סוחרים באשדוד: "יום ללא אשראי"; כנס חירום לעסקים קטנים

בעלי עסקים באשדוד יוצאים נגד חברות האשראי במחאה על עמלות הסליקה הגבוהות שנגבות מהעסקים הקטנים והבינוניים: מחר מתכוונים בעלי בתי עסקים בעיר להכריז על "יום ללא אשראי", וזאת תוך עידוד הלקוחות לעשות שימוש בכסף מזומן

כרטיס אשראי / צילום: שאטרסטוק
כרטיס אשראי / צילום: שאטרסטוק

בעלי עסקים באשדוד יוצאים נגד חברות האשראי במחאה על עמלות הסליקה הגבוהות שנגבות מהעסקים הקטנים והבינוניים: מחר (ד') מתכוונים בעלי בתי עסקים בעיר להכריז על "יום ללא אשראי", וזאת תוך עידוד הלקוחות לעשות שימוש בכסף מזומן.

יוזם המהלך הוא אושרי ניזרי, בעל פיצרייה ותיקה באשדוד שלטענתו, בעשור האחרון הפסיד מעל 100 אלף שקלים בשל תשלומים גבוהים שנגבו ממנו בידי חברות האשראי: "בעלי העסקים הקטנים משלמים עמלות סליקה בגובה של 2.5%-3% לעומת עמלות סליקה שמשלמות חברות גדולות או רשתות, שגובהן 0.80%-0.85%. אנחנו דורשים שעמלות הסליקה לעסקים קטנים ובינוניים יורדו לגובה של 1%", אמר ניזרי.

לדבריו "נוצר מצב אבסורדי, שאני משלם למדינה מסים, אך בסוף החודש חברות האשראי דורשות ממני תשלום של קנס על עסקאות שבוטלו בידי הלקוח, גם בלי להודיע לי על כך, ונוצר מצב שאני לא מקבל את הכסף על עסקה שעשיתי- ועדיין משלם עליה מס. לכולם זה נוח וטוב חוץ מבעל העסק הקטן".

היוזמה שניזרי מקדם היא עדיין מקומית ולדבריו, הוא כבר רתם כ 150 בעלי עסקים באשדוד למהלך: "אנחנו מקבלים תמיכה מעוד בעלי עסקים קטנים ובינוניים בערים נוספות ברחבי הארץ והמטרה שלנו היא להרחיב בהדרגה את המאבק הצודק שלנו בחברות האשראי לערים נוספות ברחבי הארץ. אם כואב לנו- שיכאב גם לחברות האשראי", אמר היום (ג') בשיחה עם "גלובס".

בתוך כך, ביום חמישי הקרוב תקיים לשכת ארגוני העצמאים והעסקים, להב כנס חירום בתל אביב בטענה שחוק ההסדרים ל 2019 אינו מביא בחשבון מהלכים שיטיבו עם העסקים הקטנים. במכתב ששיגר מוקדם יותר היום נשיא להב, רועי כהן לראש הממשלה, בנימין נתניהו ולשרים בממשלה הוא קרא להם לגבש בדחיפות תןכנית סיוע לעסקים הקטנים, בדומה לתכנית "נטו תעשייה" שהוצגה בשבוע שעבר ותפקידה לסייע למגזר היצרני.

בפנייתו לנתניהו כתב כהן כי "ב-2017 נסגרו בישראל כ-50 אלף עסקים קטנים ובינוניים, וחישוב פשוט מעלה כי מדי שבוע נסגרו בממוצע כ-800 בתי עסק, וכ-1,600 איש איבדו את עבודתם. בשבועות האחרונים המדינה סוערת מגל הפיטורים בטבע, אך למעשה בכל שבוע מתרחש אסון דומה במשק הישראלי".