תערוכת הטכנולוגיה הגדולה בעולם יוצאת לדרך; מה יהיה שם?

תערוכת CES בלאס וגאס: איך ייראו הטלוויזיות בעתיד, מתי נדליק את האור דרך החולצה ונשלוט בטלוויזיה באמצעות נגיעה במזרן, ואיזו מזוודה תסיע אותנו בנמל התעופה?

הונדה 3 / צילום באדיבות הונדה
הונדה 3 / צילום באדיבות הונדה

תערוכת CES תיפתח רשמית ביום שלישי בלאס וגאס וישתתפו בה יותר מ-4,000 חברות מכל העולם, מתוכם 650 חדשים, שינסו ללכוד את תשומת הלב של הצרכנים והתעשייה. המבקרים ב-CES יוכלו לראות טלפונים סלולריים גמישים וחכמים, ומסכי טלוויזיה בעלי איכות צפויה משופרת בדגש על מסכי ענק. בתערוכה יוצגו גם טכנולוגיות לשיפור הנהיגה ולהפחתת תאונות הדרכים, עוזרים אישיים שישולבו בכל מקום בבית, בגדים חכמים, רובוטים חמודים וגם ביתן עצום של גוגל שחוזרת לתערוכה אחרי שנים של היעדרות.

הנה חלק מהמוצרים הבולטים שיוצגו בתערוכה:

טלוויזיה? הגודל כן קובע

טלוויזיות הענק משתלטות על חיינו, ועל כן חלק מהיצרניות כבר חשפו את מסכי הטלוויזיות שיציגו בתערוכה, רובן בטכנולוגיית 8K.

LG תחשוף את ה-LG Display, פאנל מסך חדש מסוג OLED ברזולוציית 8K, במסך טלוויזיה המצויד בפאנל בגודל 88 אינץ'. יצרניות הטלוויזיה, ובראשן סמסונג, כבר הבינו שהמסך הוא חלק עיצובי בחלל הביתי. לפיכך מדי שנה הן מדקקות אותו ודואגות לנראות גם בחלק האחורי (למי שמעדיף להציב את הטלוויזיה במרכז הסלון נניח). זה גם יהיה הדגש השנה בביתן של סמסונג, שיכלול הרבה מסכים בטכנולוגיות עיצוביות המפתחות עוד גוונים וצבעים וכמובן שמה את הדגש כמו כולן על גודל המסך. סוני מצידה תרחיב את קולקציית מסכי ה-Bravia שלה כשתציג שורה של מוצרים חדשנים בתחום האודיו.

אבולוציה בתחום המסכים

אחת מהטכנולוגיות שנשמע עליהן יותר ויותר השנה היא הלייזר טי וי, שנחשבת לאבולוציה הבאה של ענף המסכים. החברה הסינית הייסנס (Hisense) תציג מסכים בגודל של 120 ו-150 אינץ' המשדרים בלייזר טי וי. החברה הסינית, שלאחרונה השלימה את רכישת טושיבה היפנית, היא נותנת החסות הרשמית של מונדיאל 2018 שיתקיים ברוסיה בחודש יוני. המסכים הענקיים שתציג הייסנס ישווקו בישראל בחודש מאי, רגע לפני שריקת הפתיחה, כשבחברה שמים את הדגם גם על מחיר נגיש (הכול יחסי) כחלק מעסקת החבילה של גודל-טכנולוגיה-עיצוב. מסכים שהשיקה הייסנס לפני חודש בגודל של 100 אינץ' נמכרו בארה"ב בתמורה ל-10,000 דולר והמלאי כפי שמדווחת החברה אזל בזריזות.

מסך טלוויזיה שנראה כמו פוסטר

לפני שנתיים הציגה סמסונג מסכי טלוויזיה גמיש שנראה כפוסטר - מה שעשויה להיות בשורה מעניינת שנראה דווקא בתחום הסלולר: מנכ"ל סמסונג הצהיר זה מכבר כי החברה תשיק השנה סמארטפון גמיש, דק ורך שיוכל להתאים את עצמו למשל לכיס האחורי במכנסיים במצב ישיבה ולייצר קשת שימושים חדשה (כשהוא מוצמד לירך למשל או לפרק היד). הטרנד של הטלפונים הגמישים הוא רק עניין של זמן והוא יחצה את היצרניות השונות אך מעניין לראות אם סמסונג, שכבר מפתחת את המכשיר, תהיה החלוצה והיא תעשה את זה השבוע.

