בהשקעה של 270 מ' ש': יוקמו כ-15 מפעלים באזור דימונה

שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, ושר האוצר, משה כחלון, הכריזו על תוכנית לפיתוח התעשייה בנגב המזרחי ■ כהן: "יתווספו עוד כ-500 מקומות עבודה חדשים"

אלי כהן / צילום: איל יצהר
אלי כהן / צילום: איל יצהר

שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן ושר האוצר משה כחלון הציגו במסיבת עיתונאים שקיימו היום (ב') בדימונה את התוכנית "נגב מזרחי לקידום התעשייה והתעסוקה" ביישובי הנגב המזרחי. במסגרת התוכנית, במהלך השנה הקרובה יוקמו או יורחבו כ-15 מפעלים בדימונה, בירוחם ובערד בהשקעה של יותר מ-270 מיליון שקל.

לדברי שר הכלכלה כהן, פתיחת המפעלים החדשים והרחבה של מפעלים קיימים יגדילו את היצע התעסוקה ביישובי הנגב המזרחי ביותר מ-500 משרות חדשות. שיעור האבטלה בישובים האלה עומד כיום על כ-7.5%.

יוזכר כי בחודשים האחרונים עמדה ירוחם לפני משבר תעסוקתי מתוקשר, כשמפעל נגב קרמיקה נסגר והנהלת קרן ויולה שמחזיקה בו החליטה לפטר את 130 עובדיו. בימים אלה הקרן, ובהתערבות משרד הכלכלה, מנסה להתקשר עם משקיע חדש שירכוש את המפעל ויחדש את הפעילות בו.

כמחצית מהמפעלים החדשים או אלה שיעברו במהלך השנה הקרובה תהליכי הרחבה, נמצאים בערד: בימים האחרונים אישרה רשות ההשקעות שבמשרד הכלכלה את התוכנית שתאפשר פיתוח של מפעלים באזור זה, בנוסף לשלושה מפעלים שיפותחו בדימונה ועוד חמישה בירוחם. מכלל ההשקעה, בגובה של 273 מיליון שקל בתוכנית זו, המדינה תעמיד ליזמים סיוע בהיקף של כ-80 מיליון שקל.

שר הכלכלה הוסיף ואמר כי במהלך 2017 הסתכמו ההשקעות של משרד הכלכלה באזור הנגב בכ-350 מיליון שקל, וזאת תוך העמדת מענקים להקמת מפעלים, פיתוח תשתיות לעסקים קטנים ולפרויקטים לקידום מחקר ופיתוח וחדשנות.

במסיבת העיתונאים השתתפו ראשי הרשויות המקומיות בנגב המזרחי, בהם ראש עיריית דימונה, בני ביטון, שהצהיר כי עירו תעניק בקרוב אזרחות של כבוד לשר האוצר כחלון; ראש מועצת ירוחם, מיכאל ביטון וראש עיריית ערד נסים בן חמו. לדברי כחלון, "את הפערים בין מרכז לפריפריה צריך לחסל במעשים ולא בדיבורים. כשבאתי לכאן לפני כשנתיים ושמעתי מראש עיריית דימונה את אחוזי האבטלה - נחרדתי. הצלחנו לחתוך את האבטלה באזור זה בחצי, כי כשרוצים לפתור בעיה צריך להשקיע בזה כסף. מי שחושב שבעיות פותרים בנאומים טועה".

במשרד הכלכלה אמרו כי המפעלים שעתידים לקום או להתרחב במהלך השנה הקרובה בערד, ירוחם ודימונה יתווספו לחמישה מפעלים שהרחבתם או הקמתם כבר אושרה במהלך השנה שעברה, ובהם החברה הביטחונית אלביט מערכות, שתגדיל בערד את מצבת כוח האדם שלה בעוד כ-90 עובדים חדשים והקמת המפעלים אלון הארץ, דור אל שבערד, מחצבת ורד בדימונה ונגב תעשיות שבירוחם.

בשבוע שעבר הציגו שרי הכלכלה והאוצר כהן וכחלון את מתווה תוכנית "נטו תעשייה" שהיקפה כ-1.15 מיליארד שקל ותפקידה לסייע להעלאת רמת הפריון של התעשייה הישראלית ולשפר את כושר התחרות שלה בעולם. זאת, תוך התמקדות בהטמעת טכנולוגיות חדישות לייעול תהליכי הייצור בתעשייה והסרת רגולציות.