בן זאב: "המטרה שלנו היא להנגיש את שוק ההון לאזרח"

"עם כמה שמחזורי המסחר עלו בשנה האחרונה בבורסה, זה עדיין מאוד רחוק מה שאנו שואפים אליו", כך אמר היום מנכ"ל איתי בן זאב בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" ■ "אי-אפשר לדרוש שבשם הציונות ישקיעו בבורסה הישראלית" הוסיף בפאנל בנושא ניירות ערך

איתי בן זאב / צילום: איל יצהר
איתי בן זאב / צילום: איל יצהר

"ישראל לא מגרדת את הפוטנציאל שיש לעולם להציע. אנו צריכים לפעול להביא לכאן עושי שוק זרים" - כך אמר היום (ד') מנכ"ל הבורסה בתל-אביב, איתי בן זאב, בדברים שנשא בפאנל בנושא ניירות ערך, בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס".

בפאנל השתתפו גם עו"ד שיראל גוטמן-עמירה, שותפה במשרד עורכי הדין אגמון רוזנברג הכהןף ענת לוין, משנה למנכ"ל כלל ביטוח ומנהלת חטיבת השקעות ופיננסים; יעל אנדורן, לשעבר מנכ"לית משרד האוצר; ג'וליאן אסוס, יו"ר איגוד חברי הבורסה שאינם בנקים; וסגי איתן, מנכ"לית נכסים ובניין.

בהתייחס להשקעות מועטות של גופים מוסדיים בחברות ישראליות לטובת חברות זרות, אמר בן זאב כי "אין מה לבוא בטענות למוסדיים. השוק בישראל צריך להיות מספיק עמוק ומספיק סחיר כדי שיוכל להכיל את אותן השקעות. אי-אפשר לדרוש שבשם הציונות ישקיעו בבורסה הישראלית".

עוד אמר כי "המדינה צריכה למצוא את הדרכים הנכונות לגרום למוסדיים להשקיע בפרויקטים תשתיתיים. עם כמה שמחזורי המסחר עלו בשנה האחרונה בבורסה, זה עדיין מאוד רחוק מה שאנו שואפים אליו".

בן זאב טען שקיימים מוצרים פיננסיים רבים שלא נמצאים בבורסה הישראלית, וכי "יש עוד הרבה דברים שאפשר לעשות. המטרה שלנו היא להנגיש את שוק ההון לאזרח. שיעור ההחזקה הישיר של הציבור הישראלי במניות נמוך מאוד אבסולוטית ובהשוואה לשווקים אחרים".

בהתייחס לתכניות הבורסה, אמר: "אנו עובדים להביא חברות טכנולוגיה. גם לגבי החברות שנסחרות אצלנו, אנו עובדים על דרכים לחשוף אותן לעולם וזה יביא משקיעים זרים להיכנס בפוזיציות יותר משמעותיות לבורסה כאן".

ענת לוין ציינה כי בניגוד לאמירה הרווחת בדבר משבר הבורסה, הרי ש"הבורסה לא היתה במשבר מיוחד. קרה לה מה שקרה בכל העולם של צמצום ני"ע. היא היתה חסרה חדשנות. יש הרבה לאן להתפתח בפלטפורמה הנוכחית של הבורסה אבל צריך לחשוב על עוד פלטפורמות. "

אנדורן אמרה: "מה שקרה בשנים האחרונות הוא כתוצאה מזה שמשקיעים מוסדיים חיפשו אלטרנטיבות להשקעה. היום יש להם יותר אלטרנטיבות. העובדה שלכל אחד מהצדדים יש אלטרנטיבות מחייבת את הבורסה להיות יותר אטרקטיבית. התרומה של המשק הישראלי היא קודם כל שהיא מאפשרת לחברות לגייס כסף".

גוליאן אסוס, אמר: "יש המון תחרות לבורסה וכדי שהיא תהפוך להיות יותר משמעותית , צריך להחזיר את המודעות של הבורסה בראש ובראשונה לכנסת. כדי שהיא תחזור להיות ברירת מחדל לגיוס הון , צריך לעודד את זה. יש המון חברו למכירה. במקום שגרעיני השליטה יימכרו מטייקון א או ב או למשקיע סיני היה עדיף שמי שיהיה הבעלים של הגופים האלה זה הציבור. אם היה אפשר לעודד טייקונים למכור את זה בבורסה על ידי הטבות מיסוייות לבעלי השליטה, היה עדיף".

עו"ד גוטמן-עמירה אמרה: "נראה שההייפ של הבורסה הוא לא זמני ורנדומלי. הבורסה מאוד שירותית וחשוב לה לפתוח את אפיקי ההשקעה ולגוון. חייבים להמשיך ולפתוח ולגוון מוצרי השקעה".

סגי איתן אמרה כי אין שום סיבה שחברות שנסחרות היום בעולם לא ייסחרו בישראל.

"הרוצח השקט של הפנסיה זה הריבית הנמוכה", כך אמרה לוין. לדבריה, "אנו צריכים להביא את כל עולם התשתיות לעולם הפנסיה. זה WIN-WIN לכולם. זה כספים ארוכים, שהתשואה היזמית שלהם היא הרבה מעל 9-12 אחוז, הסיכון שלהם מאוד נמוך, והם בהבטחת מדינה. זו ההזדמנות בעולם של ריבית אפס. תנו לתשתיות האלה להיות בשליטת מוסדיים גדולים". 

בהתייחס לקריסת טבע, אמר אסוס, כי בסוף יש לראות את הנושא בפרופורציה: "מניית העם קרסה ,הכלכלה הישראלית שרדה ,הבורסה שרדה ,ומי שהיה עם השקעה כבדה בטבע הפסיד אך אי-אפשר לומר שהבורסה הפסיקה לתפקד. מה שעוד אפשר ללמוד זה שמשקיעים צריכים להיות יותר 'פיקי' לגבי ההשקעות שלהם, למדנו על חשיבות הפיזור, זה מדגיש את החשיבות של השקעה אקטיבית לעומת פאסיבית, את החשיבות של אנליסטים".

לוין אמרה בעניין זה כי "יש הרבה גופים שהיו באחזקת חסר על טבע הרבה לפני שטבע הראתה סימני בעיה. אנחנו צריכים להבין שבמקרה של טבע מחזור כלכלי עובד. טבע היא קרבן למה שקורה בעולם., שעלות רובוט נמוכה יותר מעלות עובד סיניי. מי שלא משתנה ,יסבול עוד ועוד בעתיד".