רמקול שנותן הוראות לשואב

חברת Harman שנרכשה על ידי סמסונג לפני פחות משנה תציג בגזרת האודיו רמקולים ביתיים של המותג הרמן קרדון שיופעלו באמצעות העוזרת האישית מבית מיקרוסופט, קורטנה. החברה גם תציג רמקולים אלחוטיים של המותג JBL הנשמעים למשתמש באמצעות העוזר האישי של גוגל: הרמקולים החכמים חוצים את המותגים השונים. גם LG תציג את הפיתוחים שלה בתחום, לרבות רמקול המגיע עם עוזר גוגל מובנה, המתחבר לכל מוצרי LG בבית כך שהרמקול יהפוך לסגן שלכם והוא ישדר פקודה לשואב האבק להתחיל לנקות.

מחשבים דקיקים וקלים

בגזרת המחשבים הניידים חשפו היצרניות Dell ולנובו את המוצרים שיציגו, תוך דגש על הפן העיצובי ודרישת הצרכנים למחשבים דקיקים וקלי משקל. על הדרישות האלה צפוי לענות דגם הדגל של דל ה-XPS 13. לנובו תציג את סדרת ThinkPad 2018 במסגרתה סדרת ה-X הכוללת לפטופ במשקל של קילוגרם עם חיי סוללה של כ-17 שעות. בסדרת T המצוידת במעבדי אינטל דור שמיני אפשר לפגוש סוללה שתחזיק גם יותר מיממה.

עוזרים אישיים בכל מקום

העוזרים האישיים יככבו בתערוכה בזוויות שונות: מפח אשפה המצויד בטכנולוגיה קולית אותה תציג יצרנית כלי הבית simplehuman כך שעם הישמע הפקודה מכסה הפח ייפתח בעודכם אוחזים בשקית האשפה. העוזרים האישיים ישתלבו גם בעולמות הרכב ובמסכי הטלוויזיה. מה שיידרש מאתנו זה רק לשבת על הספה ולצוות על הפריטים בבית לפעול, או להפעיל האחד את השני.

חייכו למצלמות וגם למראות

בגזרת הגימיקים האינסופית המוצגת מדי שנה בתערוכה יחשפו פיתוחים של חברות סטארט-אפ אמריקאיות, האחד הוא ה-Coravin, פותחן בקבוקי יין שלמעשה מנקב את הפקק ומאפשר מזיגה מבלי להוציא את השעם מהבקבוק. גימיק חמוד אחר הוא ה-Modobag, מזוודת טרולי שהופעת למעין "בימבה", כלומר מכונית קטנה וחשמלית שתנייד את היושבים עליה בקלות בנמלי תעופה גדולים בעולם ובכלל. בגזרת הגימיקים אפשר לפגוש מראות חכמות כמו ה-Perseus Mirrors שמיועדות למי שמאוהב בתמונות סלפי עצמיות דרך המראה. 

מדובר במראות שמשלבות מצלמה, אינטרנט, אפליקציות, חיבור למדיה חברתית, וידאו, אודיו והכל כמובן מופעל באמצעות הנחיה קולית.

אם כבר הזכרנו את יכולות הצילום ההולכות ומשתכללות, גם למצלמות תינתן השנה במה מכובדת: פנסוניק תציג את דור מצלמות ה-LUMIX הבא שלה והיא מאמינה שנעדיף להשתמש בהן במקום הסלולרי. מצלמת כיס אחרת שתוצג היא ה-LIGHT L16 שכשמה כן היא: קלת משקל ובעלת לא פחות מ-16 עדשות עם תכונות אופטיות שונות.

המוח מתחבר למכונית

מה עוד? החברות והמוצרים שהן מפתחות ממשיכות להיכנס למוח שלנו. יצרנית הרכב ניסאן תציג ב-CES טכנולוגיה שמחברת בין המוח שלנו ובין המכונית באמצעות פיתוח שמתרגם מידע שהוא מקבל מהמוח של הנהג, ממנו היא לומדת על התנהלותו בעת הנהיגה. והיא לא לבד. פיתוח ישראלי בשם איי.אר.איי (Intelligent Response Application), המבוסס על בינה מלאכותית מזהה כוונה לביצוע מעשה אלים, מתריע ובחלק מהמקרים יכול למנוע את הסיטואציה לפני שהיא מתרחשת.

