מה יעשו המשקיעים והפד? נתונים לא יתפרסמו במהלך השביתה

נתוני התמ"ג והתעסוקה הם חלק מהמידע שאמור להתפרסם בשבועיים הקרובים

וול סטריט / צילום: שאטרסטוק
וול סטריט / צילום: שאטרסטוק

בתקופת השבתת הממשל בארה"ב לא יתפרסמו נתונים מניעי-שוק שמשפיעים על תזרימי סחר יומי בהיקף של טריליוני דולרים בשוקי המניות, האג"ח, המטבע, הקומודיטיס והנגזרים.

נתוני התמ"ג והתעסוקה - שאותם אוספות סוכנויות ממשלה שנחשבות לבלתי חיוניות בעת השבתה - אמורים להתפרסם בשבועיים הבאים. לעומת זאת, לא ייפגע פרסומם של נתונים לא-ממשלתיים שהשפעתם על השווקים קטנה יותר, כגון מכירות בתים יד שנייה ומדד מנהלי הרכש במגזר הייצור של המכון לניהול ההספקה (ISM Institute).

לעתים תכופות סומכים משקיעים על דוחות רשמיים, כגון דוחות התמ"ג והתעסוקה, כעל מקור מידע אמין שמשמש כבסיס לביצוע עסקאות העשויות להשפיע על שווי המניות, תשואות האג"ח וערך הדולר. גם פקידי הבנק המרכזי של ארה"ב (פדרל ריזרב) תלויים בנתוני מפתח ממשלתיים, כולל נתוני האינפלציה, בבואם לקבל החלטות ריבית שמשנות את עלות האשראי.

סוכנויות שמפרסמות דוחות מפתח, כולל הלשכה לניתוח כלכלי, הלשכה לנתוני תעסוקה ולשכת מרשם האוכלוסין, סירבו להגיב או לא היו זמינות לתגובה לגבי ההליך שיינקט בטיפול בנתונים במהלך השבתת הממשל. אך במהלך ההשבתה של 2013 חדלו סוכנויות אלה לפרסם נתונים. ברגע שהממשל זכה שוב למימון מלא, עדכנו חלק מהן, כולל הלשכה לניתוח כלכלי, את לוחות הזמנים שלהן כדי להכליל דוחות שלא התפרסמו ודוחות שנדחו.

ככל שהשבתת הממשל תארך, כך תגבר ההשפעה, מכיוון שיילך ויגדל מספרם של דוחות המפתח שלא יתפרסמו, כגון מדד המחירים לצרכן ונתוני המכירות הקמעוניות.

לשימוש בנתונים כלכליים מעודכנים כבסיס לגיבוש מדיניות יש חשיבות רבה מאוד בקרב אנשי הפדרל ריזרב עד כדי כך שיו"ר הבנק לשעבר, בן ברננקי, ניסה לממן מכספי הבנק את פרסום נתוני התעסוקה כשהממשל הושבת בסתיו 2013, על פי ספרו האוטוביוגרפי.

פעילותו השגרתית של הפד, כולל פגישת הריבית הבאה שלו ב-30-31 בינואר, יתבצעו כמתוכנן, מכיוון שהבנק המרכזי אינו ממומן באמצעות הקצאות שמאשר הקונגרס, על פי אחד מדוברי הבנק. אך אם השבתת הממשל תימשך גם בחודש פברואר, היא עלולה להוביל לדחיית פרסום נתוני הייצור התעשייתי ב-15 בפברואר, מכיוון שהפד זקוק לנתוני התעסוקה של משרד העבודה.

אריקה גרושן, לשעבר ראש הלשכה לניתוח כלכלי, אמרה כי במהלך השבתה של 2013 קיבלה הלשכה פניות מסוכנויות ממשלתיות שעדיין היו פתוחות, וכן פניות ממוסדות מדינתיים ומרשויות מקומיות ועסקים שהיו זקוקים לנתוני הלשכה.

"מנהלת הביטוח הלאומי הייתה זקוקה לנתוני האינפלציה כדי לבצע את התיאומים השנתיים שלה בקצבות הביטוח הלאומי", אמרה גרושן. "אם הלשכה לא הייתה מסוגלת למסור להם את שיעור האינפלציה, הייתה נוצרת בעיה אמיתית. זוהי דוגמה למצב שבו אנשים אומרים: 'רגע, אנחנו לא יכולים לתפקד כהלכה ללא הנתונים האלה'".