ענף האשראי: על מה הישראלים מגהצים את כרטיס האשראי?

ניתוח של חברת כרטיסי האשראי כאל מגלה כי בעקבות העלייה במספר כלי הרכב עלה היקף העסקאות בתחום הדלק בכמעט 7%, זאת לאחר ירידה של כ-3% בשנה הקודמת ■ בענף התקשורת נרשמה עלייה ב-2017, אחרי ירידה בשנים האחרונות במחזורי העסקאות

קניות באינטרנט / צילום: שאטרסטוק
קניות באינטרנט / צילום: שאטרסטוק

ענף כרטיסי האשראי אמנם חווה תקופה סוערת של אי-ודאות ושינויים שעוד צפויים לקרות בעקבות רפורמת שטרום, אולם לפחות בתחום אחד הוא חווה יציבות וצמיחה - מחזורי השימוש בכרטיסי אשראי. העלייה בשימוש בכרטיסי אשראי נובעת הן מעלייה בצריכה הפרטית, והן ממעבר הולך וגובר של שימוש בכרטיסי אשראי על-פני אמצעי תשלום אחרים. 

חברת כרטיסי האשראי כאל, החולשת על נתח שוק של מעל 25%, ניתחה את נתוני השימוש של הציבור בכרטיסי האשראי שלה בשנת 2017. מסיכום הנתונים שהגיע לידי "גלובס" עולה כי נרשמה עלייה בכמות העסקאות בכל התחומים, אולם ישנם ענפים בהם העלייה בולטת במיוחד ומגיעה ל-15%-20%.

מהנתונים עולה כי נמשכת העלייה החדה של ביצוע רכישות באמצעות האינטרנט. בשנת 2017 עלו מחזורי העסקאות ברכישות מקוונות ב-16%, ואילו כמות העסקאות זינקה בכ-20%. בכאל מציינים כי הענף הבולט בו מתבצעות רכישות באינטרנט הוא הביגוד, שם חל זינוק של 36% במחזור העסקאות אשתקד. התחזקות הרכישות המקוונות צפויה להמשיך ולגדול גם בשנים הבאות.

המעבר של הלקוחות לתשלום בכרטיסי אשראי על חשבון אמצעים תשלום אחרים בולט בעיקר בתחום המוסדות הממשלתיים (תשלומי חשמל, ארנונה, מס וכדומה). בתחום זה נרשם זינוק של קרוב ל-20% בהיקף העסקאות. נזכיר כי לפני כחצי שנה פורסם ב"גלובס" כי משרד האוצר הגיע להסכמות עם חברות כרטיסי האשראי והגדיל את תקרת התשלום בכרטיסי אשראי ל-35 אלף שקל, לעומת תקרה של 15 אלף שקל שהייתה קיימת עד כה בתשלום למוסדות המדינה, כך שסביר שהיקף התשלומים למוסדות רק יילך ויגבר ב-2018.

על מה מגהצים הישראלים?
 על מה מגהצים הישראלים?

נתון בולט נוסף הוא בענף האנרגיה. בעוד שבשנת 2016 נרשמה ירידה של כ-3% בהיקף העסקאות בתחום הדלק, ב-2017 נרשמה עלייה של 6.7% עסקאות בענף. בכאל מעריכים כי הגידול נובע ממגמת העלייה בכמות כלי הרכב. העלייה במספר כלי הרכב מתבטאת גם בסקטור התחבורה, שם זינק מספר העסקאות ביותר מ-20% ומחזור העסקאות עלה ב-12.5%.

גם בענף התקשורת נרשמה מגמה מעניינת: בשנים האחרונות נרשמה ירידה במחזורי העסקאות בענף זה, וזאת על רקע ירידת המחירים והתגברות התחרות בשוק הסלולר בעקבות הרפורמות השונות. לעומת זאת, ב-2017 נרשמה עלייה במחזורי העסקאות בענף.

לפי הערכות, הדבר נובע בעיקר מגידול ברכישות מכשירים ומוצרים נלווים בתחום, לצד העלייה במספר חנויות הסלולר המקומיות שנפתחו בערים.

עוד נציין, כי ענף התיירות ממשיך לבלוט בעלייה חדה בכמות העסקאות. מספר העסקאות שבוצעו בענף זה גדל בכ-16% לעומת שנת 2016, שהייתה בעצמה שנה חזקה שבה עלה מספר העסקאות ב-20% לעומת השנה הקודמת לה. יחד עם זאת, באשר למחזורי העסקאות בענף זה, העלייה מתונה יותר ועמדה ב-2017 על 9.2% בלבד. הסיבה לכך, ככל הנראה, היא התחזקות השקל מול הדולר והאירו - המטבעות המרכזיים בהם מתבצעות עסקאות בתחום התיירות.

בשורה התחתונה, פילוח השימוש בכרטיסי אשראי משקף את המגמה החיובית במשק של עלייה בצריכה הנובעת מריבית נמוכה והן משיעורי אבטלה נמוכים המאפשרים לציבור להרשות לעצמו להגדיל את הצריכה.

בעקבות הנתונים מסר דורון ספיר, מנכ"ל חברת כאל, כי "בשנת 2017 הצרכן הישראלי העלה את כמות השימושים בכרטיסי אשראי ואת מחזור העסקאות בכ-10% בהשוואה לשנת 2016. עם זאת, סכום העסקה הממוצעת בכרטיס אשראי בשנת 2017 נותר ללא שינוי. הצרכנים הישראלים מגלים העדפה הולכת וגוברת לתשלום באמצעות כרטיסי אשראי גם בענפים בהם היו רגילים לשלם במזומן ובצ'קים, וכן כי הם נוטים לפצל את העסקאות לרכישות קטנות יותר".