושלדבריו הפרה את פרטיותו. ת'יל אמר כי לא חשף את העובדה שהוא מימן את תביעתו של הוגאן, מכיוון שחשיפה כזו היתה מסיטה את תשומת הלב מההזדמנות שניתנה להוגאן לשטוח את טענותיו בבית המשפט. הקשר בין ת'יל להוגאן נחשף בדיווחי "פורבס". 

פיטר תיל / צילום: רויטרס
 פיטר תיל / צילום: רויטרס

בדיון בבית המשפט ב-30 בנובמבר, אמר עו"ד אנתוני קלרק, המייצג את תיל, כי "אנו מוכנים לצאת בהצעת רכש, ולדעתנו קרוב לוודאי שנצא בהצעת הרכש הגבוהה והטובה ביותר" עבור הנכסים הנותרים של גוקר. קלרק הוסיף כי המפרקים של גוקר מנעו עד כה באופן לא הוגן מת'יל לצאת בהצעת רכש. הבעלים החדשים של גוקר יוכל למחוק מאמרים מאתר האינטרנט.

עו"ד גרג גלרדי, המייצג את גוקר מדיה בפשיטת הרגל שלה, אמר בדיון כי קיים חשש שעושרו האדיר של ת'יל עלול להרתיע רוכשים פוטנציאליים. גלרדי טען גם כי להענקת היתר לת'יל להשתתף בהליך המכירה בעת הנוכחית תהיה השפעה שלילית, מכיוון שגוקר מדיה עשויה להגיש נגדו תביעות משפטיות. קלרק טען כי אינו מאמין שת'יל מעוניין בהסדרת תביעותיה הפוטנציאליות של גוקר נגדו.

עד למועד פרסום הכתבה לא השיבו נציגיו של ת'יל לבקשות לתגובה.