עובדי חח"י מפגינים נגד הפרטת תחנת רמת חובב

העובדים חוששים מכך שמקום עבודתם הממשלתי עומד להימכר במסגרת הרפורמה לידיים פרטיות כאשר תנאי העסקתם אצל מעסיקים פרטיים טרם ידועים ■ "המצב שלכם יותר גרוע מעובדי ניהול המערכת שיוצאת לחברה ממשלתית. איזה הסכם ישיגו לכם?"

הפגנת עובדי חברת החשמל / צילום: ועד עובדי חברת החשמל
הפגנת עובדי חברת החשמל / צילום: ועד עובדי חברת החשמל

עשרות עובדי תחנת כוח רמת חובב של חברת החשמל מפגינים בשעה זו נגד הפרטת התחנה במסגרת הרפורמה המתגבשת. מתוך 60 עובדי התחנה כ-35 התייצבו להפגין תחת הכותרת "אין לי חברה אחרת". בנוסף, בשעה זו מתקיימת אסיפת מחאה של כ-60 מתוך 80 עובדי תחנת כוח חגית שגם היא הולכת להימכר במסגרת הרפורמה לידיים פרטיות.

העובדים חוששים בעיקר מהעובדה שמקום עבודתם הממשלתי ששימש עבורם מקור הכנסה במשך שנים רבות, עומד להימכר במסגרת הרפורמה לידיים פרטיות, כאשר תנאי העסקתם אצל מעסיקים פרטיים טרם ידועים. כזכור ביום רביעי האחרון הוכרזו פרטי הרפורמה במשק החשמל, ומיום ראשון החלו צוותי מו"מ לדון בפרטי ההסכמים הקיבוציים של העובדים שנשארים ותנאי המעבר או עזיבה של העובדים של החברות שיופרטו.

"מי שהולך להימכר - המצב שלכם יותר גרוע מעובדי ניהול המערכת שיוצאת לחברה ממשלתית. איזה הסכם ישיגו לכם?" טען אחד מחברי הוועד היום באסיפת מחאה באתר חגית. "אתם הולכים להימכר לחברות פרטיות, לאנשים פרטיים, אצלם יהיה שכר בוקר ולילה אותו דבר, והם גם יכולים להחליט שהם לא צריכים אתכם", הוסיף.

עובד אחר מתחנת כוח רמת חובב אמר היום לעובדים: "לתחנה הזאת יש ציון 100, אבל לאף אחד לא אכפת, אף אחד לא מדבר איתנו. יש לנו ועד אבל איפה הוא?"

"המקום הזה סיפק חשמל באמינות לאורך שנים, גם כשלא היה גז. בזכותנו ולא רק בזכות היצרנים הפרטיים היה חשמל בכל הבתים. המקום הזה יקר לנו ולכל העובדים. המקום הזה מייצר חשמל לעם ישראל. אין לנו חברה אחרת", המשיך.

גם אתמול התאספו כ-1,000 מעובדי חברת החשמל בבניין הנהלת החברה בחיפה, במחאה נגד הסכם הרפורמה המתגבש. לטענת העובדים, ההסכמים על הרפורמה בוצעו ללא מעורבותם, המדינה לא מסרה לוועד את כל פרטי המתווה, וגם נעשו ויתורים "שפוגעים בחוסן ובמעמד של העובדים".

עוד בישיבת הוועד הארצי שהתקיימה ביום חמישי האחרון, הביעו חברי הוועד את חוסר שביעות רצונם כנגד עיקרי הרפורמה במשק החשמל שהוצגו לציבור ביום רביעי האחרון. ועד המהנדסים - המונה כ-2,000 עובדים מתוך מעל ל-11 אלף עובדי חברת החשמל - אף פנה בשבוע שעבר ליו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, בדרישה לקיים הצבעה על עיקרי הרפורמה טרם התקדמותה. אחת הסיבות להתנגדות המהנדסים היא הפקעת יחידת ניהול המערכת ויחידת תכנון ופיתוח טכנולוגיה מחברת החשמל לשתי חברות ממשלתיות חדשות, והמהנדסים מונים כ-70% מעובדי היחידות האלו.

נציין כי כדי לקבל את הסכמת הוועד לביצוע הרפורמה יש לערוך הצבעה בקרב 23 חברי הוועד המייצגים את העובדים. לטענת המקור, אילו ההצבעה הייתה נערכת היום, בין 7 ל-10 מחברי הוועד היו מתנגדים למתווה, ביניהם מהנדסי החברה.