דווקא בעידן הבינה המלאכותית, העובד יחזור לעמוד במרכז

הדור הבא של המנהלים יתייחסו לטכנולוגיה כאל עמיתה לעבודה, ולא כאל תחליף לעובדים

בינה מלאכותית / צילום: שאטרסטוק
בינה מלאכותית / צילום: שאטרסטוק

בשנים הקרובות תיכנס הבינה המלאכותית בעוצמה לעולמות העבודה שלנו, ובעידן שבו המחשב ינהל באופן אוטומטי את התיאומים, את חלוקת המשאבים ואפילו כתיבת דוחות, למנהלים יהיה יותר זמן והם יוכלו לעלות לרמה חדשה של ניתוחי מידע וקבלת החלטות אסטרטגיות.

אבל כמו בעולמות עבודה אחרים, כדי לנצל את היכולות האלה, יש צורך להגדיר מחדש את יסודות התפקיד ואת תהליכי העבודה בארגונים.

מהי בעצם טיבה של העשייה הניהולית? בסקר של Accenture נעשתה השוואה מעניינת בין תמונת המשימות שמנהלים ממלאים כיום לבין התמונה כאשר בינה מלאכותית תיכנס ביתר שאת. הסקר מצא שמנהלים מוציאים את רוב זמנם כיום דווקא על משימות שהמכונה צפויה להחליף אותם בהן: ניהול פעילויות, בקרת משימות, תיאומים, חלוקת משאבים ודיווח. לעומת זאת, המכונה לא צפויה להחליף את המנהלים בפעילויות הקשורות באנשים, בצוותים ובקהילה וכן בגיבוש אסטרטגיה וחדשנות, אבל שם, מתברר, אנחנו לא מבלים את רוב זמננו.

תיאום תהליכים, בקרת נוכחות, חלוקת משאבים וניהול לוחות זמנים - כל אלה פעילויות שממש מבקשות שהאוטומציה תיקח עליהן בעלות. דמיינו שהמחשב כותב את הדיווחים החדשים שלכם, מייצר את הדוחות והאינדיקטורים. זה לא חלום רחוק. כבר היום בתעשיית הפיננסים הטכנולוגיה מחליפה 50% מתפקידי המחקר ו-25% מתפקידי הביקורת. ובעולם העיתונות, "וושינגטון פוסט" פרסם השנה 850 כתבות שנכתבו על ידי מחשב ושחרר כתבים לעסוק בעיתונות חוקרת ופרשנויות. אלה רק סנוניות ראשונות, אבל הן מחייבות שנבחן מה נשאר למנהל האנושי לעשות ואילו יכולות צריכים לפתח כדי להבטיח שנדע להיות מנהלים בעידן החדש?

המחשב יכול לאפשר קבלת החלטות טובה ומהירה יותר, לגבש המלצות וכיוונים ובכך להשלים את הניסיון הניהולי, את ההסתכלות האתית, התרבותית, את היכולת לנסות ולחדש. בעצם, הטכנולוגיה פותחת את הדלת למה ש-Accenture מגדירים "עבודה שיפוטית", עבודה הנשענת על איטואיציות של מנהלים בני אנוש לא פחות מאשר על הידע שלהם. הם מסמנים שלושה סוגי עבודה כזו.

יכולת אבחנה: בעוד שמכונות חכמות יכולות לחשוף דפוסים והקשרים, הן לא יכולות לפענח תמיד את מלוא המשמעות של המספרים, הסטטיסטיקות ואפילו מילים. ארגוני שיווק, למשל, יכולים לעשות שימוש באלגוריתמים לחשב את ההשפעה הכלכלית של קמפיין על גידול במכירות. אבל צריך מוח וניסיון אנושיים כדי להבין את ההשפעות לא רק על המכירות בטווח הקצר, אלא גם על בניית מותג בטווח הארוך.

