נחשף מחירון ההפצה של שופרסל למינימרקטים ומכולות

המחירים המדהימים ששופרסל משיגה בכוח הקנייה שלה נמוכים מאלה שמקבלים הסיטונאים והמפיצים מהיצרניות ■ לפי נתונים שהגיעו ל"גלובס", המחירים שמקבלים הסיטונאים גבוהים בעד 26% ■ "אם נמכור לכולם במחיר שאנחנו מוכרים לשופרסל, נפשוט רגל. החלוקה הזו מאפשרת לנו לשמור על איזון"

שופרסל דיל / צלם: אריאל ירוזלימסקי
שופרסל דיל / צלם: אריאל ירוזלימסקי

רעידת האדמה הסיטונאית של שופרסל למכולות בישראל: שופרסל נכנסה לתחום ההפצה למכולות ולמינימרקטים במטרה למכור להן במחירים נמוכים בזכות כוח הקנייה שלה. כעת נחשפים חלק ממחירי המוצרים שלה - ומתברר שהם נמוכים מהמחירים שבהם הספקים מוכרים למפיצים שאמורים למכור אותם מוצרים למכולות ומינימרקטים אחרים, עוד לפני הוספת הרווח.

על-פי נתונים שהגיעו לידי "גלובס", מסטיק אורביט צהוב בבקבוק נמכר למפיץ במחיר של 6.50 שקלים על-ידי ספקית המזון ריגליס, בעוד שופרסל מוכרת אותו מוצר למכולת ב-5.16 שקלים בלבד - כלומר פער של 26%.

דוגמה נוספת, היא קופסת קפה נמס של עלית שטראוס. קופסה כזו נמכרת למפיץ שאמור למכור אותה למכולת בכ-18.90 שקל, וכעת מגיעה שופרסל ומוכרת אותה ישירות למכולת במחיר נמוך ב-6%, של 17.85 שקלים בלבד.

גם במוצרים של היצרנית כרמית נמצאו פערים: פער של 17% למרשמלו ו-12% בשוקולד צ'יפס מריר. פערים נמצאו גם במוצרים נוספים: מיץ שזיפים נמכר בפער של כ-20%, ומרכך כביסה של סוד בפער של 11%.

בחודשים האחרונים נחשף ב"גלובס" כי שופרסל החלה בפיילוט של הפצת מוצרים למינימרקטים ומכולות באזור השרון. בכך מקווה רשת הקמעונאות שבשליטת קונצרן אי.די.בי כי מערך ההפצה הגדול והמשומן שלה יאפשר למינימרקטים לקבל את כל הסחורה באמצעותה, ולא כפי שהיה נהוג עד כה מספקים ומפיצים שונים.

בנוסף, מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן, אמר בראיון ל"גלובס" כי החברה תתחיל להפעיל חנויות Cash and Carry, שימכרו בסיטונאות לעסקים, והן צפויות להוות מנוע צמיחה משמעותי לרשת. "יש פה עסק גדול מאוד שעומד לצאת לדרך, ואנחנו מדברים לא על 200-300 מיליון שקל, אלא על מאות רבות של מיליוני שקלים ויותר", הדגיש אז אברכהן, והוסיף כי "החנות הראשונה תהיה באזור באר-יעקב בתחילת 2018, ונבסס את התחום ב-2018-2019. כך נוכל לתרום גם לבעלי העסקים שיוכלו לקנות טוב, ונעביר להם את הכול ארוז ומרוכז במקשה אחת".

בשופרסל לא מתכוונים להסתפק רק במכולות ובמינימרקטים, ומקווים למכור גם לבעלי עסקים קטנים כמו מסעדות או בתי קפה קטנים, באמצעות התמחור האטרקטיבי שהיא מציעה.

"אנחנו מדברים על מאות רבות של מיליוני שקלים ויותר". מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן / איור: גיל ג`יבלי
 "אנחנו מדברים על מאות רבות של מיליוני שקלים ויותר". מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן / איור: גיל ג`יבלי

כדאי להבין כיצד מתנהלת שרשרת המכירה: מרבית ספקיות המזון הגדולות, כמו תנובה, שטראוס, אסם או יוניליוור, אינן עובדות ישירות מול אלפי המכולות והמינימרקטים, אלא מול סיטונאים אזוריים ומול מפיצים, הגוזרים רווח על פעולת התיווך שלהם. חלק מהמפיצים הבינוניים והגדולים מגיעים למחזור שנתי של 50-100 מיליון שקל בשנה.