הפיתוח מבוסס על אנליזת וידאו, אודיו ואלגוריתמים שמפרשים סיטואציות חברתיות, ומבדילים בין התנהגויות נורמטיביות לבין התנהגויות חריגות. הפתרון מיועד לאבטחת חללים ציבוריים ופרטיים כגון אוטובוסים, רכבות, מעליות, חללי לובי וחניה, כספומטים, אולמות, בתים פרטיים ועוד.

כולם רוצים להיות מובילאיי

תחום הרכב שופע אינספור המצאות. כולם רוצים להיות מובילאיי הבאה, כשהפיתוחים רובם ככולם מציעים סוגי התראות חכמות לנהג (שעסוק בינתיים בלשלוח וואטסאפ). בין היתר תציג בתערוכה חברת גארדיאן סנסור שמספקת מידע נרחב על המתרחש בתוך הרכב. לאחרונה גייסה החברה 5.1 מיליון דולר, בעיקר מקרן ההשקעות של טויוטה. גארדיאן תשיק בתערוכה חיישן שאמור להזכיר להורים להוציא את הילדים מהרכב בתום הנסיעה, מכה עולמית שלא פסחה על ישראל.

לצד חווית המולטימדיה לנהג שתציג Harman תציג החברה פיתוחים בתחום אותן יוכלו יצרניות הרכב לאמץ כ"מערכת פתוחה". חלקם יתמקדו בבקרה הורית באמצעות אפליקציה על בני הנוער הנוהגים במכונית המשפחתית, זיהוי קולי משולב בינה מלאכותית שמאפשר לנהג ולנוסעים לקבל ולחלוק מידע ועוד.

גלאי לרכבים אוטונומיים

החברה הישראלית אינוויז תציג את ה-InnovizPro - גלאי לידאר (LiDAR) לרכבים אוטונומיים. כשהבשורה העיקרית שלו היא המחיר הנגיש שלא גורע מהיכולת הטכנולוגית. לאחרונה השלימה החברה גיוס של 65 מיליון דולר ומאז הקמתה בשנת 2016 גייסה 82 מיליון דולר, כשהיא מסקרנת במיוחד את יצרניות הרכב בכלל ואת הרכב האוטונומי בפרט. גלאי לידאר סורק את סביבת המכונית ובונה סביבה תמונה תלת ממדית מפורטת.

הרובוט של הונדה יוצא לשטח

לצד המכוניות החכמות גם רובוטים חכמים ישוטטו בין המוני הפוקדים את בתערוכה. הונדה למשל מרחיבה את ליין הרובוטים שלה עם סדרת שלושת ה-אי: Empower, Experience, Empathy, בכדי שאלו ינעימו לנו את החיים כעוזרים אישיים וחייכנים וכעובדים יעילים, זאת באמצעות מעין טרקטורון רובוטי המשמש כרכב אוטונומי קטן לשטח.

מערכת נהיגה אוטונומית

אחד מהפיתוחים הרבים בתחום הרכב האוטונומי שייך לחברה הישראלית Imagry שפיתחה מערכת לנהיגה אוטונומית המבוססת על מידע המתקבל ממצלמות המותקנות ברכב. בחברה מסבירים כי עלות המערכת נמוכה משמעותית מפתרונות מסורתיים, המבוססים על חיישנים לייזר ומערכות ניווט יקרות.

אינטל חושפת שיתופי-פעולה

אינטל מגיעה לתערוכה כשהיא בעיצומו של משבר תדמיתי חריף, אשר פרץ בעקבות הערכות שהשבבים של החברה חשופים לפריצות. אינטל תחשוף פיתוחים ושיתופי-פעולה עם שורה של גופים בינלאומיים בתחומי הנהיגה האוטונומית, הבינה המלאכותית, הראיה הממוחשבת והמחשוב הקוונטי והנוירומורפי (הדמיית המערכות הנוירולוגיות של מוח האדם). עוד תחשוף אינטל מהלך חדש בתחום הראייה הממוחשבת והמיועד לתעשיית הטלוויזיה. מנכ"ל אינטל, בריאן קרזניץ' יהיה הנואם הפותח של התערוכה השנה. בביתן שלה תציג אינטל את הטכנולוגיה העתידית בעידן ה-G5. את מובילאיי, שתציג את מרכולתה בנפרד למרות שנרכשה על ידי אינטל, ייצג פרופ' אמנון שעשוע.

