המלצות ביניים ל"ועדת הביטקוין" שהקים האוזר

באוגוסט פורסם כי האוזר הקים את הוועדה ■ היום בנאומו בקריה האקדמית אונו, ציין האוזר את ממצאי הביניים שלה ■ האוזר מבקש למנוע את המסחר ב"חברות ביטקוין" עד אשר תכונן הרגולציה המתאימה ■ האוזר: "על המדינה לגלות מידה של פטרנליזם בהגנה על הציבור"

שמואל האוזר / צילום ארכיון: איל יצהר
שמואל האוזר / צילום ארכיון: איל יצהר

יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר, נאם הבוקר (ג') בכנס הפינטק של הקריה האקדמית אונו ומיקד את רוב נאומו בהמלצות הראשונות של הוועדה שהוא הקים לתחום המטבעות הדיגיטליים וההשקעות בהם. 

בתחילת הנאום ציין האוזר כי קיים סיכון רב בהשקעה במטבעות דיגיטליים בשל הסיבות הבאות: לא ברור מה ערכם האמתי של אותם נכסים, המחיר כיום עשוי להיות בועתי, לחלק מהמטבעות קיימות בעיות נזילות וכן גם ההיתכנות הרבה להונאות המסכנת את המשקיעים. 

לכן, לפי האוזר, "על המדינה לגלות מידה של פטרנליזם בהגנה על הציבור. אזהרות לא מספיקות - חייבים לייצר סמכות רגולטורית לטובת משקיעים תמימים שאינם מבינם שהם חשופים לאפשרות שיפסידו ממיטב כספם. צריך מבוגר אחראי". 

כדי ליצור מסגרת רגולטורית האוזר הנחה את הבורסה לפעול בשני מישורים שונים: ראשית האוזר מציע לתקן את תקנון הבורסה בהוראת שעה לתקופה מוגבלת ל-3 שנים, לפיה חברות שעיקר פעילותן הוא במטבעות הדיגיטליים - לא תיכלל במדדי הבורסה וכן עד שלא תמצא מסגרת רגולטורית מתאימה, לא יירשמו למסחר בבורסה ניירות ערך של חברה שעיקר פעילותה הוא במטבעות דיגיטליים (אלא אם כן ההון העצמי של החברה עולה על 100 מיליון שקל). המישור השני הוא תחום ה-ICO's (הנפקת מטבעות דיגיטליים) - לגביו מציע האוזר לבנות מסגרת רגולטורית אחרת במסגרת החקיקה הקיימת.

כדי להגדיר ולקדם את ההחלטות האלו, האוזר הקים ועדה ייעודית - שפרסמה כעת את המלצותיה הראשונות. הוועדה בחנה מה הם התנאים שיגדירו בוודאות ש-ICO מהווה הנפקה ומתי הוא לא. במקרים מסוימים, אומר האוזר, יהיה צורך לקבוע האם ICO הוא נייר ערך באופן אד-הוקי (case by case). בנוסף, כדי להגן על המשקיעים, הוועדה ממליצה לשנות חקיקה באופן שיקנה מעטפת הגנה כוללת לתחום זה. לדוגמא, להגדיר מטבעות דיגיטליים כ-"מוצר השקעה" ולהחיל עליהם את החקיקה הנוגעת למתווכים.

כמו כן, הוועדה ממליצה לשנות חקיקה שתגדיר מסגרת רגולטורית בחוק ני"ע שמתאימה למקרים בהם ה-ICO מוגדר ני"ע, כגון: הקלות דוגמת REG A+, שהן דרישות גילוי מצומצמות. הוועדה גם ממליצה לשקול "ארגז חול רגולטורי" (sandbox) שמאפשר מסגרת מבוקרת לליווי רגולטורי ומתן הקלות ועוד.