בפעולותיה אלה שופרסל למעשה מקצרת את שרשרת הערך של המתווכים שמעורבים, וככל שיש פחות חוליות בשרשרת - יש פחות גורמים שמרוויחים על המוצר, מה שמאפשר להוזיל את המחיר ללקוח הקצה. אך מהנתונים עולה כי היכולת של שופרסל לקבל תנאי סחר טובים מהספקיות - מתוקף היותה השחקנית הגדולה בשוק הקמעונאי - משמעותית הרבה יותר מהורדת המתווך כי היא מוכרת ללקוח הקצה, המכולת, במחיר נמוך אפילו יותר מאשר המפיץ מקבל מהספק - שתי החוליות שקודמות למכולת.

גבי גבע, בעלי חברת גבי ובניו, מפיץ בינוני, אמר ל"גלובס" כי כשפנה לסוכנים של יבואנית מזון קטנה בדרישה לקבל מחירים דומים לאלה של שופרסל, השיבו לו כי ההנחות שהם נותנים לשופרסל מתבססות על כך שהם מוכרים למכולות ומינימרקטים במחירים היקרים יותר, והוסיפו: "אם נמכור לכולם במחיר שאנחנו מוכרים לשופרסל, נפשוט רגל. החלוקה הזו מאפשרת לנו לשמור על איזון".

עד כמה גדול כוחה של שופרסל? שופרסל היא בעלת רשת הסופרמרקטים הגדולה בישראל, המפעילה כ-280 סניפים בכל הארץ וכן 4 מחסני אונליין. היא מעסיקה כ-12.5 אלף עובדים, והיא בעלת היקף מכירות שנתי של כ-12 מיליארד שקל. לכך יש להוסיף את העסקה שהשלימה שופרסל בחודש שעבר לרכישת ניו-פארם, כ-60 סניפים נוספים שיאפשרו לה פריסה רחבה עוד יותר וכוח קנייה גדול עוד יותר מול הספקיות.

מדובר במכה גם לספקיות המזון הגדולות, או ליתר דיוק צעד נוסף בשינוי מערך יחסי הכוחות בין שופרסל לספקים. אם בעבר שופרסל שינתה את חוקי המשחק בכך שעברה לסדרנות עצמית במדפים שלה ובכך ביטלה את השימוש בסדרנים של חברות המזון, ובהמשך הציבה להן תחרות על המדף בדמות המותג הפרטי, כעת היא מאיימת לשנות לחלוטין את ההיררכיה בינה לבינן.

שופרסל חותכת ליצרניות המזון הגדולות וליבואניות הגדולות כמה מבורות השומן האפשריים שלהם. מדובר בהרחבת מוטת ההנחות ששופרסל זוכה שלה, באופן שיבואני ותעשייני המזון לא ציפו שיקרה להם. ודאי לא על חשבון הקהל השבוי של בעלי המכולות והמינימרקטים שעד היום היה רגיל לשלם יותר.

ראשית, מאבדות ספקיות המזון את קשר עם רצפת המכירה, קשר שאליו היו רגילות מאז ומעולם, אך החשש הגדול יותר הוא שהן עשויות לאבד לחלוטין את מי שהיוו עד היום כ-40% מהשוק והיו קונים מהן במחיר מלא.

משטראוס נמסר בתגובה: "בלי להיכנס לפרטי הסחר שלנו, עלויות שינוע לאלפי נקודות מכירה המזמינות בהיקפים נמוכים אינן עלויות שינוע לעשרות נקודות מכירה של רשת גדולה שמזמינה בהיקפי ענק. בלי להתייחס לשאלת אמיתותם של הנתונים כאן - תמחור והתנהלות עסקית היא עניין שנעשה לגופו מול כל לקוח ולקוח, ולא ניתן להסיק ממקרה אחד על משנהו".