אוזניות אלחוטיות לספורטאים

גם תעשיית הטקסטיל תקבל במה נאה בתערוכה. מפיתוחים טכנולוגים עבור העוסקים בספורט שיציגו החברות הגדולות, כולל טכנולוגיות אודיו ומדידה בשיתופי-פעולה עם יצרניות גדולות. אדידס תציג נעלי ריצה שהודפסו במדפסת תלת ממד ועוד. קפיצה אל העתיד תספק חברת THREAD IN MOTION המתמחה בייצור טקסטיל חכם. החברה תציג בדים שיאפשרו לקבל מידע או לשלוט על מוצרי חשמל, דרך המעיל, הג'ינס או המזרן של המיטה. הבדים יאפשרו להדליק את הטלוויזיה, מגע במזרן ינטרל שעון מעורר טורדני או יסית את הווילונות וסימון האות W על גבי המעיל יציג את תחזית מזג האוויר. עכשיו צריך שחברות האופנה והריהוט יאמצו את הרעיון.

16 נציגות ישראליות

חברות ישראליות רבות יציגו את פיתוחיהן בכנס. בביתן הישראלי, שמוקם ביוזמת מכון היצוא ומנהל סחר חוץ במשרד הכלכלה, יציגו 16 חברות. חלקן מציעות פיתוחים בריאותיים, בהן חברת Beyond Verbal העושה שימוש בבינה מלאכותית לפענוח קול אנושי, במטרה לשנות את היכולת לזהות רגשות ולחשוף ביו-מרקרים קוליים (Vocal Biomarkers) המעידים על בעיות בריאות. חברת ICI Vision פיתחה משקפיים דיגיטליים שמעצימות את יכולות הראייה האנושית ומספקות מענה במיוחד ללקויי ראייה.

החברה הישראלית Noveto, פיתחה "אוזניות בלי אוזניות". מדובר בטכנולוגיה להעברת סאונד ישירות לאוזני המשתמש באמצעות גלים אקוסטיים. חברת 2Sens תציג טכנולוגיה שמאפשרת ליצור באמצעות הסמארטפון, וידאו תלת-ממדי בשילוב מציאות רבודה, של דמויות מונפשות ואובייקטים גרפיים, גם הם בתלת ממד. גימיק אחר מגיע מצד פלטפורמת הווידאו fuse.it המאפשרת למשתמש להכניס את עצמו לתכנים אהובים כמו סרטים, ספורט ועוד.

מהיכן קנתה הנסיכה קייט מידלטון את השמלה המהממת שלה? מי שינסה להשיב על השאלה הזאת הוא הסטארט-אפ Syte שיציג טכנולוגיה שמאפשרת לסרוק כל פריט בכל תמונה, דימוי או וידאו, ולעבור לאתר שבו הוא מוצע למכירה. הטכנולוגיה מבוססת על יכולות של זיהוי תמונה, אינטליגנציה מלאכותית ומערכת למידה משוכללת. עוד רעיון לשימוש הצרכנים מציגה חברת MySize, שפיתחה טכנולוגיות מדידה של בגדים שיעילה במיוחד לרוכשים אונליין. פיתוחים ישראלים אחרים שיוצגו בתערוכה כוללים למשל את המטען האלחוטי של wireless charges שקיבלה אישור בטיחות FDA לביצוע טעינה של הסלולרי מרחוק (עד 10 מטרים), תוך שימוש בתדרי IR.

עוד חברה ישראלית היא TAP שפיתחה פיצ'ר להקלדה מהירה על גבי כל משטח, לרבות סלולרי, טלוויזיה חכמה ומשקפי מציאות מדומה. טאפ היא מקלדת שעונדים על היד, הבנויה ככפפה וכוללת מעין טבעות המולבשות על האצבעות. חברת אינטואישין רובוטיקס תציג את הרובוט הפרואקטיבי החברתי, ElliQ המיועד לאזרחים ותיקים.

תערוכת ces
 תערוכת ces