ביהמ"ש: PwC התרשלה בחשיפת ההונאה בבנק קולוניאל

הפסיקה בארה"ב חושפת את החברה לתביעות של מאות מיליוני דולרים

משרדי חברת PWC / צילום: רויטרס  Lucy Nicholson,
משרדי חברת PWC / צילום: רויטרס Lucy Nicholson,

חברת ראיית החשבון והייעוץ העסקי PwC התרשלה במעורבותה באחת הקריסות הבנקאיות הגדולות של המשבר הפיננסי - כך פסקה שופטת פדרלית. בכך נחשפה אחת מארבע הגדולות בתחום ראיית החשבון בעולם לתביעות בסדר גודל של מאות מיליוני דולרים. PwC הפרה את חוקי הביקורת החשבונאית ולא נקטה צעדים שהיו מגלים הונאה בהיקף 2 מיליארד דולר שתרמה לקריסתו של בנק קולוניאל מאלבמה ב-2009 נפסק בתביעה שהגישה חברת ביטוחי הפיקדונות הפדרלית נגד PwC.

השופטת המחוזית ברברה ג'ייקובס רותסטין תשקול כעת בנפרד אם PwC חייבת בתשלום פיצויים וכמה. היא דחתה תביעות נוספות של חברה לביטוח פיקדונות נגד החברה, וכן את הטענות להתרשלות שהמפרק של קולוניאל הגיש נגד החברה.

דוברת של PwC מסרה שהחברה "מצפה לשלב הפיצויים, שבו החברה לביטוח פיקדונות (FDIC) תישא בנטל חובת ההוכחה של מה שנשאר מתביעת הפיצויים המנופחת שלה". היא הוסיפה כי החברה "מרוצה" מכך שהשופטת דחתה את יתר הטענות נגדה.

התביעה נגעה למזימת הונאה שבמרכה עמדה טיילור בין אנד וויטתר מורטגייג', אחת מחברות המשכנתאות הגדולות במדינה. טיילור בין הייתה לקוחה גדולה של בנק קולוניאל, והרשויות טענו שהיא ביצעה משיכות יתר מהחשבון שלה בבנק במשך שנים כדי לכסות גירעונות משלה. החברה הזאת כיסתה את חובותיה לקולוניאל על-ידי מכירה לבנק משכנתאות, שהיא כבר מכרה למשקיעים אחרים.

אחרי שההונאה נחשפה, טיילור בין הגישה בקשה לפשיטת רגל באוגוסט 2009, וקולוניאל פשט רגל זמן קצר אחר כך, וגרם לחברת ביטוחי הפיקדונות הוצאה של מיליארדי דולר.

PwC הייתה מבקרת החשבונות החיצונית של חברת ההחזקות של בנק קולוניאל, ונתנה לבנק ביקורות שהחמיאו לדוחות הכספיים שלו במשך שנים. FDIC והמפרק-נאמן של קולוניאל טענו שהיא התרשלה בכך שלא חשפה את ההונאה, והם תבעו אותה בשנים 2012 ו-2011 בהתאמה.

השופטת קבעה כי PwC לא תכננה את הביקורות שלה באופן שחושף הונאות, ובכך הפרה את תקני הביקורת החשבונאית. היא קבעה גם ש-PwC יכלה לחשוף את ההונאה פשוט על-ידי בדיקת כמה מהמסמכים הנוגעים למשכנתאות ולא עשתה זאת. אבל קולוניאל לא יוכל לתבוע פיצויים מ-PwC בעצמו, כי ידיו לא נקיות, פסקה השופטת.

PwC ניצבת עדיין בפני משפט עם חבר מושבעים באלבמה, בהאשמות דומות של FDIC קולוניאל, הנוגעות לחלק מהזמן שבו היא שימשה כמבקרת חשבונות של קולוניאל. ההאשמות שנוגעות לתקופה זו פוצלו מהתיק העיקרי מסיבות טכניות.