סופטבנק צפויה לרכוש 15% ממניות אובר בהנחה משמעותית

לפי הדיווח, הסכום שלפיו יימכרו המניות משקף לאובר שווי של 48 מיליארד דולר בלבד - 30% פחות מהערכת השווי הקודמת של חברת הנסיעות, שעמדה על 70 מיליארד דולר

אובר מול מונית צהובה בניו-יורק / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
אובר מול מונית צהובה בניו-יורק / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

קרן ההשקעות של תאגיד הענק היפני סופטבנק צפויה לרכוש 15% ממניות אובר בהנחה משמעותית, יחד עם חברות נוספות - כך מדווח הערב (ה') ה"וול סטריט ג'ורנל". לפי הדיווח, הסכום שלפיו יימכרו המניות משקף לאובר שווי של 48 מיליארד דולר בלבד - 30% פחות מהערכת השווי הקודמת של חברת הנסיעות, שעמדה על 70 מיליארד דולר.

על דבר העסקה המתגבשת דווח בתקשורת בשבועות האחרונים, ואולם, לפי ה"ג'ורנל", כעת הסכימו בעלי המניות באובר למכור אותן במחיר הנקוב. לפי הפרסום, הן הסכימו להעמיד למכירה עד 20% מהמניות. בעקבות העסקה תצרף אובר שישה דירקטורים חדשים, שניים מהם מסופטבנק, ותעניק זכויות הצבעה לכל משקיעיה, בניגוד לנהוג עד כה.

למרות האכזבה מסכום המכירה, המשקיעים הוותיקים באובר יוכלו להתנחם בכך שסופטבנק תשקיע בחברה בנוסף לפחות מיליארד דולר לפי שווי של 70 מיליון. התאגיד היפני, המחזיק גם במניות מתחרותיה של אובר, מגדיל בכך את ההימור שלו על תחבורה שיתופית. הוא לא ישקיע לבד, אלא מוביל קונסורציום שיכלול גם את הענקית הסינית טנסנט, את קבוצת ההשקעות דרגוניר וייתכן שגם את ג'נרל אטלנטיק.

השווי הנמוך שלפיו נמכרות מניות אובר קשור לשורת טלטלות שעברה החברה. בית המשפט האירופי פסק החודש כי מדובר בחברת תחבורה ולא בפלטפורמה טכנולוגית, ועליו לתת לנהגיה זכויות בהתאם. גם מדינות אחרות ברחבי העולם מצרות את צעדי החברה או מאיימות לעשות זאת. נוסף על כך היא ספגה השנה מכה תדמיתית קשה, כששורת כתבות ועדויות חשפה את התרבות הארגונית הרעילה ששררה בה, אשר כללה בין היתר טיוח הטרדות מיניות. ביוני האחרון נאלץ המנכ"ל והמייסד טראוויס קלאניק להתפטר מתפקידו, והוחלף בדארה קוסרשאהי, לשעבר מנכ"ל אקספדיה.