חשיבה מופשטת: מכונות חכמות הן טובות מאוד בקטלוג אובייקטים וזיהוי שלהם, כפי שנעשה בסינון מידע מתמונות. אבל בלא הנחיה אנושית, מחשבים לא יודעים, לפחות עדיין, לחשוב מחוץ לקופסה, חשיבה מהסוג שהובילה את מייסדי UBER למשל לראות את הפוטנציאל של חיבור בין נהגים לנוסעים.

הבנת הקשר: בעניין הזה המכונה עדיין אינה יכולה להתחרות באדם. מנהלים שאין להם כל התשובות או המידע עושים הקשרים כדי לקבל החלטות, כדי למלא את השטחים האפורים, מתוך ניסיון אישי, תרבותי, היסטורי. הבנת ההקשר, לדוגמה, מסייעת למשקיעים מצליחים לדעת היכן להשקיע והיכן לא להשקיע.

תיאום ובקרה
 תיאום ובקרה

היתרון האנושי

כדי לאפשר את החיבור בין המנהל למכונה צריך להכין את המנהלים לא רק לצורך להסיט את הפוקוס מאדמיניסטרציה אלא גם ליכולות שהם מפעילים בתפקידם. מנהלים כיום מדרגים כיכולות החשובות ביותר יכולת דיגיטלית, חשיבה, התנסות יצירתית, ניתוח והבנה של מידע, ופיתוח אסטרטגיות. למעט הראשונה, כולן בגדר "עבודה שיפוטית".

זו תהיה טעות לחשוב על יכולות מהסוג הזה כעל יכולות אישיות וכך לפספס את ההקשר הבין-אישי והארגוני. ברוב המקרים, יכולת עבודה שיפוטית היא תולדה של מפגש בין נקודות מבט שונות, בין אנשים, צוותים ואפילו ארגונים. היכולת להגיע לעבודה שיפוטית בקבוצות דורשת ממנהלים יכולות בין-אישיות, רשתות חברתיות, פיתוח אנשים ושיתופי פעולה. באופן פרדוקסלי, מנהלים לא שמים היום דגש על היכולות האלה כשהם חושבים על הצלחה בעידן המכונות החכמות.

זה כמה עשרות שנים אנחנו רואים עלייה בחשיבות של יכולות אלה על פני יכולות רוטיניות ואפילו אנליטיות, והמגמה הזאת רק תתחזק עם כניסתה של הטכנולוגיה לתפקידים נוספים. סביר להניח שבשנים הקרובות יתגמל שוק העבודה מנהלים שיש להם היכולת לחבר אנשים במישור הרגשי. ואולי נחזור בכך למקורות הניהול: היכולת להציב יעדים, לגרום לאנשים להאמין בהם וללכת אחריכם.

הדור הבא של המנהלים יהיה מסוגל להתייחס לטכנולוגיה כאל עמיתה לעבודה, הוא יידע היכן היא יכולה להעצים את היכולות שלו ולאפשר לו להתמקד בעבודה שיפוטית. הדור הבא של המנהלים מבין שתפקידו בעולם של מכונות חכמות הוא דווקא להציב את האנשים במרכז.

הטכנולוגיה החכמה כבר כאן והיא עוד תגבר. אם רק נאמץ את הגישה שהיא לא נועדה להחליף אנשים, נזהה את המקומות שבהם היא יכולה להעצים את היכולות שלנו. לכן השאלה שמנהלים צריכים להתמודד איתה ביישום של אוטומציה היא איך לומדים להעצים את מה שהאנשים בארגון יכולים להשיג, להעצים את הפוטנציאל האנושי. ולא, אין לנו זמן להמתין לראות מה יקרה. עכשיו זה הזמן, הן של העובד והן של המנהל, להבין מה צריך ללמוד ולשנות כדי לעבוד בעולם שבו המחשב הוא עמית לכל דבר בעבודה.

■ הכותבת היא דירקטור משאבי אנוש באינטל העולמית ובעלת הבלוג "עולם העבודה העתידי", www.niritcohen.com