דוח שנתי: בכירים ובכירות מסכמים את שנת 2017

המהלכים המשמעותיים והדמויות הבולטות שעשו את השנה ■ כתבה שנייה בסדרה

גיל טופז / צילום: יוסי צבקר
גיל טופז / צילום: יוסי צבקר

גיל טופז, מנכ"ל בנק ירושלים: "הסטארט-אפ למונייד מטלטל את עולם הביטוח"

"מי שחשב שכבר אין מה לחדש או להפתיע בזירת הביטוח השמרנית, כדאי שייתן מבט על מי שסיפורה הצליח למשוך את תשומת ליבי בשנה האחרונה - חברת הסטארט-אפ למונייד (Lemonade).

החברה מציעה מודל עסקי חדש לשוק מסורתי, ששינה מהיסוד, ולדעתי גם באומץ רב, את תשתית הנוסחה העסקית בזירת הביטוח - זו שכבר 100 שנה פועלת כך - לפיה ככל שפחות לקוחות יתבעו את חברת הביטוח או לחלופין ככל שפחות תביעות תתקבלנה, הרווח של החברה יגדל. למונייד משנה את תפיסת העולם הזו. היזמים דניאל שרייבר ושי ויניגר, יחד עם 'גורו' הכלכלה ההתנהגותית פרופ' דן אריאלי, הגדירו מחדש את הקשר בין התביעות לשורת הרווח (!) וזאת על ידי כך שהגדירו מראש את התמורה שתקבל החברה. החברה מרכזת את הפרמיות החודשיות המשולמות בכל קבוצת עמיתים ומהסכום הזה היא לוקחת 20% בלבד. יתרת הסכום משמשת לביטוח ואם בסוף השנה נישאר כסף הוא ייתרם לעמותות, ללא כוונת רווח, לפי בחירת הלקוחות".

"גם בתחום הטכנולוגי היא מגשימה את מה שנראה עד אתמול כדמיוני - לקוח שלהם רוכש ביטוח באמצעות המובייל תוך דקות וכך גם מרגע הדיווח על גניבה ייקחו דקות בודדות עד שיקבל את הכסף, דקות! וכל זה כשברקע רץ אלגוריתם המבוסס על מודלים מתקדמים שבודקים אם מדובר בתביעת אמת או לא. כמי שלא סובל מעודף זמן, אהבתי את הנגישות הזו. גם אם נשים בצד את השאלה המסקרנת האם למונייד תהפוך לחברת ענק וספינת פאר, עיקר העיקרים הוא סיפורה של חברת סטארט-אפ שמצליחה לטלטל את עולם הביטוח המסורתי והשמרני. אם זו לא מהפכה - מה כן?".

גיל טופז / צילום: יוסי צבקר
 גיל טופז / צילום: יוסי צבקר

מיכל קרסני, מנכ"לית איגוד המהנדסים לבנייה ולתשתיות: "עושק הצהרונים נפתר תוך פחות משנה"

"המהלך המיוחד שעשה את 2017 הוא המלחמה ב'עושק הצהרונים'. דובר רבות על נושא הנטל על ההורים ובעיקר על האימהות כאשר הן בוחרות במסלול קריירה, עם זאת, נושא הצהרונים עלה לכותרות בשנת 2017, תפס תאוצה ואף נפתר, וכל זאת פחות משנה, הודות להורים שגילו מעורבות במחאה וזאת מבלי לצאת לרחובות ולהפגין, וכן הודות למדיה שהחליטה להרים את הכפפה בנושא. במחאה שקטה, מכובדת, אבל עקשנית, הנושא עלה, קיבל התייחסות מהירה ופתרון הולם.עד היום גבו הרשויות המקומיות, בין 700-1,100 שקל לילד, לחודש, למרות ההמלצה של ועדת טרכטנברג, שקמה בעקבות המחאה החברתית, לסבסד את הצהרונים בכלרחבי הארץ עד 2016. במהלך השנה האחרונה קמה מחאה, שאותה יזמו ההורים באמצעות הרשתות החברתיות וכן התאגדו בסיוע תכניות טלויזיה ששתפו וחשפו את התשלום עבור הצהרון בכל עיר וישוב. בעקבות המחאה והתערבות כלי התקשורת, שר האוצר גיבש תכנית להורדת מחירי הצהרונים בכל הארץ ומשרד האוצר הסכים לממן את התכנית בכמיליארד שקלים.

"האישה שעשתה את המהלך של שנת 2017 היא ד"ר מאיה פורמן, הרופאה המשפטית שהעידה מטעם ההגנה בתיק זדורוב. לאחרונה סיפרה שהיא לא דמיינה לעצמה שאותה חוות דעת עלולה עוד להרוס לה את הקריירה. לפני שלוש שנים נאלצה לעמוד לבדה מול אחד הגופים היותר חזקים בארץ, הפרקליטות. במספר צעדים ניסתה הפרקליטות לחסום את המינוי של ד"ר פרומן, להתמנות לתפקידה הנוכחי במכון לרפואה משפטית ורק בתום מאבק משפטי אגרסיבי בבית הדין לעבודה, פורמן ניצחה".

מיכל קרסני/ צילום: רמי חכם
 מיכל קרסני/ צילום: רמי חכם

ד''ר מסעד ברהום, מנהל המרכז הרפואי לגליל: "גל גדות היא קרן אור למדינת ישראל"

"המהלך המיוחד שעשה מבחינתי את שנת 2017 הוא הביקור ההיסטורי בישראל של ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי. הביקור פתח מערכת יחסים וידידות מיוחדת עם המעצמה הגדולה, ומדובר במהלך שיכול לשנות את היחסים של ישראל עם העולם, כשמדינות נוספות ינהגו בדרכה של הודו.

שתי המדינות יצרו בסיס לשיתוף פעולה טכנולוגי גדול, שותפות בתחומי מים, חקלאות, בטחון, אנרגיה ותחומים רבים נוספים. התמונה של ראש ממשלת הודו מודי עם ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו טובלים במים, שהתפרסמה בכל מקומון ברחבי העולם, מביעה יותר מכל מזרח תיכון חדש עם המדינה החשובה הודו, רוחות של שינוי והרגשה שהשמים הם הגבול ביחסי ישראל-הודו.

האישה שלדעתי עשתה את המהפך הגדול ביותר השנה, מהפך שהביא הרבה כבוד ויחסי ציבור טובים למדינת ישראל היא גל גדות, האישה שלנו בהוליווד.

עם הסרט וונדרוומן הפכה גל גדות לדמות הנשית המדוברת ביותר בארה''ב. לא היתה תוכנית אירוח שהיא לא התארחה בה, והיא אפילו השתתפה כמראיינת בתוכנית טוק-שואו ותמיד הדגישה את היותה ישראלית ושהמקום שלה הוא ישראל.

אין ספק שבמסת התקשורת הלא חיובית שישראל זוכה לה בעולם, גם בהתנהלות של המצב הבטחוני וגם בשל הפרשיות שלא מוסיפות הרבה כבוד למדינה - השחקנית גל גדות היא היום קרן אור למדינת ישראל ופנים לישראלי היפה והמצליח".

ד''ר מסעד ברהום/ צילום: מורג ביטן
 ד''ר מסעד ברהום/ צילום: מורג ביטן

עו"ד אילן בומבך, בעלי אילן בומבך משרד עו"ד: "המיזוג של בנק מזרחי טפחות ואגוד: הזדמנות עסקית נדירה"

"המהלך העסקי המיוחד שנעשה השנה הוא לדעתי ההחלטה על המיזוג הצפוי בין בנק מזרחי טפחות לבין בנק אגוד. מיזוג זה משתלב היטב עם האסטרטגיה של מזרחי טפחות שמוכיחה בשנים האחרונות יעדי צמיחה אגרסיביים הן בהכנסות/היקף נכסי הבנק והן ברווחיות. נזכיר כאן שהבנק הוביל את המערכת הבנקאית בשנים האחרונות בתשואה הגבוהה על ההון שהוא יצר ביחס למערכת הבנקאית. מעבר לניצול הזדמנות עסקית נדירה על ידי הנהלת בנק המזרחי, מדובר כאן להערכתי בעסקת Win-Win לכל המעורבים בה".

"מזרחי טפחות צפוי לגוון את תמהיל תיק האשראי שלו, שהוא מוטה כיום ללקוחות קמעונאיים ולתחום המשכנתאות, כאשר כמחצית מתיק האשראי של בנק אגוד היא בתחום העסקי שאותו מזרחי טפחות רואה כמנוע צמיחה שלו בשנים הקרובות. בראש ובראשונה, בנק המזרחי צפוי ליהנות מסינרגיה משמעותית ומחסכון בעלויות בעקבות התייעלות בעובדים, במשאבי מחשוב ובנדל"ן. כמו כן צפויה הקטנה של עלויות המימון של בנק אגוד בשל הדירוג הגבוה של הבנק הממוזג, דבר שצפוי לתרום רבות לרווחיותו של הבנק הממוזג. גם בעלי המניות הקיימים בבנק אגוד צפויים ליהנות ממכירתו לאור התשואה החד ספרתית הנמוכה שבנק אגוד יצר ביחס להונו העצמי, וכן לאור יחסי התפעול הנמוכים של הבנק".

אילן בומבך / צילום: איל יצהר
 אילן בומבך / צילום: איל יצהר

רו"ח חזי עובדיה, מנכ"ל ISS ישראל, שירותי הסעדה, ניקיון ואחזקה: "איציק אברכהן השקיע את מרצו בשופרסל"

"בחרתי במכירתה של מובילאיי לחברת אינטל בכ-15 מיליארד דולר. מכוניות אוטונומית הן העתיד - הן יפחיתו את כמות התאונות באופן דרמטי, הן צפויות להיות בטיחותית יותר מהנהג האנושי ולשחרר אותו מעול הנהיגה ומבזבוז הזמן הכרוך בה. מדובר בשוק שעד שנת 2030 צפוי להגיע לכ-70 מיליארד דולר הכנסות, כאשר השילוב של אינטל ומוביילאיי ידחוף את השוק מהר יותר לפתרון של רכבים אוטונומיים.

כמו כן, השילוב בין החברות יגרום להן להיות מובילות במרוץ ליצור את המכונית האוטונומית הראשונה.

אמנון שעשוע השכיל להתחבר לענקית טכנולוגיה על מנת להפוך את מובילאיי למובילה בקדמת המרוץ לפיתוח הטכנולוגיה למכונית האוטונומית הראשונה. במרוץ זה קיימות מתחרות רבות כגון גוגל וסטארט-אפים רבים בנושא, ואינטל בהחלט תהיה זרז עבור מובילאיי להפוך למובילת שוק.

"האיש שעשה את המהלך המיוחד השנה הוא איציק אברכהן, מנכ"ל שופרסל. הוא הצליח לקחת את שופרסל ממשבר עסקי ודימום שהביא לתוצאות כספיות קשות והפסדים גדולים לרשת, דרך תוכנית התייעלות מקיפה ופוקוס ניהולי להצלחה מרשימה. כמו כן, אברכהן השקיע את מרצו בשינוי התדמית של הרשת בעיני הצרכנים, דבר שהשנה אכן קרה".

רו"ח חזי עובדיה/ צילום:אייל פרידמן
 רו"ח חזי עובדיה/ צילום:אייל פרידמן

ניל קורני, מנכ"ל סיטי בנק ישראל: "היזמת חולוד עיוטי תרמה לשינוי משמעותי"

"המהלך המשמעותי ביותר שקרה בשנת 2017 היה רכישת מוביליי על ידי אינטל העולמית. לא רק שהיתה זו העסקה הגדולה ביותר בתולדות ההייטק הישראלי, אלא שהיא גם מיצבה את ישראל כשחקנית משמעותית ברמה הבינלאומית בתחום הרכבים האוטונומיים ויצרה הזדמנויות חדשות הן עבור הסטארט-אפים הישראליים בתחום והן עבור שוק התעסוקה הישראלי.

האישה שעשתה מהלך חשוב היא חולוד עיוטי, שמונתה השנה לנהל את תכנית Made in Jaffa. התכנית, פרי יוזמה של עמותת Presentense ועיריית תל אביב-יפו, מקדמת יזמות וחדשנות ביפו. במסגרת זו, עיוטי אחראית על בנייה והעברת תכנים של יזמות לקהילות שונות ביפו, בהן תלמידי תיכון, צעירים ובוגרים; ניהול תקציבים, ספקים, ביצוע תשלומים ובעיקר רתימת שותפים ובניית קהילה. היא הביאה לתפקיד ניסיון והיכרות ממרכז פרס לשלום, 'חינוך לפסגות' ועמותות נוספות. יזמים ובעלי עסקים גדולים מצליחים לצבור הון ואף להביא להשקעות זרות בארץ, מה שמעלה את רמת החיים בישראל ואת התל"ג, אבל הם לאו דווקא אלה שיצליחו להביא לשינוי שהחברה הישראלית משוועת אליו. צעירים כריזמטיים כמו חולוד, אלה שפועלים מתוך הלב והנשמה, הם אלו שיצליחו להוביל לשינוי הנכסף ולהפוך את ישראל לחברה שיוויונית וצודקת".

ניל קורני/ צילום: שנית קמפר
 ניל קורני/ צילום: שנית